چگونه با سوالات شک‌دار مواجه شویم؟

همه‌ی دانش‌آموزان در تمام سطوح در آزمون‌ها با سوالاتی مواجه می‌شوند که در پاسخ‌گویی به آن دچار شک و تردید می‌‌گردند.

چگونه با سوالات شک‌دار مواجه شویم؟

همه‌ی دانش‌آموزان در تمام سطوح در آزمون‌ها با سوالاتی مواجه می‌شوند که در پاسخ‌گویی به آن دچار شک و تردید می‌‌گردند. درواقع حسی از درونشان به آن‌ها می‌گوید که یکی از گزینه‌ها درست است، اما یک ندای درونی دیگر به آن‌ها می‌گوید که ممکن است این گزینه پاسخ صحیح نباشد. باید توجه داشت که عدم تسلط بر مباحث دلیل اصلی شک و تردید در پاسخ‌گویی به یک سوال است. برای کاهش تعداد سوالات شک‌دار در آزمون‌ها موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

عمده‌ترین دلیل مواجهه با سوالات شک‌دار در آزمون‌ها عدم تسلط و یادگیری ناقص مطالب است. دانش‌آموز به علت عدم یادگیری کامل مباحث در آزمون‌ها نمی‌تواند در مواجهه با سوالات دشوار و دام‌دار گزینه‌ی صحیح را بیابد. دانش‌آموز ابتدا باید با مطالعه‌ی بیشتر و عمیق‌تر در خانه یادگیری خود را کامل نماید و با رعایت مراحل مطالعه (ادراک، ثبیت و تسلط) با مرور و تکرار مباحث خوانده شده و همچنین حل تست بیشتر، تسلط خود را بر مباحث افزایش دهد.

یکی دیگر از عواملی که سبب کاهش شک‌ در پاسخ‌گویی به سوالات می‌گردد، بررسی آزمون‌ به خصوص در عصر روز آزمون است. برای بررسی آزمون می‌توانید در جعبه‌ابزار کارنامه از کارنامه‌ی اشتباهات استفاده نمایید. استفاده از کارنامه‌ی اشتباهات و بررسی سوالاتی که غلط زده‌اید سبب می‌گردد که با سبک سوالاتی که شک‌‌ داشته‌اید و غلط زده‌اید آشنا گردید و در هنگام مطالعه‌ی مجدد آن مباحث و یا مواجهه‌ی دوباره با آن سبک سوالات در آزمون‌ها با دقت بیشتری عمل نمایید و به آن سوال پاسخ صحیح دهید.

در پاره‌ای از مواقع شک‌ کردن بین دو گزینه حاصل عدم تمرکز و یا حواس‌پرتی می‌باشد. دانش‌آموز به علت سرعت بالا یا داشتن استرس در آزمون سوال را با دقت کافی نمی‌خواند و در زمان پاسخ‌گویی با شک و تردید در گزینه‌ها روبه‌رو می‌گردد. حل تستِ زمان‌دارِ بیشتر در منزل باعث می‌شود تا در جلسه‌ی آزمون آرامش بیشتری داشته باشید.

Menu