موازنه‌ی نتیجه در خانه و آزمون: استعداد ذاتی یا مهارت آموختنی؟

تحلیل آزمون بیش از هر عامل دیگری به شما نشان می‌دهد که علت ناکامی‌تان در جلسه‌ی آزمون چیست؛ پس در اولین فرصت، آزمون را با دقت بررسی کنید.

موازنه‌ی نتیجه در خانه و آزمون: استعداد ذاتی یا مهارت آموختنی؟

بعدازظهر روز جمعه، وقتی کارنامه‌ها در صفحه‌ی شخصی دانش‌آموزان بارگزاری می‌شود با طرح مجدد این سؤال متداول و گلایه از سوی دانش‌آموزان مواجهیم که: «در خانه خیلی خوب تست می‌زنم و حتی خیلی از سؤالاتی که در جلسه‌ی آزمون پاسخ غلط داده‌ام در منزل به‌راحتی جواب می‌دهم ولی در جلسه‌ی آزمون نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرم! علت و راهکار چیست؟»

اگر از ساعت مطالعه، میزان تلاش خود، تعداد تست مورد نیاز هر مبحث و تسلط خود بر درس‌نامه و کتاب درسی مطمئن هستید به نکات زیر توجه کرده و تلاش کنید در اجرای آن‌ها متعهد و کوشا باشید:

1. در وعده‌های تست‌زنی پس از تست آموزشی، تست زمان‌دار و سنجشی را در برنامه‌تان قرار دهید.

2. تحلیل آزمون بیش از هر عامل دیگری به شما نشان می‌دهد که علت ناکامی‌تان در جلسه‌ی آزمون چیست؛ پس در اولین فرصت، آزمون را با دقت بررسی کنید.

3. از دلایل مهم افزایش اشتباهات در جلسه‌ی آزمون نسبت به خانه، خستگی جسمی و ذهنی شما هنگام مواجهه با درس‌های اختصاصی است؛زیرا مدت زیادی روی صندلی نشسته و آزمون داده‌اید. توصیه می‌کنم هر وقت در خانه خسته شدید از دو یا سه درسی که در آن روز مطالعه کرده‌اید از خود آزمون بگیرید و خود را به آزمون دادن عادت دهید.

4. آزمودن قبل از آزمون در برطرف شدن این مشکل به شما کمک خواهد کرد. یک یا دو روز قبل از آزمون، آزمون غیر حضوری را همراه با تحلیل آن انجام دهید. این کار در کاهش اشتباهات و تعیین استراتژی در جلسه‌ی آزمون بسیار مؤثر است.

5. فایل اشتباهات خود (کارنامه‌ی اشتباهات) را از صفحه‌ی شخصی خود در سایت کانون بارگزاری کرده و آن‌ها را در فواصل معین حل کنید تا از تکرار آن‌ها جلوگیری شود.

6. حضور منظم در آزمون‌های برنامه‌ای کانون را جدی بگیرید؛ زیرا نمی‌توانید یک‌شبه انتظار موازنه‌ی نتیجه در منزل و آزمون را داشته باشید. این موضوع به مرور و با ممارست دست‌یافتنی است.

7. شب قبل از آزمون خواب خوبی داشته باشید و وعده‌ی صبحانه‌ی روز آزمون را جدی بگیرید. در جلسه‌ی آزمون پیش از آن‌که احساس ضعف و گرسنگی کنید از خشکبار و مواد قندی استفاده کنید.

Menu