نیم‌سال دوم تحصیلی و اهمیت آن

نیم‌سال دوم یعنی پیمودن و پشت سر گذاشتن 50 درصد مسیر و حرکت به سوی50 درصد باقی‌مانده و سرنوشت‏ساز.

نیم‌سال دوم تحصیلی و اهمیت آن

نیم‌سال دوم یعنی پیمودن و پشت سر گذاشتن 50 درصد مسیر و حرکت به سوی۵۰ درصد باقی‌مانده و سرنوشت‏ساز. اهمیت این دوران به قدری است که به دوران طلایی معروف است. موفقیت داوطلبان با پشتکار زیاد، که از نیم‌سال دوم شروع به مطالعه کردند، گویای اهمیت و تأثیر فوق‏العاده‌ی این دوره بر افزایش انگیزه و حس رقابت بیش‌تر بین دانش‌آموزان است.

در نیم‌سال دوم، انگیزه و تلاش‏ها بیش‌تر می‏شود و یکی از دلایل این موضوع، افزایش درک حضور رقباست. با این‌که نیم‌سال دوم کوتاه‏تر از نیم‌سال اول است ولی چون جزء ماه‏های سرنوشت‏ساز و پایانی کنکور است اهمیت زیادی نسبت به نیم‌سال اول دارد و حاصل یک سال زحمت و تلاش شماست که اگر با برنامه‏ریزی صحیح و طبق نکات و قوانین خاص درس خواندن در این دوره پیش نروید قطعاً به سرانجامی موفق نخواهد رسید.

اهمیت نیم‌سال دوم تحصیلی

حتماً در طول سال بارها و بارها شنیده‌اید که نیم‌سال دوم بسیار بااهمیت‌تر از نیم‌سال اول است. در نیم‌سال اول فراز و فرود کم‌تری وجود‌ دارد و برنامه‌ریزی و گذر از آن ساده‌تر است؛ اما در نیم‌سال دوم بازه‌های زمانی متفاوت با ویژگی‌های متفاوت وجود‌ دارد و این فراز و فرودها، برنامه‌ریزی صحیح برای این زمان‌ها و این نیم‌سال را بسیار مهم می‌کند.

در نیمه‌ی دوم سال تحصیلی شرایط روحی و روانی حرف اول را می‌زند و شما باید به آن توجه ویژه داشته ‌باشید. اسفندماه، نوروز، اردیبهشت و خردادماه و زمان باقی‌مانده تا امتحانات هر کدام شرایط خاصی دارند که باید به آن‌ها توجه ‌شود. برای هر یک از این زمان‏ها برنامه‌ی خاص و ویژه‌ی همان زمان لازم‌ است. اگر به‌درستی به اهمیت برنامه‌‌ی صحیح برای نیمه‌ی دوم سال پی‌ برده ‌باشید، به‌خوبی می‌توانید از این زمان‌ نهایت استفاده را برده و نتیجه‌ی دلخواهتان را به دست ‌آورید.

به طور کلی موارد مهم در نیم‌سال دوم شامل موارد زیر است:

1. جمع‌بندی مباحث نیم‌سال اول باعث شناسایی نقاط قوت و ضعف می‌شود.

2. با بایدها و نباید‏های مطالعه و برنامه‏ریزی آشنا شده‏اید.

3. زمان بیش‌تری را برای تکمیل یا جبران کارها در اختیار دارید (تعطیلات نوروز).

5. اکثر دانش‌آموزان انگیزه‌ی بیش‌تری برای درس خواندن دارند.

6. احتمال از دست دادن زمان نیز بیش‌تر است؛ به‌خصوص در مورد کسانی که دچار خستگی یا ناامیدی و دلسردی شده‌اند.

روش مطالعه در نیم‌سال دوم

پس از پایان امتحانات نیم‌سال اول اگر به علت فشار ناشی از امتحانات خسته شده‌اید، پس از یک یا دو روز استراحت و تفریح دوره‏ی جدید کار خود را با روحیه‏ای جدید و پر‏انرژی آغاز کنید. ابتدا بهتر است اشکالات و کارهای نیمه‌تمام خود را در هر درس مشخص و برای آن‌ها برنامه‏ریزی کنید. اگر بر درس‌های نیم‌سال اول به‌خوبی تسلط دارید درس‌های نیم‌سال دوم را همگام با مدرسه پیش ببرید و به مطالعه و تست زدن درس‌ها بپردازید. اگر بر درس‌های نیم‌سال اول تسلط ندارید درس‌های نیم‌سال دوم را همگام با مدرسه پیش بروید و در کنار آن ضعف‏ها و کاستی‏های خود را در درس‌های نیم‌سال اول جبران کنید و به بازآموزی آن‌ها بپردازید. این برنامه را تا پایان بهمن‌ماه ادامه دهید.

در اسفندماه دانش‌آموزان قوی روی نقاط ضعف خود متمرکز شوند و درس‌های باقی‌مانده را به اتمام می‌رسانند. دانش‌آموزان دیگر نیز باید مباحثی را که در بودجه‌بندی سؤالات، ارزش سؤالی بیش‌تری دارند، بخوانند و تمرین کنند تا بر آن‌ها مسلط شوند. این گروه می‏توانند بعضی از مباحث را حذف کنند و به این صورت تسلط خود را بر مباحث دیگر بیش‌تر کنند.

در هر صورت همه‌ی دانش‌آموزان- چه آن‌هایی که از وقت خود به‌خوبی استفاده کرده‌اند، چه آن‌هایی که فکر می‏کنند وقت خود را هدر داده‏اند- باید از فرصت باقی‌مانده به‌خوبی استفاده کنند. بدیهی است مطالعه در این ایام بسیار سرنوشت‏ساز و تعیین‌کننده است. کسانی که فکر می‏کنند زمان لازم جهت آمادگی برای آزمون را ندارند و حجم بالایی از درس‌ها را نخوانده‏اند می‏توانند مطالب و درس‌ها را به صورت گزینشی مطالعه کنند. برای این منظور می‏توانند به توصیه‏های زیر عمل کنند:

1. هیچ درسی را حذف نکنید و به ضعف و قوت خود در مباحث درسی توجه کنید. مباحثی را که ساده‏ترند بخوانید و مرور کنید و مباحث وقت‏گیر و دشوار را حذف کنید.

2. روی درس‌هایی که اهمیت بیش‌تر و ضرایب بالاتری دارند بیش‌تر تمرکز کنید.

3. به مباحثی که در بودجه‌بندی سؤالات ارزش سؤالی بالایی دارند بیش‌تر توجه کنید.

4. ساعات مطالعه‏ی خود را به‌تدریج بالا برده و درس‌ها و مطالبی را که کامل نخوانده‌اید و در آزمون‏ها نمرات متوسطی به دست آورده‏اید تا حد مسلط شدن مطالعه کنید.

5. وقت خود را صرف مطالعه‏ی مطالبی کنید که در این فاصله‏ی زمانی بتوانید با مطالعه‏ی آن‌ها نتیجه بگیرید. مباحث دشوار و وقت‏گیر را فعلاً کنار بگذارید.

چگونگی استفاده از ایام عید

با آغاز تعطیلات نوروزی حساس‏ترین دوره‏ی آمادگی شروع می‌شود. مسائل موجود در این دوره مانند تعطیل شدن مدرسه، جبران عقب‌ماندگی‏های درسی و... برنامه‏ریزی عید را از سایر دوره‏ها متمایز می‌کند. برای این‌که نوروز خوبی را شروع کنید قبل از عید ذهنتان را خانه‌تکانی کنید؛ یعنی مطالبی را که به صورت پراکنده و طوطی‏وار آموخته‏اید طبقه‏بندی و مرتب کنید تا به‌راحتی در دسترس باشند. افکار منفی ازجمله ترس از شکست، ترس از نتیجه نگرفتن و احساسات منفی ازجمله دلسردی و ناامیدی را از خود دور کنید و از ذهنتان بیرون بریزید. درواقع اضافه‌ها ‌و هر آن‌چه بار منفی دارد دور بریزید. داشته‏ها را گردگیری و تمیز کنید و به طور منظم در «انبار حافظه»‌ی خود در جای مناسبی قرار دهید.

روز چهارشنبه‌سوری آتش اراده و خود‏باوری را در دلتان روشن کنید و پای سفره‏ی هفت‏سین بهترین تصمیم زندگی‏تان را بگیرید و از خداوند بخواهید شما را در تصمیم خوبی که برای آینده‏تان گرفته‏اید یاری کند. برای موفقیت خودتان و دوستان ‏خود دعا کنید. سپس برای ایام نوروز نقشه‏ی درسی تهیه کرده و اقدام به برنامه‏ریزی کنید. در این رابطه به توصیه‌های زیر عمل کنید:

1. تنها روز اول عید و سیزده‌به‌در را تعطیل کنید. بقیه‌ی روزها را تا جایی که می‏توانید درس بخوانید.

2. مشخص کنید در هر درس چه وضعیتی دارید تا معلوم شود چه کاری باید انجام دهید.

3. مباحث کلیدی ناتمام را کامل کنید.

4. درس‌های خوانده‌شده را به طور فعال مرور کنید. روی اشکالات خود تمرکز کنید. در صورت لزوم مباحثی را که خوب یاد نگرفته‏اید یا در آن ضعیف هستید، دوباره مطالعه کنید.

5. درس‌های عمومی را کامل دوره کنید.

6. در درس‌های نیم‌سال اول یادداشت‏ها و خلاصه‏ی درس‏ها را مرور کنید. اشکالات و نقاط ضعف خود را مشخص کرده و اوقاتی را برای برطرف کردن نقاط ضعف خود در نظر بگیرید. مباحثی را که ضعف دارید مجدداً مطالعه کنید.

در صورتی که درس‌های اختصاصی را نخوانده‌اید به جای مرور، آن‌ها را مطالعه کنید. برای مرور و تثبیت فرمول‏ها، لغات، تاریخ ادبیات و... وقتی را در نظر بگیرید.

7. پس از این‌که برای خود نقشه‌ی درس تهیه کردید زمان لازم برای انجام کارها را مشخص کنید. مثلاً اگر تصمیم گرفتید روزی 10 ساعت مطالعه کنید به غیر از روز عید و سیزده‌به‌در با احتساب 11 روز 110 ساعت فرصت طلایی خواهید داشت. این زمان را به تناسب نیاز بین درس‌های مختلف تقسیم کنید. سرعت مطالعه‌ی خود را در هر درس به طور نسبی تعیین کنید تا مشخص شود چه مدت‌زمانی برای مطالعه‌ی هر درس نیاز دارید. برای محاسبه‌ی سرعت مطالعه می‌توانید یک ساعت وقت بگیرید و برای مثال درس ادبیات را به گونه‌ای که برای‌تان قابل فهم و درک باشد بخوانید. مشخص کنید در یک ساعت چند صفحه مطالعه می‌کنید. سپس حجم مطالب را به تعداد صفحات تقسیم کنید و به این ترتیب زمان لازم برای مطالعه‌ی کتاب ادبیات را محاسبه کنید. می‌توانید این کار را برای بقیه‌ی درس‌ها نیز انجام دهید و زمان لازم برای مطالعه‌ی مطالب مشخص‌شده در ایام عید را تعیین کنید. به خاطر داشته باشید که برنامه‌ی مطالعاتی خود را با توجه به نیازهای‌تان و نقاط قوت و ضعف خود در درس‌های مختلف تنظیم کنید.

8. اگر احساس خستگی می‌کنید و به تغییر محیط و آب‌وهوا نیاز دارید می‏توانید به یک سفر کوتاه حداکثر دو تا سه روزه بروید؛ در غیر این ‏صورت از آن صرف ‏نظر کنید. تجربه نشان داده مسافرت‌های غیر ضروری تمرکز و شتاب درس خواندن را مختل می‌کند.

9. ورزش روزانه را فراموش نکنید. ورزش موجب شادابی شما می‏شود و مهم‏ترین ابزار مقابله با تمایل به خواب بهاری است.

دانش‏آموزان با توجه به اهمیت دوره‌ی نوروز می‏توانند از کتاب نوروز استفاده کنند. دانش‌آموزان با استفاده از این کتاب می‌توانند در روزهای عید سایر کتاب‌ها را کنار بگذارند و با اطمینان از یک منبع خوب مطالعه کنند. هم‌چنین وجود مباحث اصلی و سؤالات مهم با حجم محدود از ویژگی‏های بارز این کتاب‏هاست و به دانش‏آموز کمک می‏کند در بازه‌ی زمانی مشخص و محدود جمع‏بندی مناسبی از مباحث درسی داشته باشد.

مراحل برنامه‌ریزی برای نیم‌سال دوم

برنامه‌ریزی نیم‌سال دوم را ابتدا با ارزیابی نیم‌سال اول آغاز کنید. در کارنامه‏ی مدرسه و کارنامه‏ی پنج نوع درس، بهترین درس‏های‌تان را مشخص کنید (در کارنامه‌ی پنج نوع درس بهترین درس‏های شما را با دو عنوان مشخص کرده‏ایم: نقاط قوت پایدار و نقاط قوت). بررسی کنید که آیا درس‌هایی که در آزمون‌ها ‌جزء نقاط قوت شماست در امتحانات مدرسه نیز به همین ترتیب موفق بوده‌اید یا خیر.

روش‏هایی را که برای آن درس‌ها ‌داشته‏اید در جایی بنویسید. به روش‏هایی که سبب موفقیت شما شده است کم‏توجهی نکنید. بهترین برنامه برای نیم‌سال دوم، ادامه‌ی روش‌های موفق نیم‌سال اول خودتان است. اگر خوب فکر کنید و روش‏های موفق خودتان را بنویسید به درس‏های دیگرتان هم کمک خواهید کرد و می‏توانید آن روش‏ها را در درس‏های دیگر هم اجرا کنید.

کتاب‏ها و منابعی که برای درس‏های موفق خود دارید بررسی کنید و همان منابع را برای نیم‌سال دوم نیز حفظ کنید. سپس به سراغ درس‏هایی بروید که در آن درس‏ها آن‌چنان که می‏خواسته‌اید موفق نشده‌اید. این سه دلیل را به ترتیب بررسی کنید .

آیا به اندازه‏ی کافی در آن درس‏ها مطالعه کرده‏اید و وقت گذاشته‏اید یا این‌که کم‌کاری کرده‏اید؟ مهم‏ترین علت برای نتیجه نگرفتن همین کم‏کاری است؛ اما اگر برای درس مورد نظرتان، وقت کافی گذاشته‏اید و نتیجه‏ی دلخواه به دست نیاورده‏اید کتاب‌ها ‌و منابع خود را بررسی کنید و با کمک پشتیبان خود منابعتان را برای نیم‌سال دوم تصحیح کنید.

سومین موضوع که باید به آن بپردازید روش مطالعه‌تان است. اگر در یک درس به اندازه‌ی کافی زحمت کشیده‏اید اما به اندازه‌ی زحمت و تلاشتان نتیجه نگرفته‏اید باید روش مطالعه‏تان را هم بررسی کنید. آیا روش مشخصی در آن درس داشته‏اید. درباره‏ی روش مطالعه‏ی درس‌ها ‌زیاد فکر کنید. با پشتیبان خود و پدر و مادر و دوستانتان درباره‏ی روش‏های‌تان گفت‌وگو کنید. از تجربه‏ی سایر دانش‏آموزان به‌ویژه دانش‏آموزان موفق هم استفاده کنید. در سایت کانون و در مجله‏ی آزمون روش‏های دانش‏آموزان موفق را در درس‏های مختلف بخوانید و اگر دیدید که آن روش‏ها برای شما هم مناسب است چند بار تمرین کنید و روش‏هایی را انتخاب کنید که با شرایط شما سازگار باشد .

جمع‏بندی نکات مهم نیم‌سال دوم

به طور کلی برای موفقیت در آزمون باید نکات زیر را در نیم‌سال دوم تحصیلی به کار ببندید:

1. برنامه‏ای تهیه کنید که اولویت مباحث رتبه‌ساز لحاظ شده باشد. برنامه‏ریزی برای کسانی که به دلایل مختلفی چند ماه عقب مانده‏اند بسیار مهم است؛ زیرا فرصت شما برای بررسی و کشف مباحث مهم و رتبه‏ساز محدود است.

2. آخرین فرصت جبران نیم‌سال اول تا قبل از عید است. اگر موفق به جمع‏بندی نیم‌سال اول نشده‌اید یا قصد دارید از برنامه‌ی خود را نیم‌سال دوم شروع کنید باید برنامه‌ی جبران شما به گونه‏ای باشد که در آن درس‌ها در دوران عید و بعد از عید جمع‏بندی داشته باشید. در این دوره تصمیم احساسی نگیرید و بدانید که اگر طبق یک برنامه‏ی حساب‌شده پیش بروید و تمام تلاش خود را به کار بگیرید می‏توانید به موفقیت خود، بسیار امیدوار باشید.

3. درس‌های طلایی را با دقت، تست و مرورهای بیش‌تری کار کنید. درست است که همه‌ی درس‌ها در کنکور مهم و مؤثر هستند ولی به یاد داشته باشید که کنکور علاوه بر این‌که نیاز دارد مطالب و تست‌زنی را زنجیروار حفظ کنید، باید اولویت‏های درس‌های طلایی را نیز رعایت کنید. عوامل مهمی مانند اهمیت درس‌ها، ضرایب آن‌ها، گزینشی خواندن بعضی از درس‌ها و... باید در برنامه‌ی نیم‌سال دوم کاملاً مشخص و شفاف‏سازی شوند و کار شما فقط پیشروی در مباحث بدون لحظه‌ای توقف کردن باشد.

4. برای موفقیت در هر درس زیاد کار کنید. منابع و کتاب‏های مناسبی انتخاب کنید و هر درس را با روش‏هایی که برای شخص شما مؤثر است مطالعه کنید .

5. در نیم‌سال دوم قدر موفقیت‌های قبلی را بدانید. نقاط قوت خود را حفظ کنید و سپس موفقیت‏های‌تان را بیش‌تر کنید.

Menu