توهّم اِستغنا، غرور، رویای پیروزی؛ سه تفنگدار سال کنکور

داشتن یک چشم انداز برانگیزاننده و جذّاب نه تنها بد نیست که از ملزمات کار شماست ولی ابداً نیازی نیست که تمام جزئیات آن را هم در ذهن خود مجسّم کنید و در خواب و رویای پیروزی به دست نیامده غرق شوید.

توهّم اِستغنا، غرور، رویای پیروزی؛ سه تفنگدار سال کنکور


سلام به همه سخت کوشان کانونی.

اولاً خدمت شریف‌تان عرض کنم که هر کدام از این سه کلمه، خود، برای بسط و تشریح نیازمند یک مقاله ۳۰ صفحه‌ای هستند اما من‌باب آشنایی و دادن ایده سعی می‌کنم خیلی فشرده خدمت تان شرح دهم که اوضاع از چه قرار است.

بگذارید با توهّم استغنا که نسبت به بقیه اسم به ظاهر شیک تری دارد شروع کنیم. ظرف رخداد این کلمه زمانی است که شما به دلیل اینکه یک درس را در یک دوره زمانی بیشتر از معمول مطالعه کرده‌ و برایش زمان گذاشته‌اید، حس می‌کنید که به اندازه کافی سواد مربوط به آن را کسب کرده‌اید و همین حس باعث کاهش رغبت شما برای مطالعه آن درس می‌شود. دوستان عزیزم باید در اینجا بگویم که توجه کنید کل کنکور شما از ۸ الی ۱۲ واحد درسی تشکیل شده است پس تکراری بودن پارت‌های درسی شما در طول هفته امری کاملاً طبیعی است. پس ابداً روی حساب ساعت مطالعه در یک درس به قول معروف جوگیر نشوید و با خود نگویید که بس است دیگر... منبع اضافه کنید و تا حدّ ممکن تسلّط‌ و سرعت‌تان را روی مبحث چه با مطالعه و مرور و چه با تست‌زنی افزایش دهید.

اما غرور؛ غرور مرحله بعد از داستان فوق است یعنی شما علاوه بر داشتن ساعت مطالعه بالا توانسته‌اید درصد بالایی را هم در یک درس در یک یا چند آزمون کسب کنید و یک نجوای درونی هم با مضمون ( بسه بابا دیگه ) در شما وجود دارد و همین کلام آغاز ریزش درصد و البته اعتماد به نفس شما خواهد بود. پس عزیزان حتی اگر به درصد ۱۰۰ هم در یک درس رسیدید خواهشاً دست از تلاش نکشید چراکه هیچ چیز در مورد کنکور مشخص و ثابت نیست و بر همین مبنا باید تا روز کنکور تا جایی که می شود مرور و تست را در برنامه قرار داد.

و اما کلام آخر، رویای پیروزی که بعضی از دوستان من و حتی خود من هم سال کنکور درگیرش بوده‌ایم و یحتمل برای بعضی از شما هم اتفاق خواهد افتاد. داستان از این قرار است که شما ناگهان بر اثر تماشای یک ویدیوی انگیزشی یا نصیحت یکی از دوستان و آشنایان قلم به دست می‌گیرید و  شروع به نوشتن برنامه درسی‌تان می‌کنید و البته آنقدر برنامه را سنگین و قدرتی می‌نویسید که واقعا اگر اجرا شود تراز ۴۰۰۰ را در عرض ۳ ماه به ۸۰۰۰ می رساند اما این اگر، تقریبا ۹۹.۹ درصد اجرایی نمی‌شود که هیچ، این سبک برنامه آنقدر ذهن تان را به نتایج روشن و آرزوهای شیرین سرگرم می‌کند که دیگر همان چند ساعت درس‌خواندن خودتان هم کیفیت اش را از دست می دهد.

داشتن یک چشم انداز برانگیزاننده و جذّاب نه تنها بد نیست که از ملزمات کار شماست ولی ابداً نیازی نیست که تمام جزئیات آن را هم در ذهن خود مجسّم کنید و در خواب و رویای پیروزی به دست نیامده غرق شوید.

پس لطفاً تا روز کنکور فقط کار سازنده و درس و دیگر هیچ...

Menu