تحلیل دفترچه با بررسی مجموعه‌ای

سعی کنید تا پایان آزمون‌های جامع فروردین (7 و 16 فروردین) به یک روش ثابت برای آزمون دادن برسید. به این مساله فراشناخت در آزمون دادن می‌گویند.

تحلیل دفترچه با بررسی مجموعه‌ای

سعی کنید تا پایان آزمون‌های جامع فروردین (۷ و ۱۶ فروردین) به یک روش ثابت برای آزمون دادن برسید. به این مساله فراشناخت در آزمون دادن می‌گویند.

 در کنار تلاش، مهندسی درست منابع، دانش بالا و فراشناخت در روش مطالعه، هنر آزمون دادن به‌خصوص در آزمون تستی نیز به یک مسئله تعیین‌کننده در کنکور سراسری تبدیل شده است. بنابراین هنگامی که شما در کنکور شرکت می‌کنید باید شیوه‌ی آزمون دادن و تکنیک‌های تستی را بشناسید و در کنار این شناخت باید شیوه‌ی خاص خودتان را انتخاب کنید (فراشناخت در آزمون) تا با آن بهترین نتایج را در آزمون کسب کنید. برای شناخت درست شیوه‌ی آزمون دادنِ خود باید در چند ماه پایانی در تمام آزمون‌های خود از یک شیوه استفاده کنید و آن را تا حد امکان تغییر ندهید.

 راهکار: برای این‌که به یک شیوه‌ی ثابت برای آزمون دادن برسید، باید تمام آزمون و خطاهای خود را از الان تا دو ماه آتی (اسفند و فروردین) انجام دهید. هر روشی را که می‌خواهید در این مدت امتحان کنید تا دقیقا بفهمید با چه روشی بهترین نتایج را کسب می‌کنید. امتحان روش‌های جدید را به روزهای پایانی موکول نکنید و در همین دو ماه سعی کنید هر روش خاصی را که ممکن است در نهایت به عنوان روش نهایی خود انتخاب کنید؛ به کار بگیرید. درمورد روش‌ها گفت‌وگو کنید.

 یک روش باید شامل این نکات باشد :

1. ترتیب دروس: شما باید بدانید که در کنکور می‌خواهید به چه ترتیبی دروس را پاسخ دهید. البته شما باید از روش زمان‌های نقصانی و ضربدر و منفی استفاده کنید تا بتوانید در انتهای آزمون به سوالاتی که پاسخ نداده‌اید برگردید. اما باید بدانید که در دور اول پاسخ‌گویی به سوالات به چه ترتیبی پیش خواهید رفت. توجه کنید که ممکن است روش شما این گونه باشد که ابتدا سوالات خاصی از یک درس را جواب دهید و در انتهای کار سوالات دیگر آن را پاسخ دهید. هر دانش‌آموزی با توجه به ویژگی‌های آموزشی خود و نتایج خوب آزمون، روش خاص خودش را پیدا می‌کند. درکل توصیه‌ی ما این است که ترتیب دروس را حفظ کنید.

2. استراتژی بازگشت: شما باید بدانید که در انتها که برای سوالات دشوارتر دفترچه زمان اضافه می‌آورید می‌خواهید بیش‌ترِ زمان خود را به چه درسی اختصاص دهید. این زمان می‌تواند به طور مساوی بین دروس مختلف تقسیم شده یا کاملا به یک درس اختصاص یابد. اما بهترین کار این است که در شرایط مختلف آزمون بهترین تصمیم را اتخاذ کنید. پس سعی کنید در آزمون‌های برنامه‌ای روش‌های مختلف خود را بررسی کنید و بهترین روش را پیدا کنید. حتما با دوستان و خانواده‌ی خود گفت‌وگو کنید.

3. نقاط قوت و ضعف در مباحث و زیرمبحث‌ها: شما باید بدانید که در کدام مباحث بسیار قوی هستید و در ابتدای کار به سراغ آن سوالات بروید. زیرا شما به هیچ وجه نباید سوالات آسان (سوالاتی که برای شخص شما آسان هستند) را از دست بدهید! برای مثال در ریاضی در تابع بسیار قوی هستید، اما معمولا با سوالات هندسه مشکل دارید. در این حالت در صورتی که سوال هندسه کمی برایتان مبهم بود، باید آن را بعد از سوالات تابع (در صورتی که خیلی سخت نباشند) انجام دهید. شناسایی این نقاط با تمرین تکنیک ضربدر منفی در خانه بدست می‌آید.

جمع‌بندی: سعی کنید در آزمون‌های چند ماه آینده‌ی خود همه‌ی روش را آزمایش کنید و در حین آزمایش به موارد بالا خوب فکر کنید تا در انتهای ماه فروردین به یک روش ثابت دست پیدا کنید. هر چه قدر بتوانید یک روش ثابت را بیش‌تر در آزمون‌های خود تمرین کنید در کنکور نیز اجرای آن برای شما آسان‌تر خواهد بود و نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت.

Menu