خانه‌تکانی نیم سال اول

قطعا در پایان نیم‌سال اول نیاز است نگاهی به دوروبرمان انداخته و آن‌چه را زاید است و مانع پیشرفت ماست دور کرده یا دور بیاندازیم.

خانه‌تکانی نیم سال اول

قطعا در پایان نیم‌سال اول نیاز است نگاهی به دوروبرمان انداخته و آن‌چه را زاید است و مانع پیشرفت ماست دور کرده یا دور بیاندازیم. به عبارت بهتر آن‌چه مانع رشد و اعتلای ما می‌شود و زمان گرانبهای ما را هدر می‌دهد بایستی حذف یا جایگزین شود. شروع نیم‌سال دوم با ابزارهایی به مراتب قدرتمندتر می‌تواند نویدبخش روزهای خوب و نتایج درخشان باشد. از جمله‌ی چیزهایی که باید مورد توجه قرار گیرد، منابع مطالعاتی هستند. تنوع بسیار بالای منابع تنها باعث سردرگمی و ایجاد عطش مطالعاتی و بعضا سرخوردگی می‌شود. پس بیایید منابع مطالعاتی را مهندسی کنیم.

  • جدولی تهیه کنید که شامل تمام درس‌ها باشد.

  • در مقابل هر درس، هر منبع مطالعاتی که دارید لیست کنید.

  • در مقابل منابع، مقدار استفاده‌ای که از هر منبع داشته‌اید بنویسید.

  • در مقابل لیست استفاده از منابع، نمرات یا تراز اخذ شده در آزمون‌ها را ثبت کنید.

  • حالا روی تک تک درس‌ها فکر کنید و از خودتان بپرسید:

  • آیا منابعی دارم که تا به حال از آن ها استفاده نکرده‌ام؟

  • آیا درسی وجود دارد که برای آن چند منبع داشته باشم؟ میزان استفاده‌ام از این منابع چقدر است؟

  • نتایجی که در آزمون‌ها گرفته‌ام چقدر با میزان استفاده‌ام از منابع مطالعاتی همخوانی دارد؟

  • چه میزان از تست‌های کتاب کمک‌درسی‌ام استاندارد و شناسنامه‌دار است؟

در مجموع آن چه مهم است و باید به آن دقت شود، میزان اثربخشی منابعی است که استفاده می‌کنیم و این اثربخشی در نتایح آزمون نمود پیدا می‌کند. در این میان، تعدد و تنوع منابع کمترین تاثیر را خواهد داشت. پس برای مهندسی منابع مطالعاتی کافیست با نگاهی به نتایج کسب شده در آزمون‌ها، به استفاده از منابع خوب ادامه دهیم و منابعی را که خوب نیستند کنار گذاشته و با منابع استاندارد جایگزین کنیم.

Menu