قطعا در پایان نیمسال اول نیاز است نگاهی به دوروبرمان انداخته و آنچه را زاید است و مانع پیشرفت ماست دور کرده یا دور بیاندازیم. به عبارت بهتر آنچه مانع رشد و اعتلای ما میشود و زمان گرانبهای ما را هدر میدهد بایستی حذف یا جایگزین شود. شروع نیمسال دوم با ابزارهایی به مراتب قدرتمندتر میتواند نویدبخش روزهای خوب و نتایج درخشان باشد. از جملهی چیزهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، منابع مطالعاتی هستند. تنوع بسیار بالای منابع تنها باعث سردرگمی و ایجاد عطش مطالعاتی و بعضا سرخوردگی میشود. پس بیایید منابع مطالعاتی را مهندسی کنیم.
جدولی تهیه کنید که شامل تمام درسها باشد.
در مقابل هر درس، هر منبع مطالعاتی که دارید لیست کنید.
در مقابل منابع، مقدار استفادهای که از هر منبع داشتهاید بنویسید.
در مقابل لیست استفاده از منابع، نمرات یا تراز اخذ شده در آزمونها را ثبت کنید.
حالا روی تک تک درسها فکر کنید و از خودتان بپرسید:
آیا منابعی دارم که تا به حال از آن ها استفاده نکردهام؟
آیا درسی وجود دارد که برای آن چند منبع داشته باشم؟ میزان استفادهام از این منابع چقدر است؟
نتایجی که در آزمونها گرفتهام چقدر با میزان استفادهام از منابع مطالعاتی همخوانی دارد؟
چه میزان از تستهای کتاب کمکدرسیام استاندارد و شناسنامهدار است؟
در مجموع آن چه مهم است و باید به آن دقت شود، میزان اثربخشی منابعی است که استفاده میکنیم و این اثربخشی در نتایح آزمون نمود پیدا میکند. در این میان، تعدد و تنوع منابع کمترین تاثیر را خواهد داشت. پس برای مهندسی منابع مطالعاتی کافیست با نگاهی به نتایج کسب شده در آزمونها، به استفاده از منابع خوب ادامه دهیم و منابعی را که خوب نیستند کنار گذاشته و با منابع استاندارد جایگزین کنیم.