کار نیکوکردن از پرکردن است

یکی از مهم‌ترین ارکان بازیابی مطالب که نقشی بسیار کلیدی در تکمیل فرایند یادگیری دارد، تمرین‌کردن است و هرچه تمرین بیشتری حل کنید، تسلط شما بر مطالب بیشتر می‌شود

کار نیکوکردن از پرکردن است

یکی از مهم‌ترین ارکان بازیابی مطالب که نقشی بسیار کلیدی در تکمیل فرایند یادگیری دارد، تمرین‌کردن است و هرچه تمرین بیشتری حل کنید، تسلط شما بر مطالب بیشتر می‌شود و درنتیجه سریع‌تر می‌توانید تمرین‌های مشابه را حل کنید و به سؤالات پاسخ دهید. در آزمون‌های مهارتی مانند کنکور به چیزی به نام سرعت‌عمل نیاز دارید. درواقع کسب این مهارت یعنی توانایی حل سریع سؤالات.

چگونه تمرین‌ کردن باعث افزایش سرعت‌ پاسخ به سؤالات می‌‌شود؟

پاسخی بسیار ساده و روشن دارد. آنچه از قدیم اجداد و نیاکان ما خیلی بر آن تأکید داشتند: «کار نیکوکردن از پرکردن است.» درواقع حل زیاد تمرین باعث منظم‌شدن مطالب در ذهن می‌‌شود و دسترسی بعدی به آن‌ها را آسان می‌‌کند. تمرین‌کردن در سازمان‌دهی و مرتب‌سازی ذهن و درنتیجه دسترسی سریع به مطالب در زمان‌هایی که به آن‌ها نیاز دارید، مانند کنکور و آزمون‌های مشابه دیگر، نقش ویژه‌ای دارد. به همین دلیل، معلمان و مشاوران تأکید خاصی بر حل تمرین‌ها و تست‌های زیاد و متنوع دارند.

برخی از دانش‌آموزان تصور می‌‌کنند تمرین‌کردن کاری وقت‌گیر است و باید بیشترِ وقت خود را صرف خواندن مطالب کنند. درصورتی‌که تمرین مهم‌ترین رکن یادگیری است و در بسیاری از اوقات با تمرین متوجه می‌‌شوید کجای مطلب را به‌خوبی فرانگرفته‌اید و لازم است دوباره به آن رجوع کنید. برخی دانش‌آموزان با خواندن سطحی صورت سؤال و حل بخشی از آن تصور می‌‌کنند توانایی حل تمرین را تا پایان دارند و با این خیال باطل، تمرین را نیمه‌کاره رها می‌‌کنند و اصطلاحاً تمرین یا تست را می‌‌سوزانند. رسیدن به جواب آخر مهم‌ترین گام در حل تمرین به‌خصوص تمرین‌های تستی است. اگر می‌‌خواهید در آزمون‌ها به نتیجه‌ی مطلوب برسید، هنگام مطالعه و حل تمرین‌ها و تست‌ها حتی اگر به نظرتان آسان می‌‌آیند و مطمئن هستید که به جواب آخر می‌‌رسید، تمرین را نیمه‌کاره رها نکنید. بسیار دیده شده که تست‌ها و تمرین‌ها در مراحل پایانی حل، نیازمند تسلط و دانستن نکاتی ویژه یا توجه خاصی است. اتفاقاً مشکل اصلی دانش‌آموزان بی‌توجهی به همان نکته‌ها یا مهارت‌های خاص است. پس حتی اگر فکر می‌‌کنید کند هستید و از پس حل‌کردن همه‌ی تمرین‌های مشخص‌شده برنمی‌آیید، تعداد کمتری تمرین و تست حل کنید؛ ولی تمام آن‌ها را تا رسیدن به جواب آخر دنبال کنید. رمز موفقیت در این است. در کنکور و تمام آزمون‌های تستی باید به جواب آخر برسید. پس این توانمندی مهم را هنگام حل تمرین و تست در منزل کسب کنید و از نتایج ارزشمند آن در آزمون‌ها بهره‌مند شوید.

Menu