پنج تکنیک باارزش مدیریت زمان

مدیریت زمان موضوع بسیار مهمی است. نظارت بر زمان شاید بزرگ‌ترین مسئولیت یک مدیر باشد. ما چگونه زمانی را که هر روز در اختیار داریم، به حداکثر می‌رسانیم؟

پنج تکنیک باارزش مدیریت زمان

مدیریت زمانموضوع بسیار مهمی است. نظارت بر زمان شاید بزرگ‌ترین مسئولیت یک مدیر باشد. ما چگونه زمانی را که هر روز در اختیار داریم، به حداکثر می‌رسانیم؟

ویژگی‌های افرادی را که به‌ طور هوشمندانه‌ای از زمان استفاده می‌کنند، بخوانید و برای کسب آن‌ها تلاش کنید.

1. آن‌ها هدفمند هستند

ما نمی‌توانیم بدون داشتن یک هدف عالی به یک عملکرد عالی دست پیدا کنیم. هدف به هر کاری که انجام می‌دهیم، جان می‌بخشد. دو روز بزرگ در زندگی همه وجود دارد: روزی که متولد می‌شوند و روزی که دلیل به وجود آمدنشان را درک می‌کنند. کشف هدف به شما کمک می‌کند تا علاقه‌تان را بهبود بخشید، با تمرکز بیش‌تری تلاش کنید و تعهد بیش‌تری داشته باشید. نتیجه‌ی نهایی این است که دستاوردهای بیش‌تری نصیب شما خواهد شد.

2. شفاف‌سازیمی‌کنند

زندگی فقط به این دلیل آغاز می‌شود که با تصمیم‌گیری در مورد مهم‌ترین اهدافمان، آن‌ها را به نتایجی فوق‌العاده تبدیل می‌کنیم. اولین قدم این است که فرد بداند که برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کند. بدون داشتن اولویت‌های شفاف، به‌ندرت می‌توان به اهداف رسید. ابتدا باید از اهداف بلندمدت خود آگاهی پیدا کنید. سپس یک برنامه‌ی رفتاری واقع‌بینانه برای چشم‌انداز بلندمدت خود بنویسید. ابتدایی‌ترین کاری که باید انجام دهید این است که مهم‌ترین اولویت‌های زندگی‌تان را مشخص کنید. اولویت‌ها همان کارهای مهمی‌اند که برای رسیدن به اهدافتان باید انجام کنید که معمولاً به هم وابسته‌اند.

3.به ارزش‌ها پایبند هستند

افرادی که از زمان به‌درستی استفاده می‌کنند، به ارزش‌های‌شان احترام گذاشته‌اند. آن‌ها به شکل هماهنگی با اعتقاداتشان عمل می‌کنند و این ‌گونه رضایتمند می‌شوند. عدم موفقیت در شناسایی ارزش‌ها موجب بی‌هدفی در زندگی افراد و عدم اطمینان نسبت به آن‌چه عزیز می‌پندارند می‌شود. شفافیت ارزش‌ها مانند پرتو نوری است که پیچ‌وخم‌های زندگی را مشخص می‌کند.

4.از قانون۲۰/۸۰استفاده می‌کنند

ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی در اواخر قرن۱۹، اعلام کرد که۸۰درصد از زمین‌های انگلستان به۲۰درصد جمعیت آن کشور تعلق دارد. او به تحقیقاتش ادامه داد و به این نتیجه رسید که قانون۸۰-۲۰در تمام جنبه‌های زندگی حاکم است. وقتی اهدافتان را می‌نویسید باید اولویت‌ها را از میان این موارد انتخاب کنید و بپذیرید که۲۰درصد موارد فهرست، تعیین‌کننده‌ی۸۰درصد ارزش و اهمیت کارهایی است که انجام می‌دهید.به عبارت ساده‌تر انجام ۲۰ درصد از کارها ۸۰ درصد نتایج مهم را به وجود می‌آورند.

5.توانایی «نه» گفتن دارند

گفتن «نه» به کارهای غیر ضروری و کم‌ارزش یکی از بزرگ‌ترین هدایایی است که به خودتان می‌دهید. معمولاً این قبیل کارها توقعات دیگران از شما برای انجام کاری است. وقتی می‌توانید از زمان بهترین بهره را ببرید که کارهای کم‌ارزش و خارج از برنامه را انجام ندهید. آیا می‌دانید چرا بعضی مواقع وقت کم می‌آورید؟ پاسخ ساده است؛ به طور معمول کارهای‌تان بیش‌تر از آن چیزی است که از عهده‌اش برآیید. شاید آن‌ قدر مشغله دارید که بعضی مواقع به انجام اولویت‌های پایین‌تر نمی‌رسید، چه رسد به این‌که بخواهید خواسته‌های دیگران را هم انجام دهید. پس با خودتان روراست و قاطع باشید.

برگرفته از کتاب ۵ راز میخکوب کردن موفقیت

Menu