خواندن درس هر روز در همان روز انگیزه‌ی پیشرفت می‌دهد

به‌راستی چرا نباید کار امروز را به فردا سپرد و چه اتفاقی می‌افتد اگر مطالعه‌ی درس امروز مدرسه را به فردا یا روزهای دیگر واگذار کنیم؟

خواندن درس هر روز در همان روز انگیزه‌ی پیشرفت می‌دهد

احتمالاً این جمله را شنیده‌اید: «کار امروز را به فردا مسپارید». به‌راستی چرا نباید کار امروز را به فردا سپرد و چه اتفاقی می‌افتد اگر مطالعه‌ی درس امروز مدرسه را به فردا یا روزهای دیگر واگذار کنیم؟

طبق تحقیقات از جمله منحنی فراموشی ابینگهاوس، بیش از 80درصد مطالب آموخته‌شده در همان ساعات و روز اول یادگیری، فراموش می‌شوند؛ یعنی اگر شخص در روز اول، تصویرسازی و درگیری ذهنی با مطلب یا مهارت فراگرفته شده از طریق تمرین و مرور نداشته باشد، دسترسی او به جزئیات آن مطلب و مهارت در روزهای بعدی بسیار دشوار می‌شود. این پیشامد و اتفاقی طبیعی است. چون چشم و گوش انسان هر لحظه در تماس با محیط اطراف، ورودی‌ها و اطلاعات جدید دریافت می‌کند و این اطلاعات دریافتی در تداخل با آموخته‌های آن روز مدرسه قرار می‌گیرد و مانع دسترسی و یادآوری مطلوب آموخته‌ها می‌شود.

پس اگر درس هر روز مدرسه را در همان ساعات اولیه‌ی یادگیری، مطالعه و تمرین کنید، ماندگاری و تثبیت آموخته‌ها در ذهن بیشتر خواهد شد؛ دستاوردی که مرهون شفافیت و شادابی ذهن و افزایش توان تصویرسازی آن است. با این روش، درس‌های دوازدهم را سریع‌تر می‌آموزید و نیز فرصت بیشتری برای تمرین و بازیابی درس‌های پایه خواهید داشت.

پاییزتان فرخنده!

Menu