کتاب خودآموزی یک هدف باارزش

وقتی به یک هدف باارزش فکر می‌کنید باید تمام امکانات موجود را آن گونه به خدمت بگیرید که نقش آن‌ها تقویت بال‌های پروازتان باشد.

کتاب خودآموزی یک هدف باارزش

وقتی به یک هدف باارزش فکر می‌کنید باید تمام امکانات موجود را آن گونه به خدمت بگیرید که نقش آن‌ها تقویت بال‌های پروازتان باشد.

این یک جمله‌ی پرشور و احساسی نیست، بلکه یک اصل در موفقیت است. وقتی هدف شما موفقیت تحصیلی می‌شود باید تمام آن‌چه پیرامون خود دارید بتوانند در نقش بال‌های پرواز شما درآیند. اگر جز این باشد، بی‌تردید از هدف خود فاصله خواهید گرفت. بیایید ابزار لازم برای موفقیت درسی را مرور کنیم: 1- انگیزه‌ی موفقیت، 2- حمایت اطرافیان، 3- راهنمایی و تجربه‌ی انسان‌های موفق، 4- کتاب‌های درسی و کمک‌درسی، 5- معلم، 6- مدرسه، 7- برنامه‌ریزی شخصی، 8- برنامه‌ای هدفمند و راهبردی، 9- آزمون.

همان طور که می‌بینید این موارد به ترتیب یکدیگر را تکمیل می‌کنند تا آن‌جا که یک آزمون می‌تواند میزان استفاده‌ی صحیح شما را از امکانات نام‌برده اعلام کند. آزمون دادن درست منطقه‌ی شروعی است برای یادگیری عمیق‌تر؛ زیرا نیازهای مربوط به حل مسئله را به شما گوشزد می‌کند. این نیازها شامل کم‌دقتی‌ها، فراموشی‌ها، تردیدها، مدیریت زمان، خلاقیت‌ها و... است. پس قلب تلاشتان برای موفقیت، تحلیل آزمون است؛ جایی که با زبانی صریح و دقیق نیازتان را اعلام می‌کند. غافل شدن از تحلیل آزمون یعنی نادیده گرفتن نیازها و تله‌هایی که در ادامه‌ی راه ممکن است دامنگیر پیشرفت شوند.

روش تحلیل بسیار ساده است. ابتدا بپذیرید که تحلیل آزمون امری مهم و پرفایده است و سپس با مراجعه به سؤالاتی که با وجود خواندن مباحث آن‌ها نتوانسته‌اید پاسخ مناسب بدهید سعی کنید با آرامش ابتدا دلیل آن را پیدا کنید. اگر از خواندن پاسخ تشریحی این سؤالات متقاعد نشدید می‌توانید از قسمتی از کتاب یا جزوه که مربوط به آن مطلب است، استفاده کنید و دوباره آن را بخوانید. وقتی تصور کردید که آن را فهمیده‌اید سعی کنید تعداد10 الی 20 تست در مورد آن مبحث کار کنید. نکات جدید، جالب و مهمی را که در این مرحله آموختید یادداشت کنید. ضمناً آدرس این تست‌ها را، که در کدام آزمون یا کتاب بوده‌اند، یادداشت کنید. با این کار در آزمون‌های دوره‌ای می‌توانید به‌راحتی نمونه‌سؤالات مرتبط را بیابید. نکته‌ی قابل توجه این است که از نوشتن سؤال پرهیز کرده و تلاش کنید فقط آموخته‌های‌تان را یادداشت کنید.

تحلیل آزمون منطقی‌ترین دلیل برای شرکت موفقیت‌آمیز در آزمون‌های آموزشی (و نه فقط آزمایشی) و برنامه‌ای است.

Menu