بازیابی را دریابیم

در بازیابی بیش‌تر بر روی حل تست و داشتن تسلط بر روی مباحث تأکید می‌شود.

بازیابی  را دریابیم

در بازیابی بیش‌تر بر روی حل تست و داشتن تسلط بر روی مباحث تأکید می‌شود. در این روش بیش‌تر بر روی درس‌های مفهومی تأکید می‌شود؛ مانند آرایه‌های ادبی، زبان فارسی، ریاضی و فیزیک و قسمت‌های مفهومی زیست و شیمی. این روش درواقع بر روی کاغذ آوردن هر آن‌ چیزی است که قبلاً می‌دانستیم و الان می‌خواهیم بفهمیم کدام از آن‌ها به یادمان مانده است تا فقط تمرکز خود را برای خواندن درس‌نامه بر روی قسمت‌هایی بگذاریم که فراموش کرده‌ایم.

حافظه‌ی ما شامل دو قسمت می‌شود: ۱) حافظه‌ی بلندمدت و ۲) حافظه‌ی کوتاه‌مدت

حافظه‌ی بلندمدت

مطالب در این قسمت از حافظه معمولأ به سختی و در مدت‌زمان طولانی فراموش می‌شود و فراموشی به‌سرعت اتفاق نمی‌افتد.

حافظه‌ی کوتاه‌مدت

این حافظه قسمتی است که معمولاً اکثر مطالبی که دانش‌آموزان مطالعه می‌کنند در آن ذخیره می‌شود و معمولاً ۴۸ ساعت بعد از مطالعه بسیاری از مطالب از ذهن می‌رود. زمانی که دانش‌آموز مطلبی را می‌خواند در صورتی که آن را مرور نکند قطعاً برای روز آزمون، آن مطلب را فراموش می‌کند. زمانی که دانش‌آموزی مطلبی را اول هفته می‌خواند باید در طول دو هفته یا سه هفته‌ی آزمون، آن مطلب را دوره کند.

هر چه فاصله‌ی میان دوره‌ی مطالب کم‌تر باشد، آن مطلب بیش‌تر در ذهن تثبیت می‌شود. این تثبیت با دوره و مرورهای بلندمدت پایدارتر خواهد شد.

اصول درست دوره و مرور برای کنکور

در مرور مطالب برای کنکور اولین مرور- چه برای درس‌های تحلیلی و چه درس‌های توصیفی- باید یک روز پس از مطالعه‌ی اولیه انجام شود؛ ولی نکته‌ی مهم این است که در صورتی که دوره و مرور مربوط به درس‌های تحلیلی بود پیشنهاد می‌شود دوره‌ی آن توسط حل تست بیش‌تر انجام شود. برای درس‌های توصیفی نیز مرور بیش‌تر با خواندن درس‌نامه و حل تست بهتر است. برای درس‌های تحلیلی باید به این موضوع دقت داشته باشید که برای این درس‌ها بیش‌تر با حل تست به تسلط خواهید رسید و این طور نیست که با خواندن درس‌نامه به تسلط لازم برسید.

گاهی دانش‌آموز زمانی که مرور مطالب را برای درس‌های تحلیلی بدون حل تست انجام می‌دهد احساس می‌کند مطلب در ذهنش پایدار شده است، ولی زمانی که در آزمون شرکت می‌کند در حل مسائل و پیدا کردن راه‌حل به مشکل برمی‌خورد. این موضوع باعث بی‌انگیره شدن دانش‌آموز می‌شود.

Menu