این موضوع حقیقت دارد که در نیمسال دوم رتبهها جابهجا میشود؛ یعنی بسیاری از دانشآموزان در پایان، نتایجی بهتر از آنچه تصور میکردند به دست میآورند.
در نیمسال دوم، تمام دانشآموزان با بررسی موفقیتهای خود در نیمسال اول و نقاط قوت پایدار و در کنار آنها با بررسی نقاط ضعف خود میتوانند با یك استراتژی خوب به موفقیتهای بهتري دست یابند.
برای آمادهتر شدن بهتر در نیمسال دوم ابتدا لازم است هر کس با ابزارهای مختلف، تواناییها و نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کند. ابزار مناسب برای این کار، دفتر برنامهریزی است که کمیت مطالعه و نیز عادات درست و غلط مطالعه و وجود تعادل یا عدم تعادل را در زمان مطالعه نشان میدهد و نیز یک ابزار انگیزشی بسیار مناسب در افزایش ساعت مطالعه است.
ابزار دیگر، کارنامه است که کیفیت مطالعه و نیز تعادل یا عدم تعادل کیفی و همچنین نقاط قوت و ضعف را از طریق شاخص نمره بهروشنی نشان میدهد.
این روزها فرصت مناسبی است که با تحلیل عملكرد خود و کشف نقاط قوت و ضعف و تفكر روی عوامل ایجاد نقاط قوت، مناسبترین راهكارها را بیابیم؛ یعنی چگونه از دفتر برنامهریزی استفاده کنیم تا از آن نتیجهی بهتری بگیریم و کدام قسمتهای آن در تغییر وضعیت ما مؤثرتر است. روشهایی را که برای مطالعه به کار بردهایم در کدام درسها بهتر بوده و این روشها برای کدامیک از درسهای دیگر نیز کاربرد دارد و استفاده از کدام منابع مطالعاتی و نیز کار کردن بر روی کدام تیپ سؤالات تأثیر بیشتری در بهبود وضعیت ما دارد.
زمان را مغتنم بشمارید و با شناخت درست بهترین ابزارهای افزایش خودآگاهی، پس از تحلیل دقیق کارکرد خود در نیمسال اول، خوب فكر کنید.