کاظم قلم‌چی: کانونی‌ها چند نمره پیشرفت می‌کنند؟

چگونه می‌توانیم پیشرفت دانش‌آموزان کانونی را اندازه گیری کنیم؟ این یک سؤال مهم برای اولیا و دانش‌آموزان و معلمان و مشاوران است: واقعا دانش‌آموزان کانونی چقدر پیشرفت می‌کنند؟

کاظم قلم‌چی: کانونی‌ها چند نمره پیشرفت می‌کنند؟

چگونه می‌توانیم پیشرفت دانش‌آموزان کانونی را اندازه گیری کنیم؟ 

این یک سؤال مهم برای اولیا و دانش‌آموزان و معلمان و مشاوران است: واقعا دانش‌آموزان کانونی چقدر پیشرفت می‌کنند؟

آیا می‌توان با دقت ریاضی و با آمار و اسناد مطمئن مشخص کرد که دانش‌آموزان کانونی چقدر پیشرفت می‌کنند؟

 برای آن که پیشرفت دانش‌آموزان کانونی را مشخص کنیم به سراغ یک آزمون استاندارد می‌رویم که علاوه بر درصد و رتبه، نمره‌ی تراز هم می‌دهد.

 در آزمون‌های کانون نمره‌ی تراز داریم، در کنکور هم نمره‌ی تراز داریم، اگر این دو را با هم مقایسه کنیم، می‌توانیم مشخص کنیم که پیشرفت دانش‌آموزان کانون چقدر است؟

صدها کارنامه‌ی دانش‌آموزان کانونی را بررسی کردیم، نمره‌ی کنکور دانش‌آموزان کانونی را بر نمره‌ی ترازشان در کانون تقسیم کردیم؛ نتایج مهمی به دست آمد: 

دانش‌آموزان کانونی بین 20 تا 35 درصد نسبت به دیگران پیشرفت کرده‌اند.

 جالب است بدانید برخی دانش‌آموزان که در کانون ترازهای حدود 5000 دارند و دانش‌آموزانی که ترازشان تغییر نمی‌کند، تصور می‌کنند که در جا می‌زنند، اما واقعیت این است که دانش‌آموزان با ترازهای 5000 حدود 30 تا 35 درصد در مقایسه با بقیه‌ی دانش‌آموزان پیشرفت دارند. 

بهتر است خودتان آمار را ببینید و با نحوه‌ی محاسبه‌ی میزان پیشرفت کانونی‌ها آشنا شوید.

برای نمونه، در جدول زیر تراز 6000 را در نظر بگیرید؛ 458 کارنامه مربوط به دانش‌آموزانی را که تراز 6000 کانونی دارند، بررسی کردیم و متوجه شدیم این دانش‌آموزان در کنکور اصلی 23% نسبت به سایر دانش‌آموزان پیشرفت داشته‌اند. 

با روش محاسبه هم آشنا شوید؛ نمره‌ی تراز در کانون با فرمول زیر محاسبه می‌شود :

نمره‌ی تراز در کانون =z *1000+ 5000

نمره‌ی تراز در کنکور با فرمول زیر محاسبه می‌شود 

نمره‌ی تراز با فرمول سنجش =z*2000+5000

بنابراین برای تبدیل نمره‌ی تراز کانون به فرمول سنجش کافی است عدد 5000 را از نمره‌ی خودتان کم کنید و حاصل را دو برابر کنید و با عدد 5000 جمع کنید؛ مثلا برای تراز 6000 وقتی 5000 را از 6000 کم می‌کنید، به عدد 1000 می‌رسید. 

1000 را دو برابر می‌کنید به عدد 2000 می‌رسید و 2000 را با 5000 جمع می‌کنید، تراز با فرمول سنجش می‌شود 7000،  اما وقتی کارنامه‌ی 458 دانش‌آموز کانونی را در کنکور مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم تراز آن‌ها خیلی بیشتر از 7000 شده است. 

تراز این دانش‌آموزان 8600 شده است؛ بنابراین این 458 دانش‌آموز به طور میانگین، 23% نسبت به سایر دانش‌آموزان پیشرفت داشته‌اند.

در جدول زیر میزان پیشرفت را برای همه‌ی بازه‌های ترازی مشخص کرده‌ایم. 

تعداد کارنامه‌های دانش‌آموزانی را هم که بررسی شده است، در یک ستون نوشته‌ایم. 

تعداد کارنامه‌ها آن قدر زیاد است که شما می‌توانید مطمئن شوید که پیشرفت این دانش‌آموزان تصادفی نیست و متوجه می‌شوید دانش‌آموزانی که به طور منظم و پیوسته و بدون غیبت در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اند چقدر پیشرفت داشته‌اند.

 

کاظم قلم‌چی: کانونی‌ها چند نمره پیشرفت می‌کنند؟

 

چند توصیه برای شما که در آغاز سال تحصیلی این مطلب را می‌خوانید: 

1- برنامه‌ی آزمون‌های کانون را هماهنگ با برنامه‌ی مدارس طراحی کرده‌ایم، اگر در یک یا دو آزمون نمره‌تان خوب نشد، اصلا نگران نباشید، به‌ اندازه‌ی کافی ایستگاه جبرانی داریم و شما می‌توانید بعدا عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنید.

2- اگر به هر دلیلی برای یک آزمون آماده نبودید؛ مثلا خودتان درس نخواندید یا در مدرسه عقب بودید در آزمون غیبت نکنید، حتی بدون آمادگی کافی هم در آزمون شرکت کنید.

 این آزمون و نتایج آن برای خود شماست. همه‌ی آدم‌ها، روزهای خوب و روزهای بد دارند، فقط باید ادامه بدهید. 

3- در آزمون‌های تابستان دو درس را از درس‌های سال بعد پیش‌خوانی کنید. 

در برنامه‌ی آزمون‌های کانون به‌ اندازه‌ی 8 نمره از 20 نمره‌ی نیم سال اول را پیشروی می‌کنیم؛ یعنی برای این دو درس که خودتان انتخاب می‌کنید، کم‌تر از نصف ترم اول درس می‌خوانید.

 این کار کاملا شدنی و امکان‌پذیر است؛ کم نیست، زیاد هم نیست.

4- در پایان تابستان از دانش‌آموزانی که مایل باشند، یک امتحان تشریحی در حد امتحانات مدرسه می‌گیریم. 

این امتحان تشریحی برای دو درس است و معلوم می‌شود در تابستان از 8 نمره‌ای که خوانده‌اید چند نمره را بلد شده‌اید و در حد امتحان مدرسه یاد گرفته‌اید. 

دانش‌آموزان کانونی در مهرماه در کلاس درس فعال‌تر هستند، زیرا با آمادگی وارد کلاس درس می‌شوند، درس‌های پارسال را فراموش نکرده‌اند و درس‌های سال بعد را پیش‌خوانی کرده‌اند.


نکته‌ی پایانی: 

شما که از ابتدای تابستان و در حالی که بقیه به استراحت و تفریح مشغول هستند، کار را شروع کرده‌اید، انگیزه‌ی بیشتری برای پیشرفت دارید، اما خسته نشوید و ادامه بدهید، غیبت نکنید، ضمنا مغرور هم نشوید. آهسته و پیوسته ادامه بدهید موفقیت از آن شماست، پیروز و سربلند باشید.

    نویسنده: کاظم قلم‌چی

Menu