و کمی فیزیک و زیست و شیمی عملی

در هنگام نشستن پشت میز سعی کنید اصول اِرگونومی را رعایت کنید تا هم از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود و هم برای روز آزمون بدن‌تان به نحوه نشستن صحیح عادت کرده باشد.

و کمی فیزیک و زیست و شیمی عملی

سلام به همه سازندگان آینده ایران.

امروز می­خواهیم درمورد کاربرد دروس در زندگی روزمره صحبت کنیم.

ابتدا کلام یادآوری می­کنم که شما انسان هستید، یعنی از بافت‌های ۴ گانه پوششی، همبند، عصب و عضله تشکیل شده‌اید. این امکان وجود دارد که در مسیر کنکور به بیماری مبتلا شوید یا بر اثر نشستن زیاد دچار ضعف عضلانی و دردهای اسکلتی شوید، یا اینکه به دلیل استرس و کم‌خوابی سیستم گوارش و عصبی‌تان دچار آسیب شوند. پس به اندازه یک ورزشکار حرفه‌ای باید مراقب سلامتی خودتان در هنگام درس‌خواندن باشید.

در ادامه نکاتی را مطرح می‌کنم که توجه کردن به آنها خالی از لطف نیست:

۱. خواب کافی: استراحت شبانه را در محلی با سکوت و تاریکی هرچه بیشتر بگذرانید و ترجیحاً  تا حداقل یک ساعت قبل از خواب از هرگونه اسکرین ( موبایل، تلویزیون و... ) استفاده نکنید.

ضمنا سحرخیزی را جایگزین شب بیداری کنید تا برای بیداری و هشیاری صبح روز آزمون آمادگی کامل داشته باشید.

۲. ورزش‌ سبک اما منظم: حرکات کششی، پیاده روی تند و حرکات مربوط به ماهیچه های گردن، بازو و شانه را در برنامه خودتان قرار بدهید. مثلا هر روز یکی از پارتهای استراحت را به پیاده روی و یکی دیگر را به حرکات ورزشی اختصاص بدهید. نشستن های طولانی باعث ضعف عضلانی و خدای نکرده درد گردن و کمر می‌شود که تنها راه پیشگیری از آن تحرّک روزانه است.

۳. تغذیه مناسب: قبل از آنکه تشنه شوید آب بنوشید. مصرف چربی و غذاهای پرروغن را به دلیل کاهش نشاط و ایجاد حالت خواب‌آلودگی کاهش داده و در عوض پروتئین و کربوهیدرات بیشتری مصرف کنید. از مکمّل‌های معدنی و ویتامین‌ها هم غافل نشوید، خصوصاً در شرایط کرونایی که نیاز به این فاکتور ها چندین برابر احساس می‌شود.

۴. تنفس صحیح: ماهیچه های تنفسی هم باید ورزیده باشند تا حدوداً ۵ ساعت تنفس‌ در حالت نشسته را بهتر کاور کنند. تا می‌توانید نفس‌عمیق بکشید و حجم های تنفسی تان را افزایش بدهید و از تنفس کوتاه حتی‌الامکان دوری کنید چراکه در درازمدت باعث کاهش تدریجی اکسیژن بدن و بروز احساس خستگی و کسالت می‌شود.

۵. در هنگام نشستن پشت میز سعی کنید اصول اِرگونومی را رعایت کنید تا هم از آسیب‌دیدگی جلوگیری شود و هم برای روز آزمون بدن‌تان به نحوه نشستن صحیح عادت کرده باشد.

۶. هزینه اضافی ممنوع: حیف که آنچنان وقتی برای مطالعه آزاد ندارید وگرنه مطالعه کتاب نگران نباش زندگی کن از دیل کارنگی را به شما توصیه می‌کردم. به هر حال بدانید و آگاه باشید که بالغ بر ۷۰ درصد بیماری‌های قرن حاضر ریشه در اضطراب‌های بی مورد و خودساخته و ترشح دوز بالای کورتیزول در درازمدت دارند. هیچ‌کس از شما نمی‌خواهد که سال کنکور را بدون استرس پشت سر بگذارید، اتّفاقاً استرس سوخت حرکت و عامل سحرخیزی‌ها و شب‌بیداری‌ها و تلاش‌کردن‌های شماست اما نه به اندازه ای که با آن به سیستم اعصاب و گوارش و پوست و مو و... خودتان آسیب بزنید. در واقع این استرس فقط و فقط دارد خرج پشت دست تان می‌گذارد و انرژی ای که باید صرف مطالعه شود را هدر می‌دهد.

انشاالله با سلامت کامل و پر از قدرت تا روز کنکور به فعّالیت ادامه بدهید.

Menu