چگونه تعداد غلط‌ها را در آزمون کاهش دهیم؟‌

همه‌ی دانش‌آموزان در برهه‌ای از سال تحصیلی تعداد غلط‌های بالایی در آزمون‌ها دارند.

چگونه تعداد غلط‌ها را در آزمون کاهش دهیم؟‌

همه‌ی دانش‌آموزان در برهه‌ای از سال‌ تحصیلي تعداد غلط‌های بالایی در آزمون‌ها دارند. این برهه عمدتاً بلافاصله پس ‌از افزایش تلاش و ساعت مطالعه‌ی دانش‌آموز نمایان می‌گردد که از آن به عنوان «دوران پرغلط» یاد می‌شود.

دانش‌آموزان عزیز نگران نباشید. دوره‌ی پرغلط نیز مانند سایر دوران سپری خواهد شد. اما شما می‌توانید در کوتاه‌تر شدن این دوران نقش ایفا کنید. برای کاهش زمان دوران پرغلط ابتدا باید آزمون را بررسی نماییم. غلط‌‌های شما معمولاً به سه نوع تقسیم می‌شوند:

1) یادگیری ناقص: یعنی اینکه احتمالاً درک کامل و جامعی از مبحث ایجاد نشده و نیاز به مطالعه‌ی بیش‌تر و عمیق‌تری در آن مبحث دارید.

2) عدم تسلط: با توجه به مراحل یادگیری (ادراک، تثبیت و تسلط) عدم تسلط ناشی از عدم حل تست به اندازه‌ی کافی می‌باشد. یکی از ویژگی‌های بارز دانش‌آموزان موفق در آزمون‌ها این است که زمان زیادی برای تست اختصاص می‌دهند. هرچقدر تعداد تست بیشتری کار کنید، تسلط شما در آن مبحث افزایش خواهد یافت.

3) بی‌دقتی: شامل اشتباهات محاسباتی، بدخواندن سوال، جابه‌جا پرکردن پاسخ‌نامه و... می‌باشد. عمده‌ی دلیل این مسئله به عجله‌کردن، داشتن استرس و توجه بیش از اندازه به نتیجه‌ی آزمون برمی‌گردد. این سبک بی‌دقتی‌ها فقط مختص آزمون نیست و معمولاً دانش‌آموزان در خانه نیز این اشتباهات را انجام می‌دهند. با افزایش دقت و تمرکز در خانه می‌توان به مرور تعداد بی‌دقتی‌ها را کاهش داد.

شما دانش‌آموزان باید بررسی آزمون (ترجیحاً در همان روز آزمون) را با دقت انجام دهید تا به دلایل پاسخ‌های غلط خود پی ‌ببرید و سپس با افزایش ساعت مطالعه و تعداد تست، علاوه بر یادگیری کامل مباحث، تسلط خود را در درس‌های مختلف افزایش دهید. همین امر سبب طی شدن سریع‌تر دوران پرغلط می‌گردد.

Menu