کامنت‌های (نقش اراده در موفقیت)، به انتخاب آیدا علی بخشی

در این مطلب قصد داریم مطالبی را درباره‌ی نقش اراده و پشتکار در موفقیت بیان کنیم. ضمن تشکر از توجه شما، امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شوند.

کامنت‌های (نقش اراده در موفقیت)، به انتخاب آیدا علی بخشی

سلام به همه ی دوستان!

دغدغه هایی که گاها هرکدام از ما با آنها در طی مسیر رو به رو میشویم، ممکن است که فقط دغدغه و سوال ما نباشد و بسیاری از افراد هم مسیر با ما هم با آن چالش مواجه شوند.

مشورت کردن درباره چالش ها و دغدغه هایی که طی مسیر با آنها مواجه میشویم،  کمک بسیار زیادی در جهت حل آن مسئله برای ما و افرادی است که با آن مواجه هستند و همین اهمیت مشاوره را به ما نشان میدهد.

در این مطلب قصد داریم مطالبی را درباره ی نقش اراده و پشتکار در موفقیت بیان کنیم. ضمن تشکر از توجه شما، امیدواریم که مطالب بیان شده برای شما مفید واقع شوند.


کامنت‌های (نقش اراده در موفقیت)، به انتخاب آیدا علی بخشی


آیدا علی بخشی

دانشجوی روانشناسی دانشگاه تهران

رتبه 29 منطقه دو کنکور انسانی 1400



کامنت کابر: خیلی ارادتو دوست دارم🥺میشه بگی چجوری خودمو قانع کنم که درس بخونم؟ از بس این دو سال شکست خوردم و درس نخوندم دیگه به خودم اعتماد ندارم! دیگه نمیخونم میگم من که نمیتونم قبول بشم چرا بخونم؟


سلام به همه ی دوستان. همانطور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم ضمن ذکر مطالبی درباره نقش اراده در موفقیت، پیشنهاداتی درباره ی تقویت اراده به شما ارائه دهیم.

تا به حال به معنی اراده فکر کرده اید؟ اراده از نظر شما چه معنایی دارد و به چه افرادی، با اراده می گویید؟ آیا خودتان را فرد با اراده ای می دانید؟

اراده که یک فرایند شناختی شمرده می شود، یعنی تصمیم گیری برای انجام یک کار یا به بیان دیگر یک تلاش هدفمند انجام دادن. اگر بخواهیم این مفهوم را وارد حوزه ی تحصیلی کنیم، یعنی زمانی که یک فرد، دانش آموز یا داوطلب کنکور تصمیم گرفت تا به یک هدف درسی و تحصیلی برسد، به منظور رسیدن به این هدف، مداوم و با یک برنامه ریزی صحیح تلاش کند.

اراده چه نقشی در موفقیت دارد؟

به طور کلی و بدون نگاه به حوزه ی درسی و تحصیلی، برای انجام هر کاری، ابتدا باید قصد و تصمیم آن را داشته باشیم. بدون تصمیم گیری برای انجام یک کار نمی توانیم توقع داشته باشیم که کار را به شکل مناسب جلو ببریم. پس ابتدایی ترین شرط برای به نتیجه رسیدن یک اقدام، تصمیم گیری است. اما تصمیم گیری کافی نیست. بلکه برنامه ریزی و تداوم در اجرای برنامه مورد نظر از عواملی هستند که باعث می شوند روی تصمیممان باقی بمانیم. اگر بخواهیم رویکردمان را درسی تر کنیم، باید بگوییم، زمانی که شما تصمیم به مطالعه برای یک آزمون، کنکور یا آزمون آزمایشی می گیرید، باید بدانید که در عین حال که مهمترین قدم را برداشته اید، اما باید گام های دیگری را نیز بردارید تا ابتدایی ترین شرط که تصمیم گیری باشد به ثمر بنشیند و این گام ها برنامه ریزی صحیح و داشتن پشتکار جهت اجرای برنامه است. پس اراده نقش مهمی در موفیقت دارد. مادامی که شما، رسما، تصمیم نگرفته اید تا دروس را به شکل منظم مطالعه کنید، نمی توانید توقع موفقیت را داشته باشید. به همین علت است که کسی که تصمیم گرفته است که دروس را با جدیت مطالعه کند، هرچند هنوز مطالعه را شروع نکرده، از کسی که چنین تصمیمی نداشته، جلوتر است. اگر احساس مشکل می کنید، کافیست برای حل مشکل تصمیم بگیرید. ساده است. فقط تصمیم بگیرید مشکل را حل کنید. اینکه بدانید مشکل وجود دارد کافی نیست. باید قصد حل مشکل را نیز داشته باشید. حال که تصمیم گرفتید، راه حل هایی که برای حل مسئله تان می دانید را یادداشت کنید و موثرترین راه حل یا راه حل ها را انتخاب کنید. مثلا اگر احساس می کنید اخیرا دچار ایست تراز در آزمون ها  شده اید، ابتدا تصمیم بگیرید مشکل ایست تراز را حل کنید. سپس، علل این مشکل را بازیابی و مرور کنید و مناسب ترین علل را یافته، سعی کنید آن ها را برطرف کنید.


با مشکل بی ارادگی یا کم ارادگی چه کنیم؟


انگیزه

بخشی از اراده به موضع انگیزه مربوط می شود. از انگیزه ی خود برای ادامه ی مسیر اطمینان داشته باشید. انگیزه از علاقه و  داشتن هدف می آید. آیا به مسیر خود، رشته تحصیلی تان علاقه دارید؟ آیا هدفی برای خود انتخاب کرده اید؟ می دانید مقصد کجاست؟


عادت

گاهی هم همه ی راه حل در انگیزه خلاصه نمی شود. گاهی شما انگیزه و هدف دارید؛ تصمیم خود را گرفته اید و اتفاقا با برنامه ریزی هم پیش می روید اما در اجرای برنامه ی خود استمرار لازم را ندارید. واقعیت این است که برای اینکه بتوانید کاری را با موفقیت انجام دهید، باید آن کار را به عادت خود تبدیل کنید. صبح زود بیدار شدن برایتان سخت است؟ بیدار شدن راس ساعت 8 صبح را به عادت خود تبدیل کنید! در دررس خواندن استمرار ندارید؟ کاری کنید درس خواندن جزء روتین شما شود. 


تجارب منفی گذشته

یک عامل مهم دیگر که ممکن است استمرار را از شما بگیرد، تجارب منفی گذشته است. در واقع شما در گذشته ممکن است اشتباهات زیادی داشته باشید که بدون حل آنها، صرفا دنبال مسیر دیگری می روید و این کار نهایتا نتیجه ای جز "درماندگی آموخته شده" نخواهد داشت. یعنی آنقدر تلاش می کنید و نمی شود که دیگر موازنه ی پیشرفت و تلاش، برای شما از بین می ورد؛ به ناتوانی خود اقرار می کنید و منفعل می شوید. سعی کنید از حل مشکلات گذشته مطمئن شوید، ناامید نباشید و تلاش کنید. برای رسیدن از کوشش به پیشرفت، باید برنامه ریزی صحیحی داشته باشید و همچنین باور کنید که می توانید.


قدرت شروع

گاهی نیز مشکل اراده ندارید اما صرفا با شروع یک اقدام درگیر می شوید. یعنی شروع کردن برایتان دشوارتر است تا ادامه دادن. در این شرایط استفاده از قانون 5 ثانیه پیشنهاد می شود. تا 5 بشمارید و به خود فرصت دهید تا فعالیت را آغاز کنید. خواهید دید که با شروع کردن، ادامه دادن چندان دشوار نیست.


کمالگرایی

کمالگرایی تا جایی خوب است که شما را به رشد و پیشرفت برساند نه اینکه مانع از استمرار شما شود. گاهی هم خوب پیش می روید اما چون می خواهید بی نقص باشید و به  شرایط خود توجه کافی ندارید، مدام، دست از تلاش بر می دارید و ناامید می شوید.


اراده عنصری ابتدایی و کلیدی برای حل یک مسئله است. در این مقاله سعی کردیم تا با  رویکردی تحصیلی و درسی، ضمن تعریف اراده و توضیح نقش آن در موفقیت، راهکارهایی جهت بهبود این عنصر مهم ارائه دهیم. اگر شما نیز از راهکاری جهت تقویت اراده خود استفاده کرده اید که برایتان مفید بوده، در قسمت کامنت ها بنویسید تا دوستانتان نیز از این توصیه ها استفاده کنند. 


سپاس از توجه شما، آیدا علی بخشی.

دانشجوی رشته ی روان شناسی دانشگاه تهران


ارتباط با ما

برای رزرو پشتیبان ویژه و آشنایی با خدمات مشاوره و برنامه ریزی، لینک صفحه پشتیبان ویژه را دنبال کنید . 

همچنین میتوانید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید .

Menu