پنج اصل کلیدی در هدف‌گذاری

هدف‌گذاری باعث افزایش انگیزه و تعهد می‌شود. اهداف بر قدرت انجام کارها و احساساتمان تاثیر می‌گذارند.

پنج اصل کلیدی در هدف‌گذاری

هدف‌گذاری باعث افزایش انگیزه و تعهد می‌شود. اهداف بر قدرت انجام کارها و احساساتمان تاثیر می‌گذارند. هرچه هدفی مشکل‌تر و با‌ارزش‌تر باشد میزان تلاش ما برای رسیدن به آن بیشتر شده و موفقیت بیشتری را کسب می‌کنیم. وقتی موفقیت و احساس شادی بعد از آن را تجربه می‌کنیم اعتمادبه‌نفس و باور به توانایی‌هایمان تقویت می‌شود. هدف‌گذاری ما را تشویق می‌کند تا به دنبال راهبردهای جدید رسیدن به موفقیت باشیم. کشف راه‌های جدید استفاده از مهارت‌ها و توانایی‌ها به میزان آگاهی‌مان در مورد آن هدف افزوده و نهایتا به خودسودمندی و اعتماد‌به‌نفس منجر می‌شود.

پنج اصل کلیدی در هدف‌گذاری:

۱-   تعهد: تعهد به میزان پایبندی فرد به هدف و رسیدن به آن اشاره می‌کند.

 ۲ – وضوح‌: اهداف شفاف فرد را به مسیر درست هدایت می‌کند.

۳-  چالش: اهداف می‌توانند چالش‌برانگیز اما قابل دست‌یابی باشند. اهداف چالشی در عین حال که باعث افزایش انگیزه و خودرضایتی می‌شوند در صورتی که خیلی بالاتر از حد توان باشند منجر به یاس و نومیدی می‌شوند.

۴- عدم پیچیدگی‌: اهداف بسیار پیچیده و سخت خارج از توان بر انگیزه، روحیه و بازده‌ی کاری تاثیر منفی می‌گذارند. پس هدف‌گذاری باید واقع‌بینانه بوده و زمان کافی برای رسیدن به آن در نظر گرفته شود.

۵ – بازخورد‌: هدف‌گذاری در صورت داشتن بازخورد فوری (درونی و یا بیرونی) تاثیر‌گذاری بیشتری دارد.  

دانش‌آموزان عزیز باید آزمون‌های هدف‌گذاری پنج‌شنبه‌ی هفته‌ی اول را همانند آزمون‌های اصلی راهبردی کانون تلقی کرده و در آن‌ها شرکت کنند. این آزمون‌ها را از صفحه‌ی شخصی خود دانلود نموده و به آن‌ها پاسخ دهید. بازخورد و کارنامه‌ی دهک و چند از ده آن به ارزیابی شما از آموخته‌ها و برنامه‌ریزی بهتر و هدفمند‌تر کمک شایانی می‌کند.


نویسنده: ابوبکر اسراری

Menu