مدیریت ذهن، شرط اصلی موفقیت

حال تصور کنید اگر دانش‌آموز وقت و تمرکز زیادی را صرف نماید، ممکن است سرعت و صحت پاسخ‌گویی، او را دچار حاشیه نماید. بنابراین حتما در جلسه‌ی آزمون تکنیک ضربدر و منفی را جدی بگیرید.

مدیریت ذهن، شرط اصلی موفقیت

هنگام گفت‌وگو با دانش‌آموزان موفق و حائز رتبه‌های برتر کنکور، یک پاسخ مشترک در مقابل سوال «هنگام مواجه شدن با سوالات دشوار چگونه خود را مدیریت می‌کردید؟ » خودنمایی می‌کند و آن این است که «با خود می‌گفتم برای همه سخت است نه فقط برای من! » .

این عبارت و حدیث نفس را می‌بایست به همه‌ی دانش‌آموزان با هر بازه‌ی ترازی تعمیم داد و می‌توان گفت که اگر سوالی برای من دشوار می‌باشد، برای اکثر دانش‌آموزان هم رده‌ی من نیز می‌تواند دشوار باشد.

این عبارت و تکرار آن در جلسه‌ی آزمون با خود، کلید تسلط بر ذهن و راه‌گشای آرامش ذهنی شما در جلسه‌ی آزمون و کنکور می‌باشد. شاید حالت دیگری نیز اتفاق بیفتد و آن این است که در یک درس به‌طورکلی نتوانید در جلسه‌ی آزمون ارائه‌ی خوبی داشته باشید. حال دو راه پیش روی شما می‌باشد. یا ادامه‌ی عملکرد خود را با ضعف روحیه دست‌خوش تغییر کنید و یا اینکه با خود بگویید به شیوه‌ی دانش‌آموزان موفق عمل می‌نمایم. بله به شیوه‌ی دانش‌آموزان برتر، یعنی بر هوش هیجانی و آرامش خود مسلط باشید و سعی نمایید در بقیه‌ی دروس عملکرد قابل قبولی نسبت به خود داشته‌باشید.

توجه نمایید همه ساله به طور معمول سوالات یک درس عمومی و یک درس اختصاصی در کنکور سخت‌تر از سایر دروس مطرح می‌شوند و شاید شما در جلسه‌ی آزمون نتوانید تشخیص دهید که این درس برای همه سخت است و میانگین درصد این درس به طور کشوری نیز کاهش می‌یابد.

حال تصور کنید اگر دانش‌آموز وقت و تمرکز زیادی را صرف نماید، ممکن است سرعت و صحت پاسخ‌گویی، او را دچار حاشیه نماید. بنابراین حتما در جلسه‌ی آزمون تکنیک ضربدر و منفی را جدی بگیرید.

با بررسی کارنامه و درصد رتبه‌های برتر کنکور مشاهده می‌کنیم که هرچند پیشنهاد مشاوره‌ای این است که درصدها می‌بایست از یک تعادل نزدیک به هم بهره‌مند باشند، اما هستند در میان رتبه‌های برتر کسانی که درصد یک درس آن‌ها با سایر دروس با اختلاف، کمتر می‌باشد.

  به عنوان مثال در بین آماری که از سوی سازمان سنجش در پیک سنجش مورخ ۵ آذرماه ۹۷ منتشر شد در کنکور تجربی 97 بین رتبه‌های زیر ۱۰۰۰ کشوری حداقل درصد زیست شناسی ۳۵.۴ و ریاضی ۲۶.۷ بود و این اختلاف را دانش‌آموزان توانسته بودند با درصد معنادار نقاط قوت خود جبران نمایند. بنابراین سعی نمایید تا حد امکان در جلسه‌ی آزمون به خود واگویه و جملات مثبت و انرژی بخش تزریق نمایید.

Menu