وقتی با بعضی از پدرها و مادرها دربارهی وضعیت درسی فرزندشان گفتوگو میکنم، موضوع مهمی را بیان میکنند. گاهی تصور میکنند وقتی فرزندشان کتاب درسی را بلد است، باید کارهای دیگری را در سطحهای بالاتری انجام دهد.
وقتی در مقاطع گوناگون تحصیلی، عملکرد دانشآموزان را بررسی میکنیم، عمدهی مشکلات دانشآموزان در حیطهی یادگیری مطالب کتاب درسی است. برای رفع این مشکل، باید همواره کتاب درسی را مرجع و معیار عملکرد فرزندمان در نظر بگیریم و تلاش کنیم که مطالب کتاب درسی را عمیقتر و گستردهتر یاد بگیرد. وقتی امتحانات نهایی و کنکور سراسری در محدودهی کتاب درسی برگزار میشود، انتخاب کتابهای آموزشی و حل سؤالات تشریحی و چهارگزینهای باید در جهت تقویت کتاب درسی باشد. در آزمونهای برنامهای نیز این موضوع اصل و قانون است. سؤالات باید در حیطهی مباحث کتاب درسی باشد؛ مثل کنکور سراسری. سادگی و دشواری سؤال نیز با توجه به عمق هر مطلب و ترکیب بین مطالب گوناگون کتاب درسی تعیین میشود. در کتابهای کانون نیز اصل وفاداری به کتاب درسی کاملاً رعایت شده است.