جعبه‌ابزار و ابزارهای جعبه

باید کنار هر مهارتی، جعبه‌ابزاری کامل وجود داشته باشد تا با ترکیب مهارت و ابزار، نتایج شگفت‌انگیز خلق شود.

جعبه‌ابزار و ابزارهای جعبه

هر کارنامه یک نیاز آموزشی را برطرف می‌کند


باید کنار هر مهارتی، جعبه‌ابزاری کامل وجود داشته باشد تا با ترکیب مهارت و ابزار، نتایج شگفت‌انگیز خلق شود. وقتی صحبت از جعبه‌ابزار می‌شود، مجموعه‌ای از ابزارها به ذهن خطور می‌کند. قطعاً یک ابزار به‌تنهایی نمی‌تواند تمام نیازها را رفع کند. هر دانش‌آموزی هم برای رسیدن به موفقیت، باید از ابزارهای مختلفی کمک بگیرد. یکی از این مجموعه‌ابزارها، کارنامه‌ها هستند؛ آن‌هم چند نوع کارنامه که هرکدام نیازهایی را برطرف می‌کنند.

کارنامه‌ی اصلی: کارنامه‌ی اصلی آزمون را همه می‌شناسیم. جمعه، پس از آزمون، کارنامه‌ی اصلی را دریافت می‌کنیم و اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهد؛ از جمله رتبه، تراز، درصد، چند از ده، تعداد شرکت‌کنندگان، اختلاف با میانگین بازه.

کارنامه‌ی اشتباهات: موقع خروج از هر امتحانی، غوغای دانش‌آموزان در کشف پاسخ‌های اشتباه و پرس‌وجو درباره‌ی پاسخ درست بیداد می‌کند. کافی است بیرون حوزه‌ی امتحانی بایستید و نگاه کنید. کارنامه‌ی اشتباهات بر همین اساس طراحی شده است و معمولاً یادگیری‌های ناقص را مشخص می‌کند. با سواد ریاضی دبستان هم می‌توان فهمید که تکمیل یادگیری‌های ناقص باعث می‌شود چند از ده را افزایش دهید و در پی آن، رشد کنید.

کارنامه‌ی هدف‌گذاری: باید بدانید چه کرده‌اید و بدانید چه می‌خواهید بکنید. نمی‌شود چشم‌وگوش‌بسته امتحان داد. این ابزار به شما نشان می‌دهد اوضاع چطور پیش رفته است و بر اساس آن می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که دفعه‌ی بعد چطور پیش بروید. چند از ده خود را با این ابزار می‌بینید و هدف‌گذاری می‌کنید.

کارنامه‌ی مبحثی: با این کارنامه، جزئیات بیشتری را کشف خواهید کرد. مبحث‌به‌مبحث می‌دانید اوضاع چطور است. در هر بازه‌ی ترازی باشید، نسبت به بازه‌ی ترازی خودتان، قطعاً در برخی مباحث مسلط‌تر هستید و بعضی مباحث به تلاش نیاز دارد. در آزمون‌های جامع و جمع‌بندی در ایستگاه‌های جبرانی، این ابزار راهنمای شما خواهد بود.

کارنامه‌ی بازیابی: این کارنامه هم در آزمون‌های جامع و جمع‌بندی در ایستگاه‌های جبرانی به کارتان می‌آید. این ابزار، یادگیری شما را نشانه گرفته است. چیزی مثل جزوه‌ی هوشمند است. این ابزار به‌صورت سؤال‌محور تنظیم شده است و تمام پاسخ‌های درست و اشتباه و سفید را به‌صورت مبحثی با پاسخ تشریحی در اختیار شما قرار می‌دهد. بر اساس کارنامه‌ی مبحثی می‌توانید مباحثی را که به مرور یا تلاش نیاز دارد، مشخص کرده و سؤالات آن‌ها را با استفاده از کارنامه‌ی بازیابی تمرین کنید. کلاسور ارزیابی هم شکل کامل‌تری از کارنامه‌ی بازیابی است؛ البته با تفکیکی گسترده‌تر. در انتهای ستون عکستان، در بخش خدمات وب‌کارت، کلاسور ارزیابی را ارزیابی کنید.

کارنامه‌ی پروژه‌ای: با این ابزار، در پایان هر پروژه، دورنمای وضعیت خود را خواهید دید و می‌توانید پروژه‌های مختلف را با هم مقایسه کنید. حتماً می‌دانید که هشت پروژه را در سال تحصیلی طی خواهید کرد. این پروژه‌ها را از برنامه‌ی راهبردی بررسی کنید.

کارنامه‌ی ۵نوع‌درس: تقسیم‌بندی وضعیت مباحث را در کارنامه‌ی مبحثی دیدید. حالا با این ابزار وضعیت درس‌ها را بررسی کنید. درس‌ها بر اساس تسلط به پنج نوع تقسیم شده‌اند. آبی‌ها نقاط قوت پایدارند. سبزها نقاط قوت، زردها نیاز به اندکی تلاش، نارنجی‌ها درس‌های نوسانی هستند که گاهی سبز و آبی و گاهی زرد و قرمز هستند. قرمزها هم یعنی نیاز به تلاش بیشتر.

این همه ابزار برای کمک به پیشرفت در یک جعبه جا نمی‌شود! جعبه‌ها بیاورید! اما تنها داشتن ابزار به موفقیت نمی‌انجامد. ابزارها در کنار هم به مدد مهارت‌های شما خواهند آمد. برای کسب بهترین نتیجه، لازم است تلاش خود را بررسی کنید. با کمک دفتر برنامه‌ریزی و اندازه‌گیری ساعت مطالعه و به‌عبارتی اندازه‌گیری تلاشتان و استفاده‌ی بجا و به‌موقع از ابزارهای معرفی‌شده، قدم‌به‌قدم به هدف نزدیک‌تر خواهید شد.

Menu