زنجیره‌سازی یا پیوستگی کلمات

شما تا به حال برای حفظ کلمات و تثبیت آن‌ها در حافظه‌ی بلندمدت چگونه عمل می‌کردید؟

زنجیره‌سازی یا پیوستگی کلمات

همیشه در فصل مدارس برای درس‌هایی مثل عربی، زبان انگلیسی و ادبیات فارسی دغدغه‌ای وجود دارد و آن حفظ کردن انبوهی از کلمات جدید است. در درس‌هایی مثل زیست، شیمی و فیزیک نیز باید فرمول‌ها و مثال‌های زیادی را حفظ کنید.

شما تا به حال برای حفظ کلمات و تثبیت آن‌ها در حافظه‌ی بلندمدت چگونه عمل می‌کردید؟

آیا کلمات را حفظ می‌کردید؟

آیا از روی آن‌ها می‌نوشتید تا بهتر به خاطرتان سپرده شوند؟

آیا حفظ فرمول‌های متعدد درسی برای شما راحت است؟

اکنون روشی را به شما آموزش می‌دهم که در سری روش‌های علمی مطالعه بر اساس روش‌های تصویر‌سازی ذهنی قرار دارد؛ این روش زنجیره‌سازی کلمات نام دارد. شما دانش‌آموزانی که مطالب زیادی را برای یادگیری دارید باید با استفاده از تکنیک‌های این‌چنینی به تقویت حافظه‌ی خود بپردازید؛ یکی از روش‌های برخورد علمی و صحیح با حافظه استفاده از سیستم زنجیره‌سازی تصویری است. این سیستم بر دو اصل بنا شده است:

1) ابتدا باید هر کلمه را با کلمه‌ی بعد از خود پیوند و ارتباط تصویری دهید.

2) در مرحله‌ی دوم، بعد از ارتباط تصویری بین کلمات، آن‌ها را خوب تجسم کنید؛ یعنی در ذهن‌تان آن تصویر ساخته‌شده را به وضوح و روشنی ببینید.

اگر به زنجیر توجه داشته باشید خواهید دید که حلقه‌ی اول به حلقه‌ی دوم و دوم به سوم و سوم به ... و الی آخر وصل شده است؛ یعنی شما با یادآوری کلمات حلقه‌ی اول، کلمات بعد را نیز در ذهن تداعی می‌کنید.

این کار را می‌توانید در دو فرم داستان‌گونه یا شعرگونه انجام دهید. در حالت شعرگونه معنا مهم نیست؛ مهم حفظ پیوستگی است. مثل این شعر برای درس عربی: «حرف عله سه بود، ای طلبه/ واو و یا و الف منقلبه»

سعی کنید یکنواختی را از درس خواندنتان دور کنید. سعی کنید متنوع درس بخوانید و از درس خواندن لذت ببرید.

Menu