از کتاب‌های آبی چه می‌دانیم؟

از فهرست کتاب‌های کانون فقط برای یافتن صفحات استفاده نمی‌شود. طراحان کتاب در این بخش تعداد موضوع‌ها، زیرموضوع‌ها و سؤال‌های هر فصل را مشخص کرده‌اند.

از کتاب‌های آبی چه می‌دانیم؟

فهرست مشاوره‌ای کتاب: از فهرست کتاب‌های کانون فقط برای یافتن صفحات استفاده نمی‌شود. طراحان کتاب در این بخش تعداد موضوع‌ها، زیرموضوع‌ها و سؤال‌های هر فصل را مشخص کرده‌اند. هم‌چنین در هر موضوع، تعداد بسته‌ها برای تشخیص اهمیت آن موضوع، در قالب پیمانه‌هایی مشخص شده است. در کنار عنوان هر فصل، تعداد پیمانه‌های مربوط به آن فصل به صورت تصویری مشخص شده است. وقتی به اینفوگرافیک صفحه‌‌ی دوم جلد کتاب‌ها توجه می‌کنید در یک لحظه و در یک نگاه تصویری، کلی از محتوای کتاب و تمرین‌ها و برنامه‌‌ی مطالعاتی در ذهنتان شکل می‌گیرد و می‌توانید طرح اولیه برای برنامه‌‌ی مطالعاتی خود را ترسیم ‌کنید. درواقع مانند یک مشاور مباحث مهم را برای شما شرح می‌دهد.

درخت دانش و نحوه‌ی کار با آن: درخت دانش مسیر مطالعاتی شما را در هر فصل، هوشمندانه هدایت می‌کند. درخت دانش نقشه‌ی راه هر فصل و تنظیم‌کننده‌ی زمان مطالعه است. شاخه‌ی اول هر درخت، عنوان درس‌ و شاخه‌ی دوم، زیرموضوع‌های (بسته‌های مطالعاتی که شامل پیمانه‌های 10 یا 20 سؤالی است‌) کتاب درسی را مشخص می‌کند. پیشنهاد می‌کنم در درس‌های اختصاصی به‌ طور میانگین برای پاسخ‌گویی هر پیمانه‌‌ی 20‌سؤالی، نیم‌ساعت در نظر بگیرید و 30 دقیقه نیز برای بررسی و رفع اشکال در نظر بگیرید.

درس‌نامه‌: قبل از تست‌ها، برای هر زیرموضوع درس‌نامه وجود دارد. درس‌نامه‌ها کاربردی‌اند و مطالب مهم، فرمول‌ها و تعریف‌ها، در کادر رنگی قرار گرفته‌اند تا برای مرور کلی در یک نگاه، قابل استفاده باشند. در کتاب‌های آبی درس‌نامه‌ها به صورت جزئی نیستند؛ چون تمرکز این کتاب روی تست‌هاست و از دانش‌آموز می‌خواهد با تحلیل بیش‌تر تست، یادگیری خود را کامل کند.

تنظیم تست‌ها (روش تیپ‌بندی- زیرموضوعی): تست‌های این کتاب، به روش تیپ‌بندی- زیرموضوعی و منطبق با روند آموزشی کتاب درسی از ساده به دشوار، چیده شده‌اند. منظور از این‌که سؤال‌ها در یک تیپ قرار گرفته‌اند این است که با یک روش حل می‌شوند و از یک فرمول مشترک برای حل آن‌ها استفاده می‌شود.

پاسخ تشریحی: این بخش مهم‌ترین قسمت کتاب آبی کانون است. پاسخ‌نامه‌ی کامل و تشریحی کتاب مانند معلمی همراه دانش‌آموز است و می‌تواند او را در رفع اشکالات کمک کند. پاسخ تشریحی (راه‌حل اصلی) این کتاب منطبق بر دانسته‌های شما از کتاب درسی است. روش‌های حل، روش‌هایی فراگیر هستند و سعی شده پاسخ‌ها به گونه‌ای باشند که به روند آموزش دانش‌آموز کمک کنند.

Menu