روش مطالعه برای زیست‌شناسی (3) - تست‌زنی

زیست‌شناسی با بالاترین ضریب به عنوان اصلی‌ترین درس گروه آزمایشی علوم تجربی برای داوطلبان این گروه، به‌خصوص آن‌هایی که متقاضی رشته‌های پرطرفدار هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

روش مطالعه برای زیست‌شناسی (3) - تست‌زنی

زیست‌شناسی با بالاترین ضریب به عنوان اصلی‌ترین درس گروه آزمایشی علوم تجربی برای داوطلبان این گروه، به‌خصوص آن‌هایی که متقاضی رشته‌های پرطرفدار هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر داوطلبی در درس زیست‌شناسی، ده درصد از شما عقب بیفتد و در هر کدام از درس‌های اختصاصی‌ دیگر، پنج تا شش درصد جلو باشد، به طور کلی از شما عقب می‌افتد. شواهد نشان می‌دهد که فقط 7 درصد از دانش‌آموزان، تست‌های زیست‌شناسی را بالای 50 درصد جواب می‌دهند. علت این موضوع در ساعات کم مطالعه‌ی این درس نیست، بلکه یکی از مشکلات بزرگی که داوطلبان دارند چگونه مطالعه کردن درس زیست‌شناسی است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا شما را با نحوه‌ی صحیح مطالعه و تست‌زنی در این درس آشنا کنیم. مانند همه‌ی درس‌های کنکور، برای نتیجه‌گیری بهتر در درس زیست‌شناسی نیز رعایت سه مرحله‌ی مطالعه اولیه، مرور و تست‌زنی، بسیار مهم است.

پ- تست‌زنی

یکی دیگر از کارهای مهمی که برای نتیجه‌گیری بهتر در درس زیست‌شناسی حتماً باید انجام دهید، تست‌زنی است. تست‌زنی هم مانند مرور، مراحل مختلفی دارد. شما باید پس از مطالعه‌ی هر درس و در پایان ساعات مطالعه‌ی روزانه، تست‌زنی موضوعی کنید تا خود و نحوه‌ی مطالعه‌تان را محک بزنید. بعد از این تست‌زنی می‌توانید در پایان مرور هفتگی یا ماهانه نیز مبادرت به تست‌زنی کنید. در خرداد و روزهای مانده به آزمون سراسری نیز باید تست‌زنی سرعتی داشته باشید. در هر کدام از این تست‌زنی‌ها هم حتماً باید اشکالات خود را به‌خوبی و به صورت تشریحی بررسی کنید. حتماً بعد از بررسی سؤالات، نکته‌های هر تست را در حاشیه‌ی درس مربوط یا در دفتر نکته‌برداری خود یادداشت کنید. حتماً در تست زدن به این نکته توجه داشته باشید که تست‌ها را با دقت تمام مطالعه کنید؛ زیرا یکی از راهکارهای موفقیت در تست‌زنی این درس، آن است که به نکات توجه زیادی داشته باشید. این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که تک تک کلمه‌ها در این درس می‌توانند یک نکته‌ی تستی باشند. کنار تست‌های نکته‌دار و مهم علامت بزنید تا اگر دوباره خواستید آن کتاب یا سؤالات را مرور کنید، وقت خود را روی تست‌های ساده و راحت تلف نکنید و بیش‌تر روی تست‌های مهم و نکته‌دار کار کنید. بعد از تست زدن، پاسخ‌نامه‌ی تشریحی آن را حتماً مطالعه کنید تا به اشکالات خود به‌خوبی پی ببرید. هنگام تست زدن، درصدتان را حساب کنید و سعی کنید که هر بار این درصدها بهتر از بار قبل باشد.

در حل تست زیست‌شناسی، دقت روی درک و فهم متن سؤالات، اهمیت بیش‌تری دارد. برای بهتر شدن مهارت‌تان در این زمینه، تست طراحی کنید. انجام این کار، یک روش خیلی عالی است که در ابتدای کار شاید کمی مشکل به نظر برسد، ولی به‌تدریج به این موضوع عادت می‌کنید. این کار برای سریع و خوب زدن تست، خیلی مؤثر است؛ زیرا در طراحی تست، شما دنبال گزینه‌های غلط می‌گردید که این موضوع باعث می‌شود گزینه‌های غلط برای‌تان ملموس‌تر شود و در جلسه‌ی آزمون آن‌ها را راحت‌تر تشخیص بدهید. تست‌هایی که طراحی می‌کنید، ترجیحاً به صورت ترکیبی و خیلی مفهومی باشند تا همخوانی بیش‌تری با تست‌های آزمون سراسری داشته باشند؛ مثلاً وقتی سؤالی را از یکی از فصل‌های سال دوم طرح می‌کنید، گزینه‌هایش را از فصل‌های دیگر سال دوم، سوم و پیش‌دانشگاهی هم بیاورید.

در این درس برای تست‌زنی، بررسی تست‌های آزمون‌های سراسری و دانشگاه آزاد سال‌های قبل، بسیار مهم است. بارها دیده شده است که سؤالات سال‌های قبلی با مجموعه‌ای از تغییرات جزئی در گزینه‌ها یا صورت سؤال، به صورت پرسش جدیدی در آزمون اخیر، مطرح می‌شوند. تقریباً نیمی از پرسش‌ها در این درس در سال‌های قبل به نحوی (مثلاً به صورت پرسش‌های مشابه) آمده است که این امر خود اهمیت مرور و بررسی تست‌های سال‌های اخیر آزمون‌های سراسری را در درس زیست‌شناسی نشان می‌دهد؛ پس بهترین منبع برای آمادگی بیش‌تر در آزمون‌های سراسری، نمونه‌سؤالات آزمون‌های سراسری سال‌های قبل است که باید آن‌ها را حل و بررسی کنید.

Menu