شیوه‌ی صحیح مرور مطالب

مرور مطالب به خصوص در سال چهارم برای دانش‌آموزان اهمیت خاصی پیدا می‌کند. زیرا بعضی از دانش‌آموزان مدام فکر می‌کنند که مطالب را فراموش کرده‌اند.

شیوه‌ی صحیح مرور مطالب

مرور مطالب به خصوص در سال آخر برای دانش‌آموزان اهمیت خاصی پیدا می‌کند. زیرا بعضی از دانش‌آموزان مدام فکر می‌کنند که مطالب را فراموش کرده‌اند. اما در بسياري از اوقات براي آمادگی در آزمون يا به طور كلي يادآوري مطالب، مي‌خواهيم مطالبي را كه قبلا خوانده‌ايم، مرور كنيد. درباره‌ی شيوه‌ی صحيح مرور توجه به چند نكته‌ی زير الزامي است :

١- مرور با دوباره خواندن (بازخوانی) فرق دارد. بسياري از دانش‌آموزان فکر می‌کنند هنگامي كه مي‌خواهند مطلبي را مرور كنند باید آن را به طور كامل از ابتدا تا انتها به طور دقیق بخوانند. اشكال اين شيوه اين است كه مرور شما بسيار زمان بر خواهد شد و فرصت كافي براي حل تمرین و مطالعه‌ی دروس جديد نخواهيد داشت و همیشه این حس را دارید که زمان کافی برای مطالعه ندارید! بنابراين هنگام مرور شما نبايد تمام مطالب را از ابتدا تا انتها مطالعه كنيد.

 ٢- خلاصه نويسي در مرور مطالب بسیار مفید است. توجه كنيد اگر شما خلاصه‌اي از درس يا مبحث مورد نظر تهيه نكرده باشيد خيلي سخت است كه بدون خواندن كامل مطالب که خیلی وقت‌ها به صورت پراکنده است، تنها نكات مهم آن را بخوانيد. بنابراين توصيه مي‌شود که پس از پايان هر درس و جمع‌بندي آن، بعد از حل تمرین و تست، يك خلاصه از آن تهيه كنيد كه باعث افزایش سرعت و دقت شما در مرورها شود.

۳- شيوه‌ی صحيح مرور به طور کلی با روش‌های زیر امکان‌پذیر است.

الف) دروس تمريني: در دروسي مانند رياضي، فيزيك، شیمی و ... كه بيش‌تر تمرين محور هستند بهتر است با زدن تست‌هاي مروري، نكات مهم درس را براي خود بازیابی کنید. زيرا در اين دروس علاوه بر نكات شما بايد شيوه‌ی حل مسائل را نيز براي خود مرور كنيد و اين كار تنها با حل تست ممكن خواهد بود. البته می‌توانید از قبل نكات كلي درس را حداكثر در حد ٥ دقيقه نگاه كنيد.

ب) دروس خواندني: براي دروسي مانند دين و زندگي كه هم نيازمند خواندن و هم نيازمند توانايي تست‌زني هستند؛ ابتدا يك بار نكات اصلي درس را به دقت بازیابی كنيد و سپس با حل تست‌های نشان‌دارِ خود، مطالب را بازیابی کنید (سعی کنید حتما تست بزنید). در اين دروس زماني كه به مطالعه اختصاص مي‌دهيد بيش‌تر خواهد بود. البته طوری مطالعه کنید که مدام از خود در حال آزمون گرفتن (بازیابی) باشید. برای مثال مطالب را برای خود توضیح دهید، دست خود را بر روی مطالب بگذارید و از خود سوال کنید و....

 ج) دروس حفظي: مطالبي مانند لغت یا برخي مطالب حفظی شيمي كه نياز به استدلال خاصی ندارند و حفظي محض هستند را آن‌قدر بازیابی کنید تا مطمئن شويد حفظ شده‌ايد. هنگام مرور با پرسيدن سوال از خودتان شروع كنيد! مواردي كه در بار اول به درستي پاسخ مي‌دهيد را كنار گذاشته و ساير مواردی كه اشكالاتتان هستند روي يك برگه نوشته و در ادامه‌ی مرور خود، تنها از آن مطالب از خودتان آزمون بگیرید.

در کتاب make it stick تاکید شده که مطالب را زمانی بخوانید که اندکی فراموش کرده‌اید، یعنی هر روز خواندن مطالب فایده‌ای ندارد و یا فایده‌ی کمی دارد. از جهتی طول زمان‌های بازیابی در جعبه‌ی لایتنر روز های به ترتیب ۲، ۴ ، ۸، ۱۶، ۳۲... است. یعنی طول بازه‌ها در حال افزایش است. بنابراین شما هم طبق یک الگوی مشخص و منطقی مطالب را بازیابی کنید.

Menu