پاسخ‌های کاظم قلم‌چی : تا زمان کنکور 94 چه کار کنیم؟

پرسش و پاسخ برترهای تبریز با کاظم قلم‌چی را در زیر بخوانید...

پاسخ‌های کاظم قلم‌چی : تا زمان کنکور 94 چه کار کنیم؟

پرسش و پاسخ برترهای تبریز با کاظم قلم‌چی

در سفر کاظم قلم‌چی به تبریز، فرصتی فراهم شد تا برترهای تبریز از ایشان سوال‌هایشان را به صورت حضوری بپرسند. پرسش و پاسخ‌ها برای استفاده‌ی شما در زیر آمده است .


کنکوری‌های پسر برتر تبریز که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ با کاظم قلم‌چی حضور داشتند.

کنکوری‌های دختر برتر تبریز که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ با کاظم قلم‌چی حضور داشتند.


سوال: در 40 روز باقیمانده چقدر می‌توانم پیشرفت کنم؟ سید یاشار پورابراهیمیان با میانگین تراز 7750

کاظم قلم‌چی: شما می‌توانید خیلی پیشرفت کنید. در سال 85، ما نام شهرام رحیمی را در آخر لیست پیش‌بینی زده بودیم در حالی‌که او توانست رتبه 1 کنکور 85 رشته تجربی شود البته او المپیادی بود و رشد چشمگیری کرد. سخت‌کوشی به همراه گیج نبودن نتیجه می‌دهد. کسی که دقیقا می‌داند چه کار می‌خواهد بکند نتیجه می‌گیرد و نتیجه‌ی شما به وضوح و شفافیت ذهن شما بستگی دارد.

...........................................

سوال: برای دوران جمع‌بندی نکته‌ای و خلاصه بخوانیم یا کامل؟ به صورت رفع‌اشکالی یا مبحثی؟ پانیذ آرش‌راد تراز 7960 و علی الهی‌پرست هر دو این سوال را جداگانه مطرح کردند.

سوال: بهترین روش جمع‌بندی چگونه است؟ مادر علی حسن‌زاده (با میانگین تراز 8250)

کاظم قلم‌چی: ابتدا دوران جمع‌بندی و روش 3 روز‌ یک‌بار را توضیح می‌دهم:

در دوران جمع‌بندی اول امتحان می‌دهید بعد درس می‌خوانید شما 12 سال درس خواندید بعد امتحان داده‌اید در دوران جمع‌بندی این برعکس است. هنگامی که یک دوره‌ی کنکور را امتحان می‌دهید مهم‌ترین اتفاقی که از لحاظ دوره کردن مطالب می‌افتد این است که از همه مباحث سوال است و گویی تمام 30 کتاب خود را و تمام مطالب آن را ورق می‌زنید و سپس برای کتاب بعدی این روند تکرار می‌شود. برمبنای یک قانون نانوشته همه‌ی سوالات کنکور به ترتیب و از اول کتاب‌ها تا آخر هستند هم‌چنین یک برگه‌ی مشاوره‌ای در سایت کانون هم قرار می‌دهیم که نشان می‌دهد در کنکور هر سوال از کدام مبحث است و بعد از دوره تصمیم می‌گیرید که چگونه مرور کنید آیا فصل را کامل بخوانید یا سراغ یک مبحث خاص بروید و یا به پاسخنامه اکتفا کنید یا از آن قسمت 10 تست بزنید یا خلاصه‌درس بخوانید یا جزوه معلم‌تان را مرور کنید و یا روی موضوعی بیشتر کار کنید. تصمیم گیری با خود دانش‌آموز است. والدین به ویژه اگر اهل گفتگو و شنوای صحبت‌های دانش‌آموزان باشند کمک زیادی می‌توانند بکنند. رتبه‌های برتر دوستان و والدین خوبی دارند. کسانی که دوستان خوبی دارند نتایج خوبی می‌گیرند، سال گذشته حسین خاکپور و رضا روزدار دو دوست از کاشمر و فاطمه فاضلی‌فرد و مهسا دولت‌شاهی دو دوست از لرستان و شایان پورمیربابایی و فراست رجبی از گیلان و یا 3 دوست از اصفهان همه رتبه‌ی تک‌رقمی کسب کردند. با دوستانتان و با والدین خود صحبت کنید.

...........................................

سوال: آزمون‌های آخر کانون چه قدر قابل اتکا است؟ مجتبی ابراهیمی تراز 7740

واضح است که آزمون‌های کانون قابل اتکاست شما می‌توانید به سایت کانون مراجعه کنید و نتیجه دانش‌آموزان در کنکور را ‌بینید و رتبه کنکور آن ها را هم ‌بینید. شما هر تصمیمی که بگیرید ما شما را همراهی می‌کنیم ولی تصمیمی که الان می‌گیرید روی سرنوشت شما تاثیرگذار است.

...........................................


اولیای برترهای تبریز که در جلسه‌ی پرسش و پاسخ با کاظم قلم‌چی حضور داشتند.

سوال: پدر و مادر چه کمکی می‌توانند در دوران جمع‌بندی به دانش‌آموزان کنند؟ پدر علی الهی‌پرست

طی سال‌های گذشته که به صورت متوالی به تبریز سفر می‌کنیم شاهد این هستیم که حضور والدین خیلی جدی بوده است. نه به خاطر این‌که شما برتر هستید بلکه به این دلیل که والدین شما برتر هستند. البته ما آن‌چه از والدین می‌خواهیم این است که بتوانند کارهایی را که برای موفقیت فرزندانشان انجام می‌دهند را بیان کنند به ویژه در این زمان‌های پایانی والدین نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت فرزندانشان دارند.

والدین می‌توانند در حین اجرای روش‌3 روز یک‌بار در کنار دانش‌آموز بنشینند و تنظیم زمان و نحوه‌ی پاسخ‌دادن را کنترل کنند. والدین باید دقت کنند که آیا دانش‌آموز به سوالی زیاد زمان نمی‌گذارد؟ آیا تکنیک‌ها را اجرا می‌کند؟ ابتدا ممکن است دانش‌آموزان ناراحت شوند و احساس راحتی نکنند ولی پس از مدتی عادی می‌شود و کارشان را ادامه می‌دهند چون دانش‌آموزان نیاز به کمک دارند.

والدین در روش 3 روز یک‌بار وظیفه دارند اگر دانش‌آموز روی سوالی زیاد تمرکز کرده بود و از آن نمی‌گذشت به او تذکر دهند و بگویند باید از کنار سوالات سخت پس از علامت‌دار کردن بگذرند. والدین می‌توانند شرایط آزمون را برای فرزندان شبیه‌سازی کنند حتی به عنوان مراقب در کنار دانش‌آموز حاضر شوند.

در مورد استراتژی بازگشت، والدین سوالات وقت‌گیری را که دانش‌آموز در بار اول پاسخ نمی‌دهد را از الان در گفتگو مشخص کنید.

والدین برترها به فزندانشان افتخار و به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

کاظم قلم‌چی از والدین خواستند به دانش‌آموزان تلقین منفی نکنند و و استرس وارد نکنند و بیان کردند یکی از مادران وقتی پسرش تصمیم گرفته بود سال بعد کنکور بدهد و ناامید شده بود روی برگه‌هایی نوشته بود "تو می‌توانی" و به تمام منزل چسبانده بود و به فرزندش تلقین مثبت می‌کرد. یادتان باشد "اگر فکر می‌کنم موفق می‌شوم و اگر فکر می‌کنم موفق نمی‌شوم در هر دو صورت درست فکر می‌کنم" خودتان را باور داشته باشید.

...........................................

سوال: چگونه روند مطالعه‌ام را ادامه دهم و ناامید نشوم؟ مهدی بیابانی با میانگین تراز 7850

در دوران جمع‌بندی هر بار که مجموعه‌ها را امتحان دادید با نرم‌افزار تخمین رتبه، رتبه خودتان را مشخص کنید و ببینید اگر در آن سال کنکور می‌دادید رتبه شما چند می‌شد و چه رشته‌ای قبول می‌شدید.

از طرفی با توجه به این‌که به رتبه فکر کردن آشفتگی می‌آورد، برای این‌که تمرکزتان حفظ شود و به هم نریزید به جای رتبه، به موضوع خوبی خصوصا به رشته فکر کنید. کسانی که به رتبه فکر می‌کنند کنکور را خراب می‌کنند. خیلی از دانش‌آموزان به دانشگاه می‌روند و لزوما هم رتبه‌های 1 در دانشگاه 1 نیستند پس به رتبه فکر نکنید.

...........................................

سوال: بیشتر روی نقاط قوت خودمان تاکید کنیم یا روی نقاط ضعف؟ علی تقی‌زاده با میانگین تراز 7700

توصیه من این است که نقاط قوت خود را حفظ کنید وای برحال شما اگر سر جلسه کنکور یادگیری‌های ناقص شما باقی مانده باشند و سر جلسه بگویید این را بلد بودم ولی الان یادم رفته است. اگر می‌خواهید سراغ نقاط ضعف بروید یاد فاطمه جوادی زرنقی رتبه 3 کنکور انسانی از قم بیافتید که می‌گفت نرسید همه‌ی کتاب‌ها را تمام کند ولی هر آن‌چه خوانده بود را در حد تسلط بود. در نتیجه اول همه‌ی آن‌هایی را که بلد هستید را عالی باشید.

...........................................

سوال: در دوران جمع‌بندی دروس عمومی را چگونه بخوانیم؟ امیرحسین جهان‌یاریبا میانگین تراز 7670

از کتاب زرد عمومی و پیشنهاد می‌کنم در روش 3 روز یک‌بار در هر 3 روز، یک عمومی و یک اختصاصی را در یک نصف‌روز کامل بخوانید یا روزی یک نیم‌ساعت یا یک ساعت می‌توانید کامل به یک درس اختصاصی و یک درس عمومی اختصاص دهید. دقیقا هم یک درس نه بیشتر. در عمومی غالبا بهتر است دین و زندگی را بخوانید چون زودبازده و ساده‌تر است.

...........................................

سوال: من صحبت‌های شما در جلسات برترها را گوش می‌دهم و یا از سایت مطالب را می‌خوانم و استراتژی بازگشت را از آن‌جا شنیده‌ام، لطفا در مورد استراتژی بازگشت بیشتر توضیح دهید علی حسن‌زاده با میانگین تراز 8250

تکنیک استراتژی بازگشت

این تکنیک ویژه کسانی است که وقت اضافی بیاورند و به این اشاره دارد که در زمان ذخیره شده به روش زمان‌های نقصانی، به کدام درس و کدام سوال‌ها برگردید. همه باید با روش استراتژی بازگشت آَشنا باشند و همه‌ی رتبه‌های 1 تا 10 کنکوری با این روش آشنا هستند.

 برای این روش دانش‌آموزان باید سوالات وقت‌گیر هر درس را بشناسند و بدانند در بار اول کدام سوال‌ها را پاسخ نخواهند داد و این ویژه هر شخص است. مثلا برخی از مساله‌های شیمی یا در ادبیات برخی از دانش‌آموزان بار اول سوالات املا و آرایه (مثلا سوالاتی که باید هر گزینه را بررسی کنند.) و شمارشی را جواب نمی‌دهند یا در زبان، برخی یکی از درک مطلب ها را بار اول پاسخ نمی‌دهند یا یک سوال از درک مطلب را که مربوط به حیطه‌های بالاتر شناختی است را بار اول پاسخ نمی‌دهند. پس دانش‌آموزان الان می‌توانند 80 درصد سوالات وقت‌گیر را تشخیص دهند پس توصیه کاظم قلم‌چی این است که دانش‌آموزان از همین الان سوالات وقت‌گیری را که از زمان قانونی بیشتر زمان می‌برد و بار اول پاسخ‌گویی آن‌ها را پاسخ نخواهند داد را مشخص کنند. پس از ذخیره‌ی 15 دقیقه زمان اضافی در عمومی‌ها، نبرد نابغه‌ها آغاز می‌شود نبرد در این زمینه که  سراغ کدام درس و کدام سوالات بروند.

استراتژی بازگشت از زبان دانش‌آموز مهران ربانی رشته تجربی: در دروس اختصاصی، اگر خیلی از سوالات زیست را کنار گذاشته باشم اول سراغ این درس می‌روم. در کل استراتژی من این است که هر درسی که نزده زیاد داشته باشم سراغ آن درس می‌روم به جز زمین‌شناسی. بارها این روش را اجرا کرده‌ام و ضریب رشد من هم مثبت است و استراتژی هر آزمون هم متفاوت است. من صحبت‌های کاظم قلم‌چی در جلسات نفرات برتر را پیگیری می‌کنم و از آن‌جا با این روش آشنا شده ام.

استراتژی بازگشت از زبان دانش‌آموزی با میانگین تراز 8200: از ادبیات شروع می‌کنم و به ترتیب جلو می‌روم. در ریاضی هم از آن‌جائی‌که سوالات کاربرد مشتق سخت‌ترین سوالات هستند آن‌ها را آخر پاسخ می‌دهم. با زرد عمومی این روش را تمرین کرده‌ام.

برخی از دانش‌آموزان از میانگین تراز کانون در کنکور نتیجه‌ی بهتری می‌گیرند این‌ها کسانی هستند که ذهن واضح و شفاف دارند. کسانی هم که تاکنون این روش را انجام نداده‌اند می‌توانند از الان آن را اجرا و تمرین کنند. وقت کمی هم ندارید.

...........................................

سوال: آیا با توجه به این‌که قبلا زمین شناسی را نخوانده‌ام الان بخوانم یا نه؟ سینا حمزه‌زاده با میانگین تراز 7500

در این درس حداقل از ده‌تا دوتا می‌توانید بزنید چون سوالات مشابه هم مطرح می‌شوند.

رشته‌هایی که ضریب ندارند مثل زمین‌شناسی، را بزنیم یا نه؟ علی تقی‌زاده

نظر من این است که زمین‌ را پاسخ دهید پویا براهیم باستانی رتبه 1 کنکور تجربی سال 92 از تبریز هم جواب داد ولی علی عجم (رتبه دو کنکور تجربی سال 92) زمین‌شناسی را جواب نداد یعنی دو رتبه تک‌رقمی روش‌های متفاوتی داشتند البته من روش پویا براهیم باستانی را توصیه می‌کنم.

...........................................

سوال: نکاتی که در امتحان دادن می‌تواند کمک کند چیست؟ لطفا دوباره تکنیک زمان‌های نقصانی را توضیح دهید. امیرسینا راه‌پیما با میانگین تراز 7900

تکنیک زمان‌های نقصانی

این تکنیک زمانی برای شما فایده دارد که تکنیک ضربدر و منها را اجرا کرده باشید. در این تکنیک شما زمان هر درس را رند می‌کنید و از زمان هر درس بخشی را ذخیره می‌کنید تا در نهایت زمان ذخیره شده را صرف سوالاتی کنید که علامت ضربدر گذاشته بودید. مثلا در دروس عمومی در ادبیات به‌جای 18 دقیقه 15 دقیقه صرف آن می‌کنید یعنی 3 دقیقه ذخیره و در عربی و زبان با صرف 15 دقیقه برای هر کدام در هر کدام از آن‌ها 5 دقیقه و در دینی 2 دقیقه ذخیره می‌کنید در نتیجه در نهایت شما 15 دقیقه ذخیره کرده‌اید این 15 دقیقه صرف سوالاتی می‌شود که قادر به پاسخ هستید ولی زمان‌گیر بودند یعنی ضربدرها. این رند بودن (15 دقیقه) قابلیت کنترل و مدیریت زمان آزمون را فراهم می‌کند و مدیریت 15 دقیقه به دلیل رند بودن ساده‌تر است از مدیریت 18 دقیقه یا 17 دقیقه.

اگر کسی زمان‌های نقصانی را اجرا کند ولی ضربدر و منها را انجام ندهد دچار این آشفتگی می‌شود که نمی‌داند در یک ربع ذخیره شده‌ی عمومی به سراغ کدام درس‌ و کدام سوال‌ها برود و ممکن است سوالات راحت‌تر در آخر لیست او باشد و دوباره به آن‌ سوال‌ها نرسد.

...........................................

سوال: مدیریت زمان را بیشتر توضیح دهید. پدر امیرسینا راه‌پیما

تکنیک ضربدر و منها

برای مدیریت زمان با تکنیک ضربدر و منها دانش‌آموزان دوکار باید انجام دهند اول تشخیص و دیگری گذر از سوالاتی که علامت منها گذاشته‌اند. دانش‌آموزان باید سوالاتی را که بلد هستند و در زمان قانونی قادر به پاسخ‌گویی هستند را بلافاصله پاسخ دهند و سوالاتی که بلد هستند ولی زمان‌گیر است را با علامت ضربدر مشخص ‌کنند و سوالاتی که اصلا بلد نیستند یا سوالی که بلد نیستند ولی ابتکاری و جرقه‌ای هستند (کوششی نیستند) و ممکن است با یک جرقه در ذهنشان، بتوانند به آن پاسخ دهند را تشخیص دهند و در قدم دوم نباید زمان صرف این دو دسته سوال آخر کنند بلکه با علامت منها آن‌ها را مشخص کنند و از آن‌ها بگذرند.

پس اولین کار در مورد تکنیک ضربدر و منها تشخیص است. هدف ما این است که بعد از آزمون کسی نگوید نرسیدم درسی را پاسخ دهم. هدف این است که همه‌ی سوالات را ببینید و بخوانید و همه‌ی سوالات آسان را پاسخ دهید برای تقویت تشخیص یا اگر نمی‌توانید تشخیص دهید باید در منزل با تکنیک تست‌خوانی تمرین کنید. به این صورت که به عنوان بازی، روزانه حداقل به مدت 10 دقیقه‌ به سوال‌ها نگاه کنید و بدون این‌که سوالات را حل کنید علامت ضربدر (سوالاتی است که بلدند و در زمان قانونی قادر به پاسخ‌گویی هستند) و منها (سوالاتی که اصلا بلد نیستند یا سوالی که بلد نیستند ولی ابتکاری و جرقه‌ای هستند (کوششی نیستند) و ممکن است با یک جرقه در ذهنشان، بتوانند به آن پاسخ دهند.) و مثبت (سوالاتی است که بلد هستند و در زمان قانونی می‌توانند پاسخ‌ دهند.) بگذارید. این مدیریت تفکر است. ولی مردم بیش از آن آن‌که نادان باشند تنبل هستند و این مدیریت اراده است که سریع از سوالات علامت منها رد شوند.

حتما با سوالات سخت مواجه خواهید شد. پس تکنیک ضربدر و منها را رعایت کنید یعنی سوالاتی که در زمان قانونی می‌توانید جواب دهید را سریع جواب دهید و سوالی که بلد هستید ولی زمان‌گیر است را علامت ضربدر و سوالی که بلد نیستید یا جرقه‌ای هستند منها بگذارید و در زمان ذخیره‌شده‌ی خودتان به سوالات ضربدر برگردید.

...........................................

سوال: چگونه دانش‌آموزان در مواجه با سوالات سخت، استرس خودشان را کنترل کنند؟ پدر امیرسینا راه‌پیما

سوال: اگر در این مدت باقی‌مانده شرایط اضطراری برای خانواده پیش آمد چه باید کرد؟ مادر امیرسینا راه‌پیما

معین فلاحت‌گر رتبه 1 کنکور 88 و مسیح‌ نیل‌چیان رتبه 7 کنکور 81 هر دو با یک مشکل مواجه شدند این‌که اولین سوالات درس اول یعنی ادبیات سخت بود ولی مسیح خودش را باخت و به جای این‌که رتبه 1 را کسب کند 7 کشور شد و معین فلاحت‌گر با این‌که درصد او در درس ادبیات 72 شد، رتبه 1 کشور شد و توانست خودش را کنترل کند و شما هم هروقت با سوال سخت مواجه شدید به جای این‌که خودتان را ببازید کنار سوال بنویسید معین فلاحت‌گر و مانند او رفتار کنید. معین فلاحت‌گر رتبه 1 شد چون آرامش داشت و قبل از عید کنکورشان وقتی ما به شهر آن‌ها رفته بودیم از او پرسیدم کتاب نوروز را شروع کرده‌ای؟ گفت نه و خود شما گفتید در عید کتاب نوروز را کار کنم و او اراده داشت که جلوجلو و شتاب‌زده هم کار نمی‌کرد و آرامش داشت.

...........................................

سوال: چگونه جمع‌بندی کنیم که افت نکنیم؟ پدر مهدی بیابانی

سوال: در دوران جمع‌بندی روی تست‌های نشان‌دار تمرکز کنم یا متن‌ کتاب‌های درسی؟ علیرضا رضایی با میانگین تراز 8010

هر دو درست است این یا آن نیست بلکه هر دو درست است و می‌توانید هر دو را انجام دهید و اگر فکر می‌کنید نمی‌رسید، به مهم‌ها بپردازید. تست‌های نشان‌دار خودتان را حتما تمرکز کنید و آن‌ها را بشمارید کلا اگر بشمارید می‌بینید حداکثر 1000 تست نشان‌دار دارید. از کتاب درسی هم همه قسمت‌ها را نخوانید جاهایی را که درست تشخیص می‌دهید را بخوانید. یکی از ویژگی‌های نوابغ قدرت تشخیص اولویت‌هاست. هر دو کار خوب است و هر دو را می‌توانید انجام دهید اما از مسائل کم اهمیت بزنید.

...........................................

سوال: من در آزمون‌ها زیاد بی‌دقتی می‌کنم، چه کار کنم؟ بهراد رهبانی میانگین تراز 8088

راه برطرف کردن بی‌دقتی این است که آن را بشناسید و آن‌ها را طبقه‌بندی کنید سپس وقتی این بی‌دقتی‌ها را شناختید آن‌ها را تکرار نمی‌کنید و این شناخت‌درمانی است. مثلا متوجه می‌شوید بیشتر اشتباه عمودی دارید یا اشتباه افقی. نوع بی‌دقتی‌های خودتان را بنویسید و بی‌دقتی‌های خودتان را بشناسید و آن‌ها را رفع کنید والدین هم کمک به شناخت بی‌دقتی ها و رفع آن‌ها کنند. شناخت که پیدا کنید مصون می‌شوید و دیگر تکرار نمی‌کنید و به خودتان هشدار می‌دهید.

با نگارش خودنگاری[1] آغازی و پایانی، قبل و بعد از شروع آزمون هم می‌توانید بی‌دقتی‌های خودتان را کاهش دهید چون در نوشته‌هایتان می‌توانید تصمیم بگیرید بی‌دقتی‌های رایج خودتان را تکرار نکنید، با خودنگاری، خودتان را تحلیل می‌کنید. هم‌چنین با دوستان خوب و والدین خود در مورد بی‌دقتی‌های خودتان گفتگو کنید. باید بتوانید بی‌دقتی‌های خودتان را مدیریت کنید.

...........................................

سوال: برخی از مطالب را فراموش می‌کنم. چه توصیه‌ای دارید؟ عطا ساعی با میانگین تراز 7500

فراموشی، شک‌دارها و اشتباه‌ها جواهر هستند آن‌ها را الان کشف کنید و رفع کنید تا بعدا به مشکل نخورید الان اگر چیزی را فراموش کردید عصبانی نشوید و شاد باشید که الان آن را کشف کردید ایراد ندارد فقط کاری کنید که در روز کنکور آن را فراموش نکنید به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم درس جدید نخوانید بلکه یادگیری‌های ناقص خود را به کامل تبدیل کنید و فراموش‌شده‌ها یا اشتباه‌ها یا یادگیری‌های ناقص را کامل کنید.

...........................................

سوال: آخر آزمون تازه راه می‌افتادم و اول آزمون هیجان زده هستم و بی‌دقتی‌هایم بیشتر است. احسان صادقی با میانگین تراز 8030

 این یعنی شما خودتان را شناخته‌اید، و این شناخت خوب است"پارادوکس عجیبی است آن‌گاه که خود را همان‌گونه که هستم شناختم تغییر آغاز می‌شود"این‌که خودتان را می‌شناسید می‌توانید یک سری تکنیک و روش‌ برای خودتان پیدا ‌کنید.

...........................................

سوال: این که گفتید یک درس عمومی و یک درس از اختصاصی را کامل بخوانیم چگونه و کدام درس را انتخاب کنیم؟ پریا ستاری

همه‌ی درس‌ها را با روش 3 روز یک‌بار می‌خوانید و یک درس را که به دلایلی نگران آن هستید یا ضریب آن بالاست یا نقطه قوت شماست و می‌خواهید به نقطه قوت پایدار تبدیل کنید و تمایل دارید از بیخ و بن کار کنید در این دوران کامل می‌خوانید. این برای هر شخصی فرق می‌کند که کدام درس را انتخاب کند ولی غالبا دانش‌آموزان درسی را انتخاب می‌کنند که ضریب آن بالاست و یا در آن مسلط‌تر هستند یا با کمی مرور به نتیجه‌ی خیلی خوبی می‌رسند.

...........................................

سوال: در روش 3 روز یکبار، وقت اضافی آوردم آِیا می‌توانم یک درس را کامل بخوانم؟ مسعود صاحب‌عاری با میانگین تراز 7610

بله می‌توانید یک یا دو درس را بخوانید. بقچه‌ای خواندن در دوران جمع‌بندی غلط است دغدغه‌های دانش‌آموزان این است که می‌گویند کتاب‌ها را نمی‌رسم تمام کنم و فقظ برای رفع این مشکل باید به روش 3 روزیک‌بار جمع‌بندی کنید. در اجرای این روش هم اول این احساس را ندارید ولی به مرور نتایج خوبی می‌گیرید و به تسلط می‌رسید. مقاله دکتر غبرایی در مجله آزمون در مورد این روش را بخوانید و به این روش کار کنید. در کتاب make it stick که هنوز به فارسی ترجمه نشده است و تحولی در دنیای آموزش ایجاد کرده است بر بازیابی[2] در مقابل بازخوانی[3] و این‌که اول از خودتان امتحان مختصری بگیرید و بعد درس بخوانید و دیگر این که وقتی مطلبی را سخت یاد می گیرید بهتر یاد می گیرید، تاکید شده است. در دانشگاه هم اول امتحان بدهید بعد درس بخوانید

نسبت طلایی بازیابی اطلاعات به بازخوانی در این کتاب حدودا 70 درصد بازیابی در مقابل 30 درصد دوباره‌خوانی قید شده است.

...........................................

سوال: آن نقاط ضعفی را که مطمئن نیستیم جبران می‌شوند را چه کار کنیم و چقدر برای آن‌ها زمان بگذاریم؟ تینا عبدالحسینی با میانگین تراز 7820

طاقت بیارید و آن‌ها را نخوانید و این اراده می‌خواهد شما باید کنار این مطالب بنویسید فاطمه جوادی ضرنقی، همان رتبه برتر انسانی که می‌گفت برخی از مطالب را نرسید کامل بخواند ولی هر آن‌چه خوانده بود را مسلط بود شما باید به جای آن نقاط ضعف، درس‌ها و مباحث نقاط قوت خود را بخوانید و یادگیری‌های ناقص خودتان را به کامل تبدیل کنید. و با مادرتان زیاد گفتگو کنید و او شما را نظارت و حمایت کند.

...........................................

سوال: دفترچه که عوض می‌شود بی‌دقتی‌هایم افزایش می‌یابد. چکار کنم؟

حسن کار شما این است که خودتان را می‌شناسید و مشابه مواردی که در بالا گفتم همین‌ شناخت به شما کمک می‌کند که موفق شوید. توصیه می‌کنم از وقت‌گیرها زودتر رد شوید یا ابتدای دفترچه‌ی اختصاصی بیشتر دقت کنید.

...........................................

سوال: با ورود به دوران جمع‌بندی، دوره‌ی انتقالی را چه کار کنم؟ میرسبحان موسوی با میانگین تراز 7620

دوره انتقالی قبل از دوران جمع‌بندی است این دوران بین 3 تا یک هفته است که در آن یکی دو درسی را که نگران هستید و مشکل دارید کار کنید و یکی دو درس را جبران کنید. ریتم 3 روز یک‌بار را به هم نزنید با این کار مثلا جمع‌بندی را چند روز دیرتر شروع می‌کنید در نتیجه آخر سر یک آزمون بیشتر آزمون بدهید.

...........................................

سوال: امسال که دوران جمع‌بندی با امتحان‌های مدرسه تلاقی دارد چه کار کنیم؟ سپهر نائبی رادبا میانگین تراز 8090

 تلفیق کنید باید بتوانید این تلفیق را در امتحانات مدرسه و دوران جمع‌بندی ایجاد کنید و این فراشناخت است. تفاوت نابغه‌ها این‌جا مشخص می‌شود این‌که چگونه بتوانید تلفیق کنید. پیشنهاد من این است که امتحان‌های مدرسه که شامل پیش 2 است را یک مبنایی بگیرید برای کنکور و حال می‌توانید در همان درسی که امتحان می‌دهید تست بزنید یا پیش‌نیازهایش را بخوانید یا تست مجموعه‌ای کار کنید یا سوال‌های نشان‌دار را کار کنید جوری تلفیق کنید که از امتحان مدرسه هم دور نشوید.

دانش آن چیزی است که وقتی هر آن‌چه در مدرسه و دانشگاه فرا گرفته بودید را فراموش کردید برجا بماند و آن‌چه باقی می‌ماند تفکر است، باید بتوانید فکر کنید و توانایی این را داشته باشید که این دو را تلفیق کنید. دوباره والدین می‌توانند در این راستا با دانش‌آموزان گفتگو کنند و یک استراتژی خاص برای فرزندشان دربیاورند.

...........................................

سوال: چون سوالات کنکور را قبلا دیده‌ایم با اجرای روش 3 روز یک‌بار و با تخمین رتبه، نتیجه‌ی من غیرواقعی می‌شود. چه کنیم؟ مصطفی نورورزی

خودتان باید بدانید که رتبه‌ی شما از این بدتر خواهد بود و یک ضریبی در نظر بگیرید که این تخمین را کمی واقعی‌تر کند هنگامی که تخمین رتبه می‌زنید ما کنکور 93 یعنی آخری را برای آخر دوره در نظر گرفته‌ایم و چون دانش‌اموزان شک دارند که خیلی غیرواقعی می‌شود دو کتاب شبیه‌ساز را هم گذاشته‌ایم اما این‌که شما با این سوالات کار کنید بهتر از سوالات جدید و تالیفی است چون حداقل استاندارد و در محدوده‌ی مشخص هستند.

سوالات کنکورهای داخل کشور مهم‌تر است از خارج کشور زیرا هم تخمین رتبه ویژه‌ی داخل کشور است و هم قرار است در داخل ایران امتحان دهید. در عین حال که خارج از کشور را هم در برنامه‌ی شما قرار داده‌ ایم ولی داخل کشورها مهم‌تر هستند.

...........................................

سوال: برای درسی که گفتید در دوران جمع‌بندی به طور کامل بخوانید زمانش را چقدر در نظر بگیریم؟ با فرض این‌که روزی 15 ساعت بخوانم آیا می‌توانم 6 و 9 ساعت صرف این درس‌ها کنم؟ سارا همتی 

 در هر 2.5 روز یک نیم‌روز در نظر بگیرید و یا ممکن است بگویید هر روز 2ساعت کار می‌کنم. 6 و 9 ساعت زیاد است و نشان می‌دهد شما نمی‌خواهید از روش بقچه‌ای دل بکنید به این روش اعتماد کنید چندین سال است که دانش آموزان آن را اجرا می‌کنند و نتیجه گرفته‌اند. 3 بار که تمرین کنید به آن اعتماد می‌کنید و به آرامش می‌رسید.

مقاله‌ی دکتر غبرایی را بخوانید. در این مقاله نوشته شده که با این روش، بار اول که روش 3 روز‌یک‌بار را اجرا می‌ کنید چندین نقطه در ذهن شما ایجاد می‌شود بعد بار دوم که روش را اجرا می‌کنید این نقاط بیشتر می‌شود و با هر امتحان تمام مطالب در ذهن شما مرور می‌شود و به خاطر می‌آوریدم.  شما فکر می‌کنید همه چیز از یادتان رفته است و اغلب توهم فراموشی دارید ولی فراموش نکرده‌ اید.

...........................................

سوال: غلط‌هایم پشت‌سر هم است مثلا اگر 5 غلط داشته باشم 4 تا از آن‌ها پشت سر هم هستند و در هر آزمون هم این‌گونه است. آیا پرش ذهنی است یا نه؟ مثلا وقتی دو سوال سخت است دو سوال راحت بعدی را هم اشتباه می‌زنم. امیررضا جامعه‌ی خسروشاهی

به این موضوع، سیکل معیوب می‌گویند گویی لوپ بدبیاری است در این گونه مواقع، چند سوال را رها کنید و سراغ قسمت‌های دیگر بروید و بعد برگردید. برخی به اشتباه با چند سوال سخت که مواجه می‌شوند کل درس را رها می‌کنند ولی شما فقط همان تعداد را رد شوید و علامت بگذارید که حتما برگردید. هم‌چنین می‌توانید علامت بزنید و در استراتژی بازگشت به سراغ آن‌ها برگردید با تکنیک تست زدن با دو خودکار در منزل هم می‌توانید این مشکل را رفع کنید .

...........................................

سوال: شب‌ها چند ساعت باید بخوابیم؟ سید محمدسالار حسینی با میانگین تراز 7600

8 ساعت شب‌ها بخوابید. به طور بی‌رویه از خواب خود کم نکنید در عوض در طول روز از زمان خود خوب استفاده کنید.

هفته‌ی آخر نمی‌توانید تعدیل کنید بلکه از الان شروع کنید تنظیم وقت از الان مهم است در نتیجه شب‌ها زودتر بخوابید. اگر الان بعد از ساعت 12 می‌خوابید از الان عادت خودتان را عوض کنید اخطار می‌دهم شب کنکور نمی‌توانید تغییر دهید. در ضمن روز قبل از کنکور گویی روز بعد از کنکور است و حداکثر سوال‌های رشته‌ی مقابل را کار کنید. کاری کنید که خسته شوید پیک‌نیک بروید و فیلم کمدی ببینید و ورزش کنید که خسته شوید. 3 و 4 روز آخر هم تورق سریع را انجام دهید که ویژه‌ی هفته آخر است.

...........................................

سوال: دانش‌آموزان دوران جمع‌بندی را از کی شروع کنند؟ کوشا سپاسی با میانگین تراز 7800 و پدر سید یاشار پورابراهیمیان این سوال را پرسیده‌اند.

بعد از دوران انتقالی شروع کنید یعنی از 19 اردیبهشت و هر شنبه و سه‌شنبه در نمایندگی‌ها و آموزشگاه‌های هماهنگ روش 3 روز یک‌بار را اجرا کنید. تاریخ بعد از 19 ام 22 اردیبهشت و 26 و 29 اردیبهشت است. در مجله آزمون جدول زمان‌بندی وجود دارد. اگر نمی‌رسید 18 اردیبهشت شروع کنید حتما از هفته‌ی بعد از آن شروع کنید  یعنی دیرتر از 26 اردیبهشت دوران جمع‌بندی را شروع نکنید.

...........................................

سوال: در برخی از سوالات بعد از برگشتن به آن‌ها بین دو گزینه شک می‌کنم. فایزه ابراهیمیان رشته ریاضی

سوال شک‌دار را جواب ندهید. برخی می‌گویند محاسبات آماری نشان می‌دهد که اگر پاسخ دهیم درست است ولی مشکل آماری و مدل ریاضی نیست که شانسی جواب دهید بلکه شما خودتان را فریب می‌دهید و توجیه می‌کنید که فلان گزینه جواب است و اشتباهات شما زیاد می‌شود در ضمن در درسی که مسلط نیستید وقتی زیاد درس می‌خوانید زیاد هم جواب می‌دهید و اشتباه می‌شود. برای سوال شک‌دار نمونه‌ سید عطیه‌ی عدنانی رتبه 8 انسانی بود که سمج بود و به او گفتم در درس‌های مختلف آمار بگیرد که وقتی سوال‌های شک‌دار را جواب می‌دهد اگر 80 درصد آن‌ها قریب به صحت بود پاسخ بدهد. شما هم اولا شک‌دارها را جواب ندهید اگر خیلی سمج هستید آمار بگیرید و اگر80 درصد آن‌ها درست بود شک‌دار جواب دهید ولی حتی اگر 70 درصد هم بود نه. کنکور علم است شما با سواد خود سرجلسه کنکور می‌روید نه با شک و تردید.

...........................................

سوال:‌ در برخی درس‌های اختصاصی از جمله گسسته و ریاضی و دیفرانسیل کتاب را زیاد نخوانده‌ام آیا الان بخوانم؟

زمان دارید که بخوانید پس بخوانید و چون برای امتحان مدرسه مجبور هستید کتاب درسی را بخوانید برای کنکورتان هم خوب خواهد بود و توفیق اجباری است.

...........................................

سوال: آیا 100 درصد زدن امتیاز خاصی در کنکور دارد ؟ به صورت ناگهانی نمره‌ی اضافه‌ای لحاظ می‌شود؟

اگر باقی دانش‌آموزان 100 درصد بزنند و میانگین همه پایین باشد تراز بسیار بالا می‌رود ولی در حالت عادی نه 100 زدن حسن ندارد.

...........................................

سوال: چه کنم ساعت مطالعه من بیشتر شود؟ به ساعت مطالعه خیلی کم روزی 3 تا 4 ساعت عادت کرده‌ام و نمی‌توانم بهتر کنم. وقتی محاسباتی کار می‌کنم دوست دارم ادامه بدهم و دل نمی‌کنم. نگین اجباری رشته تجربیبا میانگین تراز 7490

با درس‌های چالشی و آسان و لذت‌بخش (چالش‌های دلپذیر) شروع کنید و اکثر شما این را دوست دارید. همواره کاری کنید که برایتان جذاب باشد هم‌چنین وعده‌های مطالعه‌ی خودتان را مدیریت کنید به این صورت که بعد از یک درس محاسباتی یک درس حفظی بخوانید.

 وقتی از یک درس دل نمی‌کنید دچار قانون بازده نزولی می‌شوید و نباید ادامه دهید چون بازده شما به شدت افت پیدا می‌کند. دوباره یکی از زمینه‌های که مادرها می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند این است که توجه کنند دانش‌آموز 4 ساعت سر یک درس ننشیند. تمرکز زیاد روی یک درس ویژه‌ی المپیادی هاست ولی برای کنکور این کار اشتباه است. ساعت مطالعه شما کم است. زحمت زیاد و ذهن شفاف نتیجه می‌دهد. نبوغ 1 درصد الهام و 99 درصد سخت‌کوشی است اکثر برترها هم زیاد تلاش می‌کنند و ساعت مطالعه‌ی بالایی دارند.

...........................................

سوال: تعادل بین تراز اختصاصی و عمومی ندارم به این صورت که تراز اختصاصی من 8000 و تراز عمومی من 6500 است. چه پیشنهادی دارید؟ علی شکوری

خوشبختانه درس‌های عمومی را می‌توانید رشد دهید. با کتاب زرد عمومی کار کنید و تراز آن را به 7000 برسانید. حیف است که با عدم تعادل نتیجه‌ی شما تغییر کند.

..........................................

سوال: من تست‌ها را الان سریع جواب می‌دهم ولی این فریب‌دهنده است و می‌دانم دارم از حفظ جواب می‌دهم چه کار کنم؟ مصطفی تربتی با میانگین تراز 7800

خودتان می‌دانید کدام سوال‌ها را دارید از حفظ پاسخ می‌دهید نکته آن سوال‌ها را دوباره بخوانید.

...........................................

آقای نصرتی مسئول نمایندگی تبریز در ادامه نکاتی را بیان کردند که صحبت‌های ایشان در زیر آمده است:

نکته اول این‌که اگر با سوال سخت مواجه شدید خودتان را مدیریت کنید و از سوالات سخت بگذرید و بعد برگردید مثلا آذرنگ گل‌محمدی رتبه 6 کشور در رشته ریاضی سال 87 بیان می‌کرد:" در درس ریاضی سوال اول و دوم و سوم سخت بود و 20 مساله را رد کردم و با خودم گفتم اگر سخت است برای همه سخت است و سراغ فیزیک رفتم و بعد برگشتم سراغ ریاضی و توانستم 20 سوال ریاضی را با قدرت تمام بزنم و رتبه 6 شوم."

نکته دوم هم که گاه مشکل داریم این است که برخی سر جلسه‌ی کنکور رویه‌ی عادی خودشان را از دست می دهند مثلا ما برای کاظم علی‌پور رتبه 1 را پیش‌بینی کرده بودیم ولی 8 یا 9 شد چون سر کنکور رویه‌ی خودش را تغییر داده بود توصیه می‌کنم اگر شما در کانون 20 آزمون داده‌ اید کنکور آزمون 21 شماست و روز آزمون رویه‌ی خود را تغییر ندهید.

امیدوارم نتایج درخشانی کسب کنید و مژده‌ی رتبه‌های برتر شما را ما بدهیم و سبب خوشحالی خانواده‌ها شویم شما هم بعد کنکور رتبه‌هایتان را به ما سریع اعلام کنید. ما همه‌ساله برای هر کدام از رتبه‌های زیر 100 و 1000 خصوصا برای رتبه‌های کشوری و منطقه برنامه‌ های خاص و جداگانه داریم و در جشن تجلیل از نخبگان، 3 روز مهمان بنیاد قلم چی خواهیم بود و ایرانی‌ها و تبریزی‌ها به شما افتخار خواهند کرد و همه‌ی شما افتخار ما هستید.

...........................................

شرکت در 3 آزمون آخر را دست‌کم نگیرید محمد استادمحمدی رتبه 1 کنکور ریاضی 91، می‌گفت فقط یکی از آزمون‌های موسسات دیگر را که با کانون تلاقی نداشت شرکت کرد و شما هم حتما به یک‌برنامه‌ای بودن توجه کنید. اصل قضیه هم والدین هستند.

تراز بالای 7000 یعنی نابغه و در دنیا فقط 3 درصد مردم نابغه هستند (البته در شانگ‌های چین، 25 درصد نابغه دارند)، در این جلسه سوالات خوبی پرسیده شد و همه‌ی سوالات تقریبا پوشش داده شد. قدر خودتان را بدانید ولی مغرور هم نشوید. برترها از لحاظ شخصیتی‌هم بهتر هستند. یک زمانی رقابت شدیدی بین شیراز و تبریز بود سال گذشته تبریز وضعیت خودش را حفظ کرد ولی اصفهان (رتبه‌های 4 و 5 و 6 رشته ریاضی) رشد خوبی داشت و گیلانی‌ها هم جلو زدند، در هر صورت برای همه‌ی شما آرزوی موفقیت داریم.

تهیه و تنظیم

ناهید منجمی


[1] Expressive Writing

[2] Retrieval

[3] Rereading

Menu