در مسیر سخت‌کوشی

سخت‌کوشی روحِ واحد در جسم همه‌ی موفقیت‌هاست؛ اما چرا سخت‌کوشی این‌قدر مهم است؟

در مسیر سخت‌کوشی

سخت‌کوشی روحِ واحد در جسم همه‌ی موفقیت‌هاست؛ اما چرا سخت‌کوشی این‌قدر مهم است؟ جادوی حیرت‌انگیز سخت‌کوشی چیست؟ سخت‌کوشی به دلیل تعهد و علاقه‌ای که به فعالیت‌های‌مان در ما به وجود می‌آورد عنصر حیاتیِ موفقیت است. بدون سخت‌کوشی در فعالیت‌های‌مان، باید دنیای شیمی آلی را بدون کربن تصور کنیم!

دانش‌آموز سخت‌کوش، شخصیتی مشارکت‌پذیر در رسیدن به موفقیت تحصیلی از خود به نمایش می‌گذارد. این گروه از دانش‌آموزان با روحیه‌ی مقاوم و مصمم،بهترین تلاش خود را برای دست یافتن به فرصت‌های برتر در آموزش به نمایش می‌گذارند.

همه‌ی دانش‌آموزان پتانسیل تبدیل شدن به یک دانش‌آموز سخت‌کوش را دارند. سخت‌کوشی اکتسابی است و برای داشتن آن باید از ساده‌ترین گام‌ها شروع کرد. به گام‌هایِ ابتداییِ یادگیری یعنی شنیدن و توجه کردن که دقت کنیم، راهنمای تبدیل شدن به یک دانش‌آموز سخت‌کوش را می‌یابیم. می‌توانید با تمرکزِ بیش‌تر بر گفته‌های معلم یا دقت بیش‌تر در کلمه‌های کتاب درسی آغاز کنید. واضح‌ترین بخش قابل سرمایه‌گذاری در فرایند سخت‌کوشی تحصیلی، تکالیف درسی است؛ یعنی برای سخت‌کوش بودن می‌توانید به تغییرات مهمی در روش انجام تکالیف اقدام کنید و با این کار هم روحیه‌ی سخت‌کوشی را در خود تقویت کنید و هم نتایج انجام تکالیف و آزمون‌های‌تان را متحول کنید.

ادامه‌ی این فرایند به سخت‌کوشی در یادگیری می‌رسد. باید در زمان یادگیری درس‌ها، علاوه بر تمرکز، توجه ویژه‌ای روی نکات مهم در زمان تدریس داشته باشید تا با طرحِ سؤال‌های پرتعداد در ذهن خود، از طریق پاسخ‌گویی به آن‌ها یادگیری خود را تقویت کنید. طرح این سؤال‌ها و جست‌وجو برای یافتن پاسخ آن‌ها به روحیه‌ی سخت‌کوشانه وابسته است. همپوشانیِ تکالیف برای رسیدن به هدفی که در انتهای بازه‌های زمانی نیم‌فصل‌ها یا نیم‌سال‌ها تعیین کرده‌اید نیز بسیار مؤثر است. باید تا حد ممکن برای یافتن نقاط مشترک این درس‌ها و مطالب به‌هم‌پیوسته تلاش کنید.

در حالتی دیگر این همپوشانی باید در شرایط گروهی و ارتباطی شما با سایرین نیز برقرار باشد. در مسیر سخت‌کوشی کسی مانع موفقیت فرد دیگری نیست و مشارک فعالانه و سخت‌کوشانه در این راه، فقط و فقط به بهتر شدن نتایج فردی و گروهی کمک می‌کند. این فرایند طولانی و به‌هم‌پیوسته با انگیزه و اراده آغاز می‌شود و با رساندنِ شما به درجات بالاترِ موفقیت، به وسعت سخت‌کوشی شما ادامه خواهد یافت.

منبع:  www.reference.com

Menu