شیوه‌ای صحیح برای مطالعه

برای داشتن مطالعه‌ای فعال و پویا نوشتن نکات مهم حین خواندن ضروری است تا برای مرور مطالب، دوباره کتاب را نخوانید و در زمانی کوتاه از روی یادداشت‌های خود مطالب را مرور کنید

شیوه‌ای صحیح برای مطالعه

شيوه‌ی صحيح مطالعه، چهار مزيت عمده‌ی زير را به دنبال دارد:

1- زمان مطالعه را كاهش مي‌دهد.

2- ميزان يادگيري را افزايش مي‌دهد.

3- مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني‌تر مي‌كند.

4- به‌خاطرسپاري اطلاعات را آسان‌تر مي‌سازد.

براي داشتن مطالعه‌اي فعال و پويا نوشتن نكات مهم حين خواندن ضروري است تا براي مرور مطالب، دوباره كتاب را نخوانید و در زماني كوتاه از روي يادداشت‌هاي خود مطالب را مرور كنید.

يادداشت‌برداري بخش مهم و حساسی از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت؛ زیرا موفقيت شما را تا حدود زيادی تضمين خواهد كرد و مدت‌زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت‌برداري يك علت مهم فراموشي است.

شرايط مطالعه

«به‌كارگيري شرايط مطالعه يعني بهره‌وري بيش‌تر از مطالعه»

شرايط مطالعه، مواردي هستند كه با دانستن، به‌كارگيري يا فراهم کردن آن‌ها مي‌توان مطالعه‌اي مفيدتر با بازدهي بالاتر داشت و درواقع اين شرايط به شما مي‌آموزد كه قبل از شروع مطالعه چه اصولي را به كار بگيريد، در حين مطالعه چه مواردي را فراهم سازيد و چگونه به اهداف مطالعاتي خود برسيد و با دانستن آن‌ها مي‌توانيد با آگاهي بيش‌تري درس خواندن را آغاز كنيد و مطالعه‌اي فعال‌تر داشته باشيد:

1- آغاز درست: براي موفقيت در مطالعه بايد درست آغاز كنيد.

2- برنامه‌ريزي: يكي از عوامل اصلي موفقيت، داشتن برنامه‌ی منظم است.

3- نظم و ترتيب: اساس هر سازماني به نظم آن بستگي دارد.

4- حفظ آرامش: آرامش، ضمير ناخودآگاه را پويا و فعال مي‌كند.

5- استفاده‌ی صحيح از وقت: بنيامين فرانكلين می‌گوید: «آيا زندگي را دوست داريد؟ پس وقت را تلف نكنيد؛ زيرا زندگي از وقت تشكيل شده است».

6- سلامتي و تندرستي: عقل سالم در بدن سالم است.

7- تغذيه‌ی مناسب: تغذيه‌ی مناسب نقش مهمي در سلامتي دارد.

8- ورزش: ورزش كليد عمر طولاني است.

9- خواب كافي: خواب فراگيري و حافظه را تقويت مي‌كند.

10- درك مطلب: آن‌چه در حافظه‌ی بلندمدت باقي مي‌ماند.

چند توصيه‌ی مهم كه بايد فراگيران علم از آن مطلع باشند:

1- حداكثر زماني كه افراد مي‌توانند فكر خود را روي موضوعي متمركز كنند بيش از 30 دقيقه نيست؛ يعني بايد سعي کنید حدود 30 دقيقه روي يك مطلب تمركز کنید يا مطالعه داشته باشید و حدود 10 الي 15 دقيقه استراحت کنید؛ سپس مجدداً با همين روال شروع به مطالعه كنید.

2- پيش از مطالعه از صرف غذاهاي چرب و سنگين خودداري كنيد. چند ساعت پس از صرف غذا مطالعه کنید؛ چون پس از صرف غذاي سنگين بيش‌تر جريان خون متوجه دستگاه گوارش مي‌شود تا به هضم و جذب غذا كمك كند و خون‌رساني به مغز كاهش مي‌يابد و از قدرت تفكر و تمركز كاسته مي‌شود. هم‌چنين غذاهاي آردي مثل نان و قندي قدرت ادراك و تمركز را كم مي‌كند. نوشابه‌هاي گازدار هم همين‌طور هستند.

Menu