4 روش برای استفاده از جزوهی هوشمند در دوران جمعبندی
جزوهی هوشمند، کتابِ شخصیِ شماست که بر اساسِ تحلیلِ پاسخهای شما در آزمونهای کانون ساخته شدهاست. این کتاب دربرگیرندهی یادگیریهای ناقصِ خودِ شماست.
ناگفته پیداست که جزوهی هوشمند در زمانهای دوره و جمعبندی اهمیتِ بیشتری پیدا میکند. اما سؤال اینجاست که در دورهی جمعبندی با چه روشی از جزوهی هوشمند استفاده کنیم؟
روش اول: در دوره انتقالی جزوهی هوشمند را به طور کامل مطالعه کنید. با این روش قبل از شروعِ دورههای سهروزهی جمعبندی توجهِ شما به مباحثی که در آنها یادگیریِ ناقص داشتهاید جلب میشود و میتوانید روی این مباحث بیشتر تمرکز کنید.
روشِ دوم: در هر یک از دورههای سهروزه، بعد از پاسخ به آزمونِ مجموعهای باید برای هر یک از درسها کاری انجام دهید. یکی از کارها میتواند مطالعهی جزوهی هوشمند و پاسخ به سؤالاتِ آن باشد. بنابراین در هر دورهی سه روزه برای یکی دو درس، جزوهی هوشمند را مطالعه کنید.
روشِ سوم: در هر یک از دورههای سه روزه، از هر درسِ جزوهی هوشمند یکی دو مبحث را انتخاب و مطالعه کنید. مدیریتِ این کار شاید دشوارتر باشد. چون باید هر بار مباحثِ مطالعه شده را نشاندار کنید تا سردرگم نشوید. حُسنِ آن این است که مطمئن میشوید در هر دورهی سهروزه برای هر درس لااقل اندکی زمان گذاشتهاید.
روشِ چهارم: جزوهی هوشمند را در هفتهی پایانی مطالعه کنید. با این کار چالشهای ذهنی و یادگیریهای ناقصِ خود را درست یک هفته قبل از آزمونِ سراسری مرور میکنید. این کار را تنها در صورتی انجام دهید که از برنامهی خود در طولِ دورانِ جمعبندی مطمئن هستید و نیاز ندارید از جزوهی هوشمند برای شناساییِ یادگیریهای ناقص استفاده کنید.
این 4 روش را مطالعه کنید و از آنها ایده بگیرید. سپس روشِ خود را انتخاب کنید یا آن را بسازید.
17 اردیبهشت 1401- محمد معافی
پژمان عبدالهیان: جزوهی هوشمند واقعاً منبعی کاربردی برای دورانِ جمعبندی است و انصافاً روشهای جذاب و کاربردی هم ارائه شده. اما لازم میدانم یکبارِ دیگر محتوا و منطقِ جزوهی هوشمند را در اینجا بازگو کنم چون در خود مقاله به این موضوع پرداخته نشده است.
جزوهی هوشمند دربرگیرندهی یادگیریهای ناقصِ هر دانشآموز و حاویِ مطالبی است که هر دانشآموز نیاز به یادگیری یا مرورِ آنها دارد و از قضا به سرعت هم میتواند بر آنها تسلط پیدا کند.
محتوای آن عبارت است از:
1- کلیهی پاسخهای اشتباهِ هر دانشآموز در آزمونهای کانون
2- پرسشهای سادهای که هر دانشآموز آنها را در آزمون بیپاسخ رها کردهاست.
3- پرسشهای دشواری که دانشآموز در آزمونها درست پاسخ داده است.
4- در صورتی که در یک یا چند آزمون غیبت هم داشته باشید، منتخبی از سؤالات آن آزمونها با توجه به سطحِ آموزشیِ شما در جزوهی هوشمندتان قرار داده میشود.
داود اکبری: بعد از مدتها مقالهای خواندم کاربردی با ایدهای پردازش شده و کیف کردم. همانطوری که محمد معافی اشاره دارد این کتاب اساساً کتابِ اوقات دوره کردن و جمعبندی است و حیف که خیلی از دانشآموزان ارزشِ استفاده از این کتاب را نمیدانند و اما تحلیل دیگر من:
من با دو مورد از روشهای ذکر شده مخالفم. این کتاب که مجموعهای از یادگیری ناقص دانشآموز را در بر دارد به خاطر حجمش نباید سطحی مورد استفاده قرار بگیرد بلکه مطابقِ پیشنهاد محمد معافی، باید پس از هر آزمونِ سه روز یک بار، بهکار گرفته شود.
دورهی کوتاه انتقالی یا هفتهی پایانی هر یک آیین و رسم خاص خودشان را دارند و این که از بچهها بخواهیم در این دو زمان هم برای جزوهی هوشمند جایگاهی تعریف کنند منطقی نیست این کتاب با آنهمه دادههایش به لحاظ معنایی به دوران جمعبندی نزدیک است و الا در دوره انتقال و در هفته آخر، در کنار هدفهای اصلی این دورهها، تمرکز و آرامش را از دانشآموز سلب میکند.
منوچهر فاریابی: اصولاً با گذراندنِ دورهی انتقالی و به خصوص طولانی کردنِ آن موافق نیستم و همیشه دانشآموزان را تشویق میکنم که پس از پایانِ پروژهی هفتم به سرعت جمعبندی به روشِ 3 روز یک بار را شروع کنند. تنها کاری که برای دورهی انتقالی میتوانم با آن همدل باشم و موافقم که در دورهی انتقالی انجام شود همین مطالعهی جزوهی هوشمند است. چرا که کاری مشخص و هدفمند و مفید برای دورهی انتقالی است و از به درازا کشیده شدن و بیبرنامگیِ این دوره هم پیشگیری میکند.