فایل صوتی: کاهش تعداد اشتباهات و بی دقتی در آزمون‌ها

در این مطلب نظرات گروهی از رتبه‌های برتر کنکور و پشتیبانان ویژه کانون را درباره‌ی کاهش تعداد اشتباهات در آزمون‌ها میتوانید مطالعه کنید.

فایل صوتی: کاهش تعداد اشتباهات و بی دقتی در آزمون‌ها

سلام به همه‌ی دوستان عزیز!

در این مطلب  نظرات  گروهی از رتبه های برتر کنکور و پشتیبانان ویژه کانون را درباره‌ی کاهش تعداد اشتباهات در آزمون‌ها میتوانید مطالعه کنید.

با مراجعه به انتهای مطلب، پادکست هر رتبه برتر را گوش کنید.

فایل صوتی: کاهش تعداد اشتباهات و بی دقتی در آزمون‌ها

نازنین صدیقی

رتبه 47 منطقه یک

دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه تهران

متین قنبرزاده

رتبه‌ی 408 منطقه یک

دانشجوی رشته‌ی مکانیک دانشگاه تهران


مهدی علی‌پناه

رتبه‌ی 78 منطقه دو

دانشجوی رشته‌ی پزشکی دانشگاه شهیدبهشتی


نازنین صدیقی: بعید است که کسی بتواند در آزمون‌های استاندارد مثل کنکور، همه سوالات را به شکل صد در صد درست پاسخ دهد. بسیاری از اشتباهات ما در آزمون‌ها، به علت استرس و اضطراب است. یکی از مواردی که این اضطراب را تشدید می‌کند، توالی چند سوال سخت و دشوار در آزمون است. اما راهبرد مواجهه با این سوالات این است که خود را نبازیم و بدانیم که شرایط برای همه یکسان است. همچنین یکی از موارد مهم در کاهش بی دقتی، تمرین کردن است‌. از ذکر اهمیت تمرین کردن همین کافی است که بدانیم هیچ عادت موثری، بدون تمرین به دست نمی‌آید. علاوه بر این موارد، یاد گرفتن تکنیک‌های تست‌زنی، مثل تکنیک ضربدر منها، اهمیت بسیاری در کاهش تعداد غلط‌ها دارد. درست و با دقت خواندن صورت سوال و خط کشیدن زیر کلیدواژه‌های سوال، تهیه یک لیست از بی دقتی‌های رایج و مرور آن‌ها قبل از آزمون و چک کردن گزینه در پاسخبرگ و تطبیق با برگه‌ی سوالات نیز اهمیت دارد. همچنین گفتن این جمله قبل از آزمون که " در این آزمون می‌خواهم کمترین بی دقتی ممکن را داشته باشم." اهمیت بسیاری در کاهش حواس‌پرتی شما حین آزمون دارد.


متین قنبرزاده: نداشتن تسلط کافی، یکی از اصلی‌ترین موارد دادن پاسخ اشتباه به سوالات است. راه حل نیز مشخص است، باید تسلط خود را از طریق تمرین و مطالعه بیشتر و نیز تست زنی، بیشتر کنید.

یکی دیگر از علل بی دقتی، اشتباه وارد کردن گزینه‌هاست. بهتر است سوالات را بخش‌بندی کرده، پس از اتمام هر بخش کل سوالات را وارد پاسخنامه کنید چرا که اگر بخواهید این کار را سوال به سوال انجام دهید، زمان زیادی  از شما گرفته می‌شود و ممکن است اشتباه کنید.

بی دقتی به علت اشتباهات محاسباتی یکی از رایج‌ترین علت‌های پاسخ غلط به سوالات است. 

توجه نکردن به خواسته‌ی سوال، یکی دیگر از رایج‌ترین علل پاسخ‌های غلط است. مثلا به اشتباه، "نادرست" را "درست" بخوانید. خط کشیدن زیر چنین کلیدواژه‌هایی اهمیت دارد.


مهدی علی‌پناه‌: تحلیل آزمون و تحلیل تست‌ها در کاهش تعداد غلط‌ها اهمیت زیادی دارد. 

پاسخ‌های غلط‌ ما انواعی دارند. بخشی از اشتباهات ما در آزمون‌، به علت نداشتن تسلط کافی در آن بخش است. راه حل این مسئله، کسب تسلط در بخشی است که آن را به خوبی یاد نگرفته‌ایم. بنابرین به کتاب برمی‌گردیم و آن قسمت را خوب مطالعه می‌کنیم.

یکی دیگر از علت‌های اشتباهات ما، تسلط ناکامل است. یعنی، یک قسمت به خوبی مطالعه شده، ولی در یک بخش جزئی تسلط نداریم. بنابرین برای ایجاد تسلط به همان بخش برمی‌گردیم و تسلط کامل ایجاد می‌کنیم.

اما یکی دیگر از رایج‌ترین علل اشتباهات، بی‌دقتی است. یعنی تسلط کامل اتفاق افتاده اما به علت یک بی دقتی، کل سوال را اشتباه جواب می‌دهیم. راه حل این مسئله، تهیه یک لیست از بی‌دقتی‌های رایج و مرور مداوم و پیوسته‌ی آن‌هاست.


عضویت در کانال تلگرامی کانون برترها

فایل های ضمیمه

Menu