کتاب خودآموزی، ثمره‌ی هر آزمون

تابستان فرصتی برای مرور و یادآوری درس‌های سال گذشته است

کتاب خودآموزی،  ثمره‌ی هر آزمون

تابستان فرصتی برای مرور و یادآوری درس‌های سال گذشته است. معمولاً دانش‌آموزان اذعان دارند که اگر آزمون‌های کانون را در طول سال تحصیلی بررسی می‌کردند و در کتاب خودآموزی می‌نوشتند باعث پیشرفتشان می‌شد. آن‌ها علت رکود تراز خود را عدم توجه به تکمیل یادگیری پس از آزمون می‌دانند. برخی از دانش‌آموزان افسوس می‌خوردند که اگر پاسخ سؤالات را پس از آزمون یاد می‌گرفتند و نکته‌ی آن را می‌آموختند می‌توانستند به نمونه‌های مشابه آن سؤال که در آزمون‌های بعدی تکرار شده بود، پاسخ دهند. این دانش‌آموزان هم‌چنان نگران دفترچه‌های سؤال و پاسخ آزمون‌هایی هستند که مورد بررسی قرار نگرفته و نکته‌های نهفته‌ی آن را کشف نکرده‌اند.

تابستان فرصت مغتنمی برای مرور بر آزمون‌های گذشته است. این امر موجب پیشرفت در بخش نگاه به گذشته در آزمون‌های تابستان خواهد شد.

عده‌ای از دانش‌آموزان پس از هر آزمون سؤالات را بررسی می‌کنند ولی آن را در کتاب خودآموزی نمی‌نویسند. این دانش‌آموزان نوشتن در کتاب خودآموزی را ترجیح نمی‌دهند و در خود دفترچه‌ علامت می‌زنند. آن‌ها بر این باورند که کتاب خودآموزی باعث اتلاف وقت است.

به طور یقین این دانش‌آموزان در طول آزمون‌های تابستان قصد دارند سؤالات مهم را بازخوانی کنند ولی برای یافتن آن سؤال مجبورند در میان انبوهی از دفترچه‌ی سؤالات بگردند! اگر این دانش‌آموزان سؤالات را به طور منظم در کتاب خودآموزی یادداشت کرده بودند این اتلاف وقت و سردرگمی و آشفتگی گریبانشان را نمی‌گرفت.

از طرفی نوشتن سؤال و پاسخ در کتاب خودآموزی پس از هر آزمون، باعث تثبیت مطلب در ذهن دانش‌آموز خواهد شد. هم‌چنین نوشتن علت اشتباه آن سؤال در کتاب خودآموزی، مهارت‌های فراشناختی دانش‌آموز را افزایش داده و از وی فردی تحلیلگر می‌سازد و این کار باعث کاهش اشتباهات و پایین آمدن نمره‌ی منفی دانش‌آموز می‌شود.

کتاب خودآموزی گنجینه‌ای غنی از سؤالات مهم است و مرور را راحت‌تر و منظم‌تر می‌کند. اگر تا امروز به نوشتن در کتاب خودآموزی عادت نداشته‌اید اکنون این گنجینه‌ی غنی را جدی بگیرید و از آن بهره جویید.

منبع :

Menu