روش صحیح مطالعه با سرعت مناسب

برخی از دانش‌آموزان از سرعت پایین مطالعه‌ی خود گله دارند و به بودجه‌بندی آزمون‌های برنامه‌ای نمی‌رسند یا با معلم خود همراه نیستند.

روش صحیح مطالعه با سرعت مناسب

برخی از دانش‌آموزان از سرعت پایین مطالعه‌ی خود گله دارند و به بودجه‌بندی آزمون‌های برنامه‌ای نمی‌رسند یا با معلم خود همراه نیستند.

این مشکل، طبیعی است و در این برهه از زمان نگران‌کننده نیست. برای ایجاد تعادل مناسب بین کمیت و کیفیت مطالعه، نباید مطالعه‌ی وسواسی و کند داشته باشید به طوری که حجم پیشروی مطالعه‌ی مطالب کم باشد؛ یعنی نباید مدام درگیر این موضوع باشید که مطالبی را که چند دقیقه پیش یا حتی در جلسه‌ی مطالعاتی قبل خوانده‌اید آیا به یاد دارید یا خیر.

از سوی دیگر نباید برای تمام کردن مطالب عجله داشته باشید به طوری که مباحث را سرسری مطالعه کنید و از هدف اصلی که یادگیری و تسلط بر مطلب است، فاصله بگیرید.

روش‌‌های مطالعاتی خود را تصحیح کنید و برای بهبود آن‌ها تنها به حفظ کردن (طوطی‌وار) نپردازید. سعی کنید گاهی مطالب را از طریق حل مسئله و تست یاد بگیرید. از کلی‌خوانی شروع کنید و بعد به جزئی‌خوانی برسید. یادتان باشد سرعت مطالعه‌ی شما ابتدا کم‌تر است. همواره به خاطر داشته باشید که با پیش‌مطالعه در هر درسی می‌توانید به‌راحتی سرعت مطالعه‌ی خود در آن درس را بهبود بخشید.

در اجرای برنامه‌ی روزانه، محدوده‌ی زمانی مشخص کنید. تمرکز حواس داشته باشید و شرایط مناسبی برای محل مطالعه‌ی خود فراهم کنید. افکار مزاحم را روی برگه یادداشت کنید و سعی کنید آن‌ها را از ذهن خود حذف کنید. ذهنیت مثبت را فراموش نکنید. هیچ گاه از تأثیر انرژی مثبت غافل نشوید. اگر احساس خستگی یا ناامیدی به سراغتان آمد، به آخر راه فکر کنید؛ به آینده‌ی موفقی که انتظارتان را می‌کشد.

این افکار می‌تواند به‌خوبی انگیزه‌دهنده باشد. به این باور برسید که موفقیت‌های بزرگ،تلاش‌های بزرگی می‌طلبند.

سعی کنید از وقت‌های مرده استفاده کنید. به طور مثال در اتوبوس، تاکسی، مترو، بین زمان‌های درسی که به کاری مشغول نیستید می‌توانید با مرور لغات زبان یا مطالعه‌ی تاریخ ادبیات و از این قبیل مطالعات، از اوقات مرده‌ی خود استفاده کنید. با این ترفند‌ها فردی وقت‌شناس می‌شوید و مدیریت زمان شما در مطالعه‌ی درس‌ها بهتر می‌شود. فقط فراموش نکنید که عادت به هر کاری تدریجی و نیازمند زمان است.

Menu