ساعت خواب خود را مدیریت کنید

با تعطیل شدن مداری دانش‌آموزان تمام زمان روز را در خانه سپری می‌کنند و همین امر سبب شده تا فرصت بیشتری در اختیار داشته باشند.

ساعت خواب خود را مدیریت کنید

با تعطیل شدن مداری دانش‌آموزان تمام زمان روز را در خانه سپری می‌کنند و همین امر سبب شده تا فرصت بیشتری در اختیار داشته باشند. در همین گذر هم با وارد شدن به سال جدید و فصل بهار، تعطیلات ادامه پیدا کرده و برنامه‌های شخصی هر دانش‌آموزی دچار تغییر شده است.

یکی از دغدغه‌های برخی اولیا و دانش‌آموزان به هم خوردن نظم ساعت خواب و بیداری است و این موضوع باعث ایجاد نگرانی خصوصاً برای دانش‌آموزان برتر شده که معمولاً تا 2 الی 3 صبح بیدار می‌مانند و شروع روز بعدشان، از ظهر یا بعد از ظهر خواهد بود. تا زمانی که ساعت خواب تنظیم نشود دانش‌آموز آشفتگی ذهنی دارد و برای آزمون آنلاین نیز به سختی بیدار شده یا اینکه زمان آزمون را به بعدازظهر موکول خواهد کرد. همین امر کلاس‌های مدارس و آزمون‌های آنلاین را نیز با مشکل مواجه میکند.

برای اینکه بتوانیم ساعت خواب را تنظیم کنیم و به شرایط قبل برگردیم به این نکات توجه کنید:

  • به تدریج مدت زمان خواب خود را تنظیم کنید. یعنی هر شب 15 دقیقه زودتر بخوابید.

  • اگر می‌خواهید در طول روز خستگی کمتری داشته باشید و از سطح هوشیاری خوبی برخوردار باشید، طوری برنامه‌ریزی کنید که مجموع ساعت خوابتان در شبانه‌روز نهایتاً 7 ساعت باشد. این امر نیاز به یک اراده‌ی قوی دارد که همه‌ی شما از آن برخوردارید.

  • شب‌ها از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که برنامه‌ی خوابتان را برهم میزند مثل چای، قهوه و ... بپرهیزید. از همه مهم‌تر قبل از اینکه به رختخواب بروید چیزی نخورید.

  • به صفحه‌ی موبایل خیره نشوید، زیرا علاوه بر اینکه به چشمانتان آسیب می‌زند، ذهنتان را نیز گول می‌زند. چون مغزتان فکر می‌کند هنوز روز است و باید فعال و هوشیار باشد.

  • قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و نور اتاقتان را کم کنید.

  • صبح‌ها وقتی در ساعت مشخصی بیدار می‌شوید لامپ را روشن کنید یا پرده‌ها را کنار بزنید تا بدنتان برای روزی که پیش روی شماست آماده شود. (حتماً از چند حرکت ورزشی استفاده کنید.)

  • موسیقی آرامی گوش کنید. (شنیدن موسیقی بدون کلام بسیار کمک‌کننده است).

سخت است اما شدنی است و شما می‌توانید با این کارها کم‌کم ساعات خوابتان را تنظیم کرده و به تمامی برنامه‌هایتان برسید و از همه مهم‌تر شاداب و پرانرژی باشید.

Menu