چالش‌های مشاوره‌ای: 4 روش استفاده از جزوه هوشمند + 3 نقد

ناگفته پیداست که جزوه‏‌ی هوشمند در زمان‏‌های دوره و جمع‌‏بندی اهمیت بیش‏تری پیدا می‏کند. اما سؤال این‏جاست که در دوره‏‌ی جمع‏‌بندی با چه روشی از جزوه‏‌ی هوشمند استفاده کنیم؟

چالش‌های مشاوره‌ای: 4 روش استفاده از جزوه هوشمند + 3 نقد

روش برای استفاده از جزوه‏‌ی هوشمند در دوران جمع‌‏بندی

جزوه‌‏ی هوشمند، کتابِ شخصیِ شماست که بر اساسِ تحلیلِ پاسخ‏‌های شما در آزمون‏‌های کانون ساخته شده‌‏است. این کتاب دربرگیرنده‏‌ی یادگیری‏‌های ناقصِ خودِ شماست.

ناگفته پیداست که جزوه‌‏ی هوشمند در زمان‏‌های دوره و جمع‏‌بندی اهمیتِ بیش‏تری پیدا می‌کند. اما سؤال این‏جاست که در دوره‏‌ی جمع‏‌بندی با چه روشی از جزوه‏‌ی هوشمند استفاده کنیم؟

روش اول: در دوره انتقالی جزوه‌ی هوشمند را به طور کامل مطالعه کنید. با این روش قبل از شروعِ دوره‌‏های سه‏‌روزه‌‏ی جمع‏‌بندی توجهِ شما به مباحثی که در آن‏‌ها یادگیریِ ناقص داشته‏‌اید جلب می‏‌شود و می‏‌توانید روی این مباحث بیش‏تر تمرکز کنید.

روشِ دوم: در هر یک از دوره‌‏های سه‌روزه، بعد از پاسخ به آزمونِ مجموعه‏‌ای باید برای هر یک از درس‏‌ها کاری انجام دهید. یکی از کارها می‏‌تواند مطالعه‏‌ی جزوه‏‌ی هوشمند و پاسخ به سؤالاتِ آن باشد. بنابراین در هر دوره‏‌ی سه روزه برای یکی دو درس، جزوه‏‌ی هوشمند را مطالعه کنید.

روشِ سوم: در هر یک از دوره‏‌های سه روزه، از هر درسِ جزوه‏‌ی هوشمند یکی دو مبحث را انتخاب و مطالعه کنید. مدیریتِ این کار شاید دشوارتر باشد. چون باید هر بار مباحثِ مطالعه شده را نشان‏‌دار کنید تا سردرگم نشوید. حُسنِ آن این است که مطمئن می‏‌شوید در هر دوره‏‌ی سه‏‌روزه برای هر درس لااقل اندکی زمان گذاشته‏‌اید.

روشِ چهارم: جزوه‌‏ی هوشمند را در هفته‏‌ی پایانی مطالعه کنید. با این کار چالش‌‏های ذهنی و یادگیری‌‏های ناقصِ خود را درست یک هفته قبل از آزمونِ سراسری مرور می‌‏کنید. این کار را تنها در صورتی انجام دهید که از برنامه‏‌ی خود در طولِ دورانِ جمع‏‌بندی مطمئن هستید و نیاز ندارید از جزوه‌‏ی هوشمند برای شناساییِ یادگیری‏‌های ناقص استفاده کنید.

این 4 روش را مطالعه کنید و از آن‏ها ایده بگیرید. سپس روشِ خود را انتخاب کنید یا آن را بسازید.

17 اردیبهشت 1401- محمد معافی

چالش‌های مشاوره‌ای: 4 روش استفاده از جزوه هوشمند + 3 نقد

پژمان عبدالهیان: جزوه‏‌ی هوشمند واقعاً منبعی کاربردی برای دورانِ جمع‌‏بندی است و انصافاً روش‏‌های جذاب و کاربردی هم ارائه شده. اما لازم می‏‌دانم یک‏بارِ دیگر محتوا و منطقِ جزوه‌‏ی هوشمند را در این‏جا بازگو کنم چون در خود مقاله به این موضوع پرداخته نشده است.

جزوه‏‌ی هوشمند دربرگیرنده‌‏ی یادگیری‌‏های ناقصِ هر دانش‏‌آموز و حاویِ مطالبی است که هر دانش‌‏آموز نیاز به یادگیری یا مرورِ آن‏ها دارد و از قضا به سرعت هم می‌‏تواند بر آن‏ها تسلط پیدا کند.

محتوای آن عبارت است از:

1- کلیه‏‌ی پاسخ‌‏های اشتباهِ هر دانش‌‏آموز در آزمون‌‏های کانون

2- پرسش‏‌های ساده‏‌ای که هر دانش‏‌آموز آن‌‏ها را در آزمون بی‌‏پاسخ رها کرده‌‏است.

3- پرسش‏‌های دشواری که دانش‏‌آموز در آزمون‏‌ها درست پاسخ داده است.

4- در صورتی که در یک یا چند آزمون غیبت هم داشته باشید، منتخبی از سؤالات آن آزمون‌‏ها با توجه به سطحِ آموزشیِ شما در جزوه‌‏ی هوشمندتان قرار داده می‌‏شود.

داود اکبری: بعد از مدت‌ها مقاله‌ای خواندم کاربردی با ایده‏‌ای‌ پردازش شده و کیف کردم. همان‌‏طوری که محمد معافی اشاره دارد این کتاب اساساً کتابِ اوقات دوره کردن و جمع‌بندی است و حیف که خیلی از دانش‌‏آموزان ارزشِ استفاده از این کتاب را نمی‌‏دانند و اما تحلیل دیگر من:

من با دو مورد از روش‏‌های ذکر شده مخالفم. این کتاب که مجموعه‌ای از یادگیری ناقص دانش‌آموز را در بر دارد به خاطر حجمش نباید سطحی مورد استفاده قرار بگیرد بلکه مطابقِ پیشنهاد محمد معافی، باید پس از هر آزمونِ سه روز یک بار، به‌کار گرفته شود.

دوره‏‌ی کوتاه انتقالی یا هفته‌‏ی پایانی هر یک آیین و رسم خاص خودشان را دارند و این که از بچه‌ها بخواهیم در این دو زمان هم برای جزوه‌‏ی هوشمند جایگاهی تعریف کنند منطقی نیست این کتاب با آن‌همه داده‌هایش به لحاظ معنایی به دوران جمع‌‏بندی نزدیک است و الا در دوره انتقال و در هفته آخر، در کنار هدف‌های اصلی این دوره‌‏ها، تمرکز و آرامش را از دانش‌‏آموز سلب می‌کند.

منوچهر فاریابی: اصولاً با گذراندنِ دوره‏‌ی انتقالی و به خصوص طولانی کردنِ آن موافق نیستم و همیشه دانش‌‏آموزان را تشویق می‏‌کنم که پس از پایانِ پروژه‌‏ی هفتم به سرعت جمع‏‌بندی به روشِ 3 روز یک بار را شروع کنند. تنها کاری که برای دوره‌‏ی انتقالی می‌‏توانم با آن هم‌دل باشم و موافقم که در دوره‌‏ی انتقالی انجام شود همین مطالعه‌‏ی جزوه‌‏ی هوشمند است. چرا که کاری مشخص و هدفمند و مفید برای دوره‌‏ی انتقالی است و از به درازا کشیده شدن و بی‌‏برنامگیِ این دوره هم پیشگیری می‌‏کند.

Menu