برای هفته‌ی آخر چه برنامه‌ای دارید؟

تصور کنید مربی تیم فوتبال هستید و فقط یک هفته تا پایان رقابت‌ها باقی مانده است.

برای هفته‌ی آخر چه برنامه‌ای دارید؟

مربی، ترکیب را درست بچین

تصور کنید مربی تیم فوتبال هستید و فقط یک هفته تا پایان رقابت‌ها باقی مانده است. هدفتان قهرمانی است. بازیکنانی در اختیار دارید که هرکدام ویژگی و مهارت‌های خاص خودشان را دارند. باید چند تمرین هدفمند طراحی کنید. ترکیب بازیکنان را باید طوری بچینید که به هدف خود دست یابید.

در یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها تغییر ترکیب بازیکنان برای به‌کارگیری آن‌ها در جای دیگری در زمین برای دستیابی به قهرمانی کار نامعقولی است. پس باید استراتژی خود را با توجه به دانش و دستاوردهایی طراحی کنید که قبلاً بارها آزموده‌اید و ثمربخش بوده است.

یک هفته تا کنکور باقی مانده است. مسیری طولانی را پشت‌سر گذاشته‌اید. با انگیزه و پشتکار فراوان درس خوانده‌اید. در آزمون‌ها شرکت کرده‌اید و حجم گسترده‌ای از اطلاعات را در ذهن خود جا داده‌اید. باید روی همین اطلاعات متمرکز شوید و آن‌ها را تثبیت کنید. این کار به شما آرامش ذهنی می‌دهد چون می‌دانید با چه مجموعه‌ای از مباحث روبه‌رو هستید. مانند مربی فوتبال فکر کنید. الان زمان اضافه‌کردن اطلاعات و به‌کارگیری ترکیب جدیدی نیست که هیچ بازخورد قبلی از آن ندارید.

اطلاعات فراوان در ذهن با ترکیب درست، به چینش و تثبیت نهایی نیاز دارد. این چینش جدید و نهایی تورق سریع نام دارد. منظور از تورق سریع، مرور مباحث به‌صورت درست و کلی و با سرعت بهینه و با تمرکز زیاد است. در دوره‌ی تورق سریع هیچ کار غیرعادی و روش جدیدی انجام ندهید. با توجه به ویژگی‌های شخصیتی و آموزشی خود کار کنید. آرامش ذهنی عامل مهمی برای کسب نتیجه‌ی مطلوب در این دوره است.

در هفته‌ی تورق سریع تمام صفحه‌های کتاب‌های درسی مرور می‌شود. در تورق سریع سرتیترها، فرمول‌های اصلی، مفاهیم کلی، پاورقی‌ها، تصویرها، جدول‌ها، حاشیه‌نویسی‌ها، خلاصه‌نویسی‌های شخصی، نکات مهم، گزیده‌ی نکات حاصل از آزمون‌های سه‌‌روزیک‌بار و دفتر خودآموزی را مرور می‌کنید. تست‌های نشان‌دار مهم بسته‌ی کاملی از سؤالات را در ذهنتان بازیابی می‌کند. بعد از تورق سریعِ هر درس می‌توانید یک مجموعه‌تست کم‌تعداد از آن درس کار کنید.

در برخی مباحث، فرمول‌های کلی و موضوع‌های آن مبحث را بازیابی کنید. منظور از بازیابی مرور موضوع‌ها در ذهن و نوشتن آن‌ها روی کاغذ بدون مطالعه‌ی اولیه است. وقتی به تسلط خود بر مباحث و موضوعات پی می‌برید، اعتمادبه‌نفستان زیاد می‌شود. اگر در یک یا چند موضوع بازیابی موفقی نداشتید، نگران نشوید. اطلاعات ته‌نشین‌شده در حافظه‌ی بلندمدت شما ماندگار است. با مرور ساده همه‌ی اطلاعات آن مبحث دوباره شناور می‌شود.

در درس‌های عمومی به تاریخ‌ادبیات، املاهای خاص، شعرهای مهم، آرایه‌ها با ذکر مثال، معانی لغات، آیه‌ها، قواعد و در درس‌های اختصاصی به فرمول‌ها، مفاهیم اصلی، تصویرها، پاورقی‌ها، ترکیبات و جدول‌ها توجه کنید. در هر دو گروه عمومی و اختصاصی، به حاشیه‌نویسی‌ها و استثنائات قاعده‌های اصلی توجه ویژه کنید. در دوره‌ی تورق سریع، در پایان هر روز خلاصه‌ی نکات را بنویسید. آن را آن‌قدر مختصر بنویسید که روی یک طرف کاغذ نکات درس‌های اختصاصی باشد و روی طرف دیگرش نکات درس‌های عمومی. یکی‌دو روز مانده به کنکور فقط همین برگه را مرور کنید.

ترکیب را درست بچین مربی! در هفته‌ی تورق سریع، روزی چند ساعت درس می‌خوانید؟ آیا ساعت مطالعه‌تان مطابق هفته‌های گذشته است یا تغییری در آن داده‌اید؟ منابع شما کدام است؟ درس‌های عمومی و اختصاصی را چطور در برنامه‌ی روزانه‌ی خود جای می‌دهید؟ از کدام درس‌ها شروع می‌کنید؟ روز خود را با درس‌های عمومی شروع می‌کنید یا اختصاصی؟ درس‌های اختصاصی را پشت‌سر هم می‌خوانید یا با عمومی‌ها یکی‌درمیان مطالعه می‌کنید؟ چه تست‌های منتخبی را برای مرور در نظر می‌گیرید؟ آیا هر روز در پایان هر درس خلاصه‌ی نکات را یادداشت می‌کنید یا در پایان روز برای درس‌هایی انجام می‌دهید که مطالعه‌ کرده‌اید؟

در دوره‌ی تورق سریع چند دقیقه در روز را به آرامش ذهن خود اختصاص دهید. در دو یا سه نوبت در روز گوشه‌ای آرام بنشینید. چشم‌های خود را ببندید. به ‌چیزی فکر نکنید. به مدت دو یا چند دقیقه نفس عمیق و آرام بکشید. متمرکز خواهید شد. هدف اصلی در این دوره، تثبیت داشته‌هاست. مطمئن باشید تثبیت داشته‌ها بهترین نتیجه را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پیوسته و هدفمند تلاش کنید. حتماً موفق خواهید شد.

Menu