"اشتباهاتم را دوست دارم. آنها گرانترين تجربههايم هستند؛ زيرا برايشان هزينهي گزافي پرداختهام."
افراد وقتي شکست ميخورند به دو دسته تقسيم ميشوند:
• دسته اول بسيار ناراحت شده و به سرزنش خود ميپردازند.
• دسته دوم افرادي که از اشتباهات خود عبرت ميگيرند و از آنها پلي ميسازند در جهت موفقيت و پيروزي.
اشتباه کردن بخش مهمي از فرآيند يادگيري است و باعث ميشود که دانشآموز متوجه يادگيري ناقص خود در آن مبحث شده و تلاش بيشتري داشته باشد و به دنبال راه حل مناسب براي کاهش اشتباهاتش باشد.
يکي از انواع هدفگذاري ،کاهش غلطها در آزمون است.در واقع اگر در درسي تعداد اشتباهات بيش از دو سوال باشد ،دانشآموز دچار يادگيري ناقص شده و بايد مبحث مورد نظر را دوباره مطالعه کند.
يکي از کارنامههاي 7 گانه و منحصربهفرد جعبهابزاردر صفحه شخصي، کارنامهي اشتباهات است که کارايي بسيار زيادي در کيفيسازي مطالعاتي دانشآموز و تعادل مطالعاتي او دارد.اين کارنامه شامل سؤالاتي است که دانشآموزان در آزمونها به آنها پاسخ اشتباه دادهاند. اين کارنامه براي تکميل فرايند آزمون است و زمينه را براي يادگيري بهتر فراهم ميکند.
از تأثيرات ديگر اين کارنامه ميتوان به خودتنظيمي جلسهي آزمون و عدم تکرار اشتباهات در آزمونهاي آينده اشاره کرد.
در تمام آزمونهاي کانون بهخصوص آزمونهاي جمعبندي و داراي ايستگاه جبراني تأثير اين کارنامه بسيار مشهود است.
آيا شما جزء افرادي هستيد که از اشتباهات خود درس ميگيريد؟
آيا تا بهحال به کارنامه اشتباهات خود توجه کردهايد؟
نویسنده: سمیه صبوری