تابلو نوروز یکی از بهترین ابزارها برای ایام طلایی نوروز است

امیدوارم سالی را که پشت سر گذاشتید پر از کسب تجربیات خوب و بهینه برای شما باشد و سال با خیر و برکتی برای آغازکنید.

تابلو نوروز یکی از بهترین ابزارها برای ایام طلایی نوروز است

همکاران محترم مشاور

امیدوارم سالی را که پشت سر گذاشتید پر از کسب تجربیات خوب و بهینه برای شما باشد و سال با خیر و برکتی برای آغازکنید.

با توجه به آغاز سال جدید و قرار گیری کانون در پروژه دوران طلایی نوروز، اهمیت برنامه ریزی و اختصاص برنامه مناسب به دانش آموزان از مهم ترین برنامه های کانون خواهد بود که می بایست با نگاه ویژه تری برای دانش آموزانی که به این درک رسیده اند که می بایست در این مسیر همراه و پابه پای شما قدم بردارند عمل نماییم.

هر ساله برنامه های متنوعی و دیدگاه های گوناگونی برای دوران طلایی نوروز تولید می شود که گاهی اوقات ممکن است نتیجه سوء بر پیشرفت دانش آموز در دوران طلایی نوروز بگذارد،لذا توصیه اکید میکنیم که امسال با توجه به پشت سر گذاشتن یک وضعیت خاص آموزشی دوران طلایی نوروز که هر ساله فرصتی برای متمایز شدن بود را تبدیل به ضرورتی برای متمایز شدن کنید بنابراین خالص ترین و پربازده ترین نگاه برای گرفتن موثرترین نتیجه ،دیدگاه همیشگی ما مبنی بر انجام "ساده ترین" کارها اما به شیوه "هوشمندانه" آن است. یک توالی مناسب از انجام چند فاکتور اساسی میتواند تاثیر بسزایی در روند پیشرفت دانش آموزان شما ایجاد کند،اما توجه به این نکته که "شخصی سازی" این برنامه ها برای دانش آموزان به عهده شما و ذهن هدایت گرتان می باشد.

در نظر داشته باشید مهم ترین عواملی که در دو آزمون اساسی امسال یعنی 7 و 20 فروردین (جمع بندی )به یارای شما خواهند آمد همان ابزارهای موثر و همیشگی خواهند بود.اما در مورد منطق آزمون ها در همین ابتدا بدانید که دانش آموزان دبستانی ومتوسطه ی اول و دوم ، درس های پاییز و زمستان را بازیابی می کنند، یادگیریشان را کامل تر می کنند و در روزهای هفتم و بیستم فروردین در دو آزمون شرکت می کنند ، ششمی ها و نهمی ها در دوران نوروز می توانند علاوه بر جبران ضعف ها خود رابرای آزمون های تیزهوشان و نمونه دولتی آماده کنند دوازدهمی ها و کنکوری ها ، در روز 7 فروردین درس های پایه ( یعنی دهم و یازدهم )را امتحان می دهند ودر درس های پایه مسلط تر می شوند و در روز 20 فروردین درس های نیم سال اول را امتحان می دهند .

ابزارها کدامند و چرا این ابزارها؟!

اولین ابزاری که هر ساله جزء پرکاربردترین ها و البته گاهی اوقات ممکن است جزء کم توجه ترین ابزار ها باشد "تابلو نوروز" است .خواهشمندم با دقت بر روی پارادوکسی که به کار بردم تامل کنید!

 تابلو نوروز یکی از بهترین ابزارها برای ایام طلایی نوروز است که به ذهن شما نظم میدهد در تابلو نوروز میتوانید همه مباحث را در یک برگه رنگی درس به درس و مبحث به مبحث ببینید پر کردن تابلو نوروز قبل از شروع مطالعه در نوروز،چند ویژگی دارد:

*در مرحله اول شما باید تصمیم بگیرید که هر مبحث نیاز به مطالعه کامل دارد و یا فقط نیاز است که آن مبحث را مرور کنید برای این کار میتوانید از کارنامه ها در صفحه شخصی استفاده کنید.

**در مرحله بعد به سراغ بررسی منابع بروید و مشخص کنید در هر مبحث نیاز است از کتاب آبی استفاده کنید یا کتاب نوروز.

***بعد از آن به سراغ هدف گذاری بروید. سعی کنید طبق شناختی که نسبت به دانش آموزان دارید به نتیجه دلخواهشان  فکر کنید و طبق آن هدف‌گذاری را انجام دهید. هدف گذاری به روش چند از ده میتواند گزینه مناسبی باشد.

تابلو نوروز ابزاری برای هدف‌گذاری دقیق و ارزیابی نوروز است.

برای دریافت تابلو نوروز برای دانش آموزانتان منتظر رسیدن تابلوها به نمایندگی نباشید و سریعا تابلو نوروز را دریافت کنید و هم به طور کامل خودتان آموزش ببینید و هم در اختیار دانش آموزان بگذارید با مارکر یا مداد رنگی مشخص کنید وضعیت شما در هر مبحث چگونه است؛از رنگ آبی برای خیلی خوب ،سبز برای خوب ،زرد برای متوسطو از رنگ قرمز برای نیاز به تلاش زیاد استفاده کنید.

با توجه به مقطع دانش آموزانتان تابلو ها را دانلود کنید و در اختیارشان قراردهید: https://www.kanoon.ir/Article/276309

لطفا دوباره به پاردوکس ابتدایی که به کار بردم فکر کنید و بعدا سراغ ادامه مقاله بروید!

دومین ابزار همیشگی دوران نوروز و جزلاینفک ایام نوروز "کتاب نوروز" است.اما یک درخواست ،خواهش میکنم ویژگی کتاب نوروز دانش آموزان تحت هدایت خودتان را به خوبی بشناسید و بدانید، اشتباه اساسی برخی از دانش آموزان در دوران نوروز و فرصت طلایی آن ،خواندن جزوه و درسنامه به طور کامل و تمرکز مطالعاتی کامل بر صرف عمل مطالعه است ،اما بدانید تجربه دانش آموزان برتر و مصاحبه آن ها در دوران طلایی نوروز تمرکز بر روی تست و تمرین مکرر است.یقین داشته باشید که خروجی موثر دانش آموزان از دل تست ها و تمارینی است که گاه حتی به صورت آموزشی و گاه به صورت زمان دار به آن ها نگاه می شود(از پیمانه دار کردن تست ها غافل نشوید). کتاب نوروزی که در اختیار دانش آموزان شما قرار گرفته است در یک بازه زمانی مشخص در چند آزمون پوشش کامل مطالب بودجه آزمون های فروردین را می دهد.بدانید و آگاه باشید کتاب نوروز تاریخ انقاضا دارد و طراوت این کتاب در این است که در زمان مقرر خود استفاده شود! لذا در کنار آموزش مدیریت منابع در دوران نوروز برای دانش آموزان و تشویق آنها به مرور و بررسی تست های گذشته به انجام تست و تمرین جدید تشویق شوند.

سومین ابزار شما جعبه ابزار کارنامه برای دانش آموزان است که از دل این جعبه ابزار بهترین مهندسی را می توانید انجام دهید ،در تکمیل تابلو نوروز فراموش نکنید که ابزار اساسی در کنار آن برای تکمیل و رنگ آمیزی هر چه بهتر این تابلو "کارنامه مبحثی" دانش آموز است که میتواند به مثابه نقشه گنج برای ایشان عمل کند.لذا از تلفیق این دو ابزار غافل نشوید و سعی کنید بهترین هدفگذاری مطالعاتی و همچنین نمره ای(چند از ده ) و نه تراز(!) را برای دانش آموزان انجام دهید.

در نگاهی دیگر بر روی جعبه ابزار کارنامه دانش آموز، شاهکار اساسی کانون یعنی "کارنامه اشتباهات" را بر روی میز خود بگدارید. به دانش آموزان خود تکلیف بدهید! اگر میخواهید دانش آموز شما در پایان پروژه دوران طلایی حتما و قطعا پیشرفت کند اشتباهات دانش آموز تا به اینجا در آزمون ها را تکلیف کنید و در آزمون 20 فروردین این تکالیف را جمع آوری کنید ،حل مجدد سوالات اشتباه و نگاه مجدد به این مباحث به طور معجزه آسایی در بروز پیشرفت دانش آموز اثر گذار است.

چهارمین ابزار اساسی هدفگذاری است .یک پیشنهاد: از هدفگذاری های خسته کننده و تکراری پرهیز کنید. سعی کنید امید بخشی را در دانش آموزان به هدفگذاری های منطقی تر و قابل دریافت تر زنده کنید و شرایط را برای مدت باقی مانده تا کنکور مهیا تر کنید،بسیاری از دانش آموزان  در این بازه زمان نتیجه عکس میگیرند و حتی ایست میکنند(داستان لاک پشت و خرگوش را بسیار شنیده اید!) ،حال خوب دانش آموزان باشید 😊

دوران نوروز و ابزارهای آن محدود به همین چهارفاکتور نمی شود و قطعا گستردگی بیشتری دارد اما همان طور که در ابتدای مقاله گفتم اصلی ترین ها و ساده ترین ها را انجام دهید و بیشترین نتیجه را بگیرید.

کلام آخر

به شخصه سعی کردم این جمله را بفهمم و کاربردی کنم و تاثیر آن را ببینم ،پیشنهاد میکنم عمیقا بخوانید و درک کنید و به افرادی که به رهنموردهای شما ایمان آورده اند بفهمانید :
پنج قورباغه در یک برکه زندگی می کردند ، یک قورباغه تصمیم گرفت بپرد.
سؤال : چه تعداد قورباغه باقی می ماند؟
جواب : پنج عدد!
چرا؟
چون تصمیم گرفتن، انجام دادن نیست.
تفاوت برنده با بازنده در عمل و بی عملی است.
هرگاه کسی طرحی را ارائه کند، می بینید که ده نفری قبل از او به این طرح فکر کرده اند، اما فقط به آن فکر کرده اند.

شاد باشید و دیگران را هم شاد کنید

                                                                                                                                       محمدحسین فرحمند

Menu