دانش آموزان و تعطیلات عید نوروز

در طول سال تحصیلی روزهایی وجود دارد که دانش‌آموزان از مطالعه‌ی درس‌ها فاصله می‌گیرند...

دانش آموزان و تعطیلات عید نوروز

دانش آموزان و تعطیلات عید نوروز

 توصیه های تحصیلی برای دانش آموزان دبستانی و متوسطه اول

اصول و تکنیک‌های برنامه ریزی در ایام نوروز

در طول سال تحصیلی روزهایی وجود دارد که دانش‌آموزان از مطالعه‌ی درس‌ها فاصله می‌گیرند. این ایام در کانون به پنجره‌های باز معروف هستند. عید نوروز هم جزء این ایام است. هر چه به تعطیلات عید نوروز نزدیک می‌شویم و از ایام امتحانات فاصله می‌گیریم حال و هوای درس خواندن هم از دانش‌آموزان دور می‌شود.همه‌ی دانش‌آموزان برای تعطیلات خود برنامه‌ دارند. گروهی برنامه‌ی مسافرت و تفریح دارند و گروهی کل ایام عید را با برنامه‌ی مطالعاتی خود پر کرده‌‌اند. گروهی، هم برنامه‌ی مسافرت و تفریح دارند و هم برنامه‌ی مطالعه. اگر می‌خواهید در نوروز درس بخوانید برای برنامه‌ریزی تعطیلات باید بدانید جزء کدام گروه هستید:

1-       درس‌ها را تا به حال به خوبی خوانده‌اید.

2-       درس‌ها را با دقت کافی نخوانده‌‌اید.

3-       درس‌ها را نخوانده‌اید یا مباحث زیادی روی هم انباشته شده‌اند که مطالعه نکرده‌اید.


توصیه های تحصیلی

1- چند روز مانده به شروع تعطیلات کتاب های درسی خود را به صورت اولویت بندی از دروس سخت تر تا به دروس راحت تر بچینید. دروس سخت تر دروسی هستند که در آنها ضعیف تر هستید و زمان بیشتری برای یادگیری آنها نیاز دارید.تابلو نوروز را ببینید. مبنای برنامه ریزی تان را تابلو نوروز در نظر بگیرید.

2-روز اول تا سیزدهم عید حدود دو الی چهار روزش را استراحت کنید و به تفریح بپردازید.

3-بقیه روزهای عید نوروز را، درس هایی که در آنها ضعیف یا متوسط (من جمله درس های یادگیری)، هستید را مطالعه نمایید و یا درس هایتان را دوره کنید.

4- برای دوره کردن درس های تان برنامه ریزی کنید و برنامه را درون یک دفترچه بنویسید وبرای هر درس زمانی را مشخص نمایید اما مثلا نگویید که ریاضی را هر روز ساعت 10 صبح می خوانم چون ممکن است مهمان داشته باشید و نتوانید این درس را بخوانید پس بهتر است مدت زمان مطالعه را مشخص کنید و هر زمان از روز که توانستید مطالعه خود را انجام بدهید.اگر موفق به خواندن دروس شدید، جلوی آن علامت بزنید.

5-در برنامه ریزی هر روز برای دروس سخت که در آن ضعیف هستید زمانی را اختصاص دهید تا بتوانید با خواندن این دروس هر روز مشکلات درسی را برطرف کنید. دروسی را که برایتان آسان تر هستند را یک روز درمیان یا دو روز در میان بخوانید.

6-در صورت اجرای این برنامه خود را تشویق کنید و به خود پاداش دهید مثلا برنامه مورد علاقه تان را ببینید و در صورت اجرا نکردن این برنامه، خود را تنبیه کنید.به عنوان مثال، تا درس مورد نظر را تمرین نکنم از بیرون رفتن ویا استفاده از گوشی خودم را منع می کنم.

7- یکی از اعضای خانواده را به عنوان ناظر یا پشتیبان خود انتخاب کرده و از او راهنمایی بخواهید.

8-زمانی که برای درس خواندن در نظر گرفته اید گوشی خود را به والدین تحویل دهیدو در پایان ازآنها تحویل بگیرید.


اصول و تکنیک‌های برنامه ریزی در ایام نوروز

حتما سعی کنید برای هر روز خود یک برنامه ی دقیق داشته باشید سعی کنید برنامه با توانایی های شما منطبق باشد مهمترین مسئله این است که شما با توجه به توانایی های خود برنامه بنویسید چرا که اگر در برنامه ی خود اصل واقع گرایی را درنظر نگیرید ممکن است اصلا آن را اجرا نکنید از قدیم گفته اند که سنگ بزرگ نشانه نزدن است پس بعد از بررسی توانایی های خود یک برنامه منطقی و واقع گرایانه تهیه کنید و خود را حتما ملزم به اجرای آن کنید چرا که داشتن برنامه موجب می شود که شما نسبت به عملکرد خود یک دید کلی داشته باشید و از چهارچوب درست خارج نشوید و زمان خود را به بهترین شکل مدیریت کنید در این دو هفته درس هایی را که نقاط ضعف تان هستند در برنامه بگنجانید و برای تمرین و یادگیری بهتر مطالب می توانید ازبهترین منبع یعنی کتاب نوروز استفاده کنید.

شما که می‌خواهید در دورانِ نوروز، کمی هم درس بخوانید و از درس خواندن، لذّت هم می‌برید. اگر بخواهیم از تعطیلات نوروز به خوبی استفاده کنیم، یعنی هم تفریح کنیم و هم درس بخوانیم نیاز به یک برنامه ریزی درست داریم.در ایام نوروز مدرسه ها تعطیل هستند . مثل این است که زمان متوقف شده و معلم ها درس جدید نمی دهند . اما دانش آموزان می توانند عقب ماندگی ها و ضعف ها را جبران کنند و نقاط قوت خود را تثبیت نمایند و مانع فراموشی آموخته های قبلی خود بشوند.


مهسا بسامی- روانشناس و مشاور تحصیلی

Menu