گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 10 منطقه 2 تجربی کنکور 1401 + فیلم

در این مقاله، به گفتگو کاظم قلمچی با رتبه 10 منطقه 2 امیرعلی حیدری پرداخته ایم. او جز قهرمانان پیوستگی هم محسوب می‌شود چرا که در بالای 200 آزمون به طور پیوسته شرکت کرده است...

گفتگوی کاظم قلم چی با رتبه 10 منطقه 2 تجربی کنکور 1401 + فیلم

امیرعلی حیدری هستم رتبه 10 منطقه 2 و 33 کشور از شهرستان رفسنجان.

آقای حیدری چند سال و چند آزمون در کانون بودید؟

8 سال و در 234 آزمون شرکت کردم. از کلاس پنجم آمدم چون من سال پنجم مدرسه ام را عوض کردم از مدرسه فرهنگیان رفتم مدرسه دیگر. آن مدرسه دوم که رفتم خیلی جو رقابتی داشت یعنی بچه ها درس خوان بودند و خیلی هم رقابتی بود و باعث شد آزمون قلمچی را شرکت کنم چون آن ها شرکت می کردند من هم آزمون دادم. 

 

بچه ها خودشان می آمدند شرکت می کردند یا کل مدرسه؟

خودشان. تک تک چون خیلی فضای رقابتی بود.

از پنجم

بله

شما هفتم و دهم را هم ادامه دادید؟

بله

چطور شد هفتم را ادامه دادید؟ هفتم را برای این می پرسم که در تغییر مقطع بعضی ها می روند مثلا هفتم را استراحت می کنند برخی دهم البته دهم کمتر است ولی هفتم خیلی ها یا تیزهوشان قبول می شوند نمی آیند یا قبول نمی شوند نمی آیند این هفتم آمدن خیلی موضوع اساسی است چطور شد شما هفتم را آمدید؟

من خیلی اهل تغییر مسیر نبودم، اهل ریسک کردن، خطر کردن و علاقه هم داشتم به آزمون دادن یعنی مثلا حتی اگر نمی خواندم هم با همان فهم سرکلاس در آزمون شرکت می کردم، شاید نتیجه ام خیلی خوب هم نمی شد، در واقع همیشه عالی نمی شد اما دوست داشتم آن روند را ادامه بدهم.

 

جالب است شما می گویید علی رغم این که ممکن بود نتیجه ام خوب هم نشود دوست داشتم آزمون بدهم. ادامه دهید، چر؟

دوست داشتم این روند درسی را حفظ کنم می ترسیدم اگر آزمون ندهم شاید قوه برگشت به مسیر درس خواندن را نداشته باشم البته چون آزمون دادن را خیلی دوست داشتم علاقه داشتم ذاتا به خاطر همین هم ادامه دادم، برایم مشکلی نبود. 

 

این آزمون دادن چه کمکی به فرآیند یادگیری شما می کند؟

در سال کنکور آن نکات درسی که بعد از تحلیل آزمون برداشت می شود واضح است.

 از نظر مدیریت جلسه هم شرکت در آزمون خیلی کمک می کند چطوری بزنیم در چه زمانی بزنیم. ترتیب درسی چگونه باشد، این ها نکاتی بود که از آن برداشت می کردیم.

یک مفهومی هست تحت عنوان assessment as learning این برای دانش آموز و دانشجو است یعنی می گوید ارزیابی و ارزشیابی به مثابه یادگیری یعنی می گوید وقتی شما آزمون می دهید عین یادگیری است، این یک مقدار عجیب است. یک موردی هم هست به نام assessment of learning این برای معلم است برای مثلا بورس دادن، برای کنکور، قبولی در تیزهوشان، برای این که معلم ببیند دانش آموز چی بلد است. Assessment for learning هم داریم که در آن درواقع معلم آزمون می گیرد که ببیند چطوری درس داده، بچه ها کجاها را متوجه نشده اند، کجاها را متوجه شده اند برود روش تدریسش را خوب کند.

این که گفتم ارزیابی به مثابه یادگیری assessment as learning یعنی همان زمانی که دانش آموز یا دانشجو دارد امتحان می دهد همان جا دارد یاد می گیرد یادگیری از نوع دیگری، متفاوت.

 

آیا شما شد وقتی دارید امتحان می دهید یک چیزی را همان جا یاد بگیرید یا برای یادگیری تان یک برنامه ریزی کنید؟ 

بله مثلا من در آزمون در درسی به خاطر سرعت، خودم می دیدم سریع دارم سوال ها را جواب می دهم، تست ها را می زدم ولی اصلا این یعنی بی دقتی و احتمال بی دقتی بالاست، آن موقع می فهمیدم این کار، کار درستی نیست این سرعت، مثلا یک یادگیری بود بیشتر این نوع یادگیری ها ناخودآگاه است، 100%بوده ولی شاید متوجه نمی شدم.

 

در همان زمان آزمون دادنتان ممکن بود یک نقشه ای بکشید یا برنامه ای بریزید که کدام قسمت ها را بیشتر مطالعه کنید و چگونه برنامه ریزی کنید؟ 

بله این نکته بود مخصوصا در سال دوازدهم چون بعضی مطالب را بیشترکار می کردم برخی را نمی رسیدم درواقع نمی رسیدم همه را خیلی بالا کار کنم مثلا در ریاضی می دیدم در فرمول مشتق به آن سرعتی که می خواستم نرسیدم در ذهنم بود که هفته بعد یا ماه بعد یادم باشد حتما کار کنم.

 

به ذهن می سپردید یا جایی یادداشت می کردید؟

به ذهن می سپردم.

 

ولی بعدا می رفتید آن را اجرا می کردید. در ارزیابی کارنامه ها خب شما چند سال در کانون بودید و بالای 200 تا آزمون دادید به کدام نوع کارنامه ها بیشتر توجه می کردید؟ 

کارنامه اصلی را که واکاوی می کردم، درصد ها را، تراز هر درسی، رتبه در هر درس. کارنامه 5 نوع درس را هم همین طور یک استفاده خاصی که کردم کارنامه اشتباهات بود هفته قبل از کنکور این را در دو روز مختلف دانلود کردم بدون حالا دقیق هر سوال را بررسی نکردم کلا همه سوال ها را می خواندم یادم می آمد که این را امسال کجا را بی دقتی کردم.

 

چه جالب، این که گفتید خاص بود، کارنامه اشتباهات را یک بار دیگر بگویید:

بله کارنامه اشتباهات را یک هفته قبل از کنکور در دروس مختلف مخصوصا شیمی دانلود کردم بعد یادم می آمد در این سوال آخر سوال را نخواندم اشتباه کردم یا مثلا فلان ضرب را اشتباه کردم. در ذهنم بود همین باعث شد در کنکور دقیقا این بی دقتی در شیمی که بیشترین مشکلم بود در کل دروس تقریبا رفع شد.

 

شما هدفتان چیست چه رشته ای می خواهید بروید؟ 

پزشکی 

 

بعدش چطور؟ برای تخصص فکر کرده اید؟ 

علاقه که دارم ادامه بدهم در طول مسیر باید مشخص شود.

 

شما وقتی وارد دانشگاه شوید باز درس می خوانید ادامه می دهید یا غایب می شوید؟

ادامه می دهم. 

 

مطمئن هستید؟ چون شما این عادت را دارید که این همه سال پیوسته آمدید و کار کردید.

بله.

 

نقش آموزشی پدر و مادرتان چه بوده؟ آموزشی.

در دبستان که خوب درس ها را می توانستند بپرسند هم می پرسیدند هم اگر سوالی بود در ریاضی مثلا مطرح می کردم و می پرسیدم بعد از متوسطه اول و دوم درس ها طوری هستند که نمی توانند کلا در متن درس در یادگیری کمک کنند ولی خیلی مشورت می کردم مخصوصا با مادرم در دهم و یازدهم و دوازدهم هر روز خیلی، آن ها همچنین به من انگیزه و روحیه می دادند. صحبت می کردیم خیلی تاثیر داشت. 

 

با پدر و مادر به ویژه مادرتان می گویید زیاد حرف می زدید.

بله، خیلی صحبت می کردم مشورت زیاد بود.

 

اگر نمره شما خوب نمی شد سرزنش نمی کردند؟ سرکوفت نمی زدند؟

نه اصلا خودم شاید می گفتم خیلی ناراحتم.

برعکس بود، خودتان ناراحت می شدید.

بله ولی خب آن ها نه، اینطوری نبود سرزنش نه، کمک می کردند می گفتند شاید به فلان دلیل بوده و مطرح می کردیم با هم ببینیم دلیلش چه بوده رفع کنیم بعضی آزمون ها واقعا رتبه زیاد می شد و واقعا هم ناراحت می شدم. یکی دو روز شاید هم بیشتر ناراحت بودم اما چون من بچه ها را می شناختم، بچه هایی را که می دانستم سالم امتحان می دهند و از شهرهای مختلف بودند که امروز هم چند نفر بودند.

 

 بچه هایی که امروز آمده بودند را می شناختید؟

 بله 

اسم 5 6 نفر را می توانید بگویید؟ 

یکی سینا حسن زاده بود. 

شما رفسنجان بودید ایشان میاندوآب.

آقای نیک نفس از تبریز، این دو نفر بودند که در یک گروه بودیم، بچه های دیگر هم بودند ما می دانستیم بالاخره بالا پایینش را کار ندارم می دانستم اگر رتبه من خیلی متورم شده زیاد شده از آن ها هم همین طور است حدود رتبه همدیگر را نسبت به هم متوجه می شدیم.

 

می خواستم تشکر کنم از کانون قلمچی، آزمون ها را شرکت کردیم و استفاده کردیم، از پدر و مادرم گفتم هم تهیه منابع هم مشورت خیلی استفاده کردم و یکی از معلم های دوره متوسطه اول (راهنمایی) خیلی استفاده کردم ششم به هفتم ادبیات ضعیف بودم ولی هفتم و هشتم را آن معلم که یک نفر هم بود هر دو سال ما را آن قدر با من خوب کار کردند که نهم دیگر خیلی ادبیات من خوب شد. من از خیلی از دبیرهای متوسطه اول تقریبا همه معلم های دروس استفاده کردم. 

 گفتگو: کاظم قلم چی

پیاده سازی متن: ناهید منجمی

برای مشاهده سایر گفتگو های کاظم قلم چی با رتبه های برتر 1401 کلیک کنید

فایل های ضمیمه

Menu