خودباوری شرط اساسی است

این‌روزها یکی از مواردی که در حین مشاوره با داوطلبان با آن مواجه می‌شویم نداشتن خودباوری و اعتمادبه‌نفس کافی در حین درس خواندن و تلاش برای رسیدن به موفقیت است.

خودباوری شرط اساسی است
  • این‌روزها یکی از مواردی که در حین مشاوره با داوطلبان با آن مواجه می‌شویم نداشتن خودباوری و اعتمادبه‌نفس کافی در حین درس خواندن و تلاش برای رسیدن به موفقیت است. بنابراین در این مقاله به توضیح مختصری درباره‌ی آن پرداخته شده‌است.

بررسی و بهبود خودباوری شامل دو موضوع است:

 اول درمان آسیب‌‏های به جا مانده از دوران کودکی، که منجر به احساس نارضایتی از خود می‌‏شود و حذف بدبینی نسبت به خود و موضوع دیگر سازندگی نقاط قوت و آموختن راه‌هایی که منجر به تقویت حس شایستگی و ارزشمندی می‌‏شود.

  • شاید بتوان گفت که شرط اساسی خودباوری، شناخت خود است. وقتی انسان توانمندی‌ها، استعدادها، قابلیت‌های روانی، فردی، عقلی و فکری خود را شناخت، باور او در مورد این‌که می‌‏تواند آن‌ها را پرورش دهد، شکل می‌‏گیرد و به خودپنداری می‌‏رسد.

  • فکرهای محدودکننده‌‏ای را که در طول زندگی در مورد خودتان در ذهنتان بوجود آمده دور بریزید. اگر به جای تمرکز بر داشته‌‏ها و توانایی‌‏های‌‏تان، بر کمبود‌‏ها و مشکلات‌‏تان تمرکز کنید، فرصت خودباوری را از دست می‌‏دهید.

  • -به صداهای منفی در ذهنتان که شما را دچار تردید می‌‏کنند، توجهی نکنید. بهتر است که هر باور منفی را که در مورد خودتان دارید به یک نکته‌ی مثبت تبدیل کنید. مثلا اگر لجباز و سمج هستید، نکته‌ی مثبت این ویژگی را در نظر بگیرید و از این ویژگی درست بهره بگیرید و آن را به عزم و سرسختی تبدیل کنید.

  • برای مثال به کوچکترین کاری که انجام می‌‏دهید اهمیت بدهید. افرادی که در ذهنشان این‌گونه می‌‏اندیشند که کارهایی که انجام می‌‏دهند، چندان مهم و با ارزش نیست این حس را بوجود می‌‏آورند که خودشان، شخصیتشان و کاری که انجام می‌‏دهند، اهمیتی ندارد.

  •  اگر به دلیل پایین بودن خودباوری از قرارگرفتن در موقعیت‌های اجتماعی دوری می‌‏کنید و یا از امتحان کردن چیزهای جدید اجتناب می‌‏کنید، ممکن است این دوری‌گزینی در کوتاه مدت به شما احساس امنیت بیشتری بدهد، اما در دراز مدت به ضررتان تمام می‌‏شود. زیرا اجتناب از چالش‌ها و موقعیت‌های دشوار، ترس‌‏ها و تردید‌‏های نهان شما را تقویت می‌‏کند.

Menu