آشنایی با سیستم چند از ده و نمودار میله ای سطح دشواری هر درس

هدف‌گذاری چند از 10 با توجه به اهمیت ویژه ای که به هر درس می‌دهد، هم تولید کنندگان و مدیران گروه آزمون و هم دانش آموزان را برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک می‌کند.

آشنایی با سیستم چند از ده و نمودار میله ای سطح دشواری هر درس

هدف‌گذاری چند از 10 با توجه به اهمیت ویژه‌ ای که به هر درس می دهد،‌ هم تولید کنندگان و مدیران گروه آزمون و هم دانش آموزان را  برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک می‌کند. هر کس با توجه به بازه‌ی ترازی خود، از هر 10 سوال، به 1 تا چند سوال می تواند پاسخ دهد  و با در نظر گرفتن این چند از 10 می‌تواند ترازش را حفظ یا ارتقا بخشد. اگر هدف‌گذاری 4 از 10 دارید یعنی باید از هر 10 سؤال فقط به 4 سؤالی که از صحت پاسخ آن‌ها اطمینان دارید ، پاسخ دهید و از تعداد پاسخ های اشتباهتان کم می کند.  هدف گذاری چند از 10 یک سیستم واقع بینانه برای پیشرفت تراز و تثبیت جایگاه است.

  • ****جدول چند از 10 در آزمون روی جلد دفترچه سوال درج می شود و شما در هر آزمون با نگاه به آن می توانید هدف گذاری نمایید که در هر بازه ترازی از هر 10 سوال باید به چند سوال پاسخ دهید.

ماهيت سيستم چند از ده:

براي ارزيابي دشواري يا آساني سؤال‌هاي آزمون از سيستم دهدهي استفاده مي‌شود. در اين سيستم مشخص شده است که دانش‌آموزان هر بازه‌ي تراز در هر درس به چند سؤال از 10 تا بايد پاسخ دهند.

چرا باید سيستم چند از ده استفاده کرد؟

نتايج حاصل از کنکورهاي سراسري سال‌هاي گذشته و نتایج دانش آموزان شرکت کننده در آزمون های برنامه ای کانون در سال های گذشته نشان مي‌دهد که معيار پاسخ دهی در هر بازه ترازی چگونه است وهر دانش اموز برای رسیدن به یک بازه ترازی باید به چند سوال از 10 تا پاسخ صحیح بدهد . لذا مصوبه دهدهی در هر درس بر این اساس مشخص می گردد. سپس نتایج حاصل از هر آزمون با این مصوب سنجیده می شود و میزان انطباق و سطح دشواری هر درس سنجیده می شود.

چند نکته در  سيستم چند از ده

نکته‌ اول:همان‌گونه که از نام اين سيستم پيداست، خط کش اندازه‌گيري در اين سيستم دارايبازه‌هايي 10‌تايياست.

نکته‌ دوم:اعداد بيان شده در سيستم دهدهي، دقيقاً همان «درصد پاسخ‌گويي» است که به شکل ساده‌تري بيان شده است و در حقيقت،«چند از ده» همان «درصد» است. به‌عنوان مثال، 3 از 10 = 30%

نکته‌ سوم:اعداد مربوط به هر بازه‌ي ترازي به شکل«ميانگين»محاسبه و اعلام مي‌شوند.

نکته‌ چهارم: در سيستم دهدهي، تنها «پاسخ‌هاي صحيح مؤثر و امتيازآور» ملاک ارزيابي است.

به عنوان مثال در جدول زیر،‌ چند از 10 مصوب ادبیات در مقطع دوازدهم تجربی آزمون 17 آبان برای تراز 7000 ،‌ عدد 7 بوده است. يعني دانش‌آموزان تراز 7000 باید از هر 10 سؤال به 7 سؤال پاسخ دهند. در حالي که در اين آزمون دانش‌آموزان تراز 7000  به 6 سؤال ادبیات پاسخ داده‌اند يعني سؤال‌هاي ادبیات  براي ترازهاي 7000 يک واحد دشوار بوده است.

رنگ ها در هر  سیستم چند از ده به چه معنا است؟

 آبي    ساده: نسبت به چند از ده در آزمون،  دو واحد ساده است.

 سبز    نسبتا ساده:  نسبت به چند از ده این درس در آزمون یک واحد ساده است.

سفید   منطبق:  منطبق با چند از 10 درس در آزمون بوده است.

 زرد    نسبتا دشوار:  سبت به چند از ده این درس در آزمون یک واحد دشوار است.

 قرمز   دشوار: نسبت به چند از ده این درس در آزمون دو واحد دشوار است.


*** اکنون با دانستن رنگ ها شما بدون دیدن مصوب ها،‌ از روی نتیجه آزمون می توانید مصوب آزمون را تشخیص دهید. به عنوان مثال اگر یک خانه  قرمز مثلا عدد 2  بود،‌یعنی  عدد مصوب آن دو واحد بیشتر یعنی 4 بوده است.


نمودار میله ای چند از ده به چه معناست؟

نمودار میله ای دهدهی ،‌ برای مقایسه در یک نگاه است. شما با یک نگاه به این نمودار می توانید سطح دشواری هر درس یا آزمون را تشخیص دهید بدون اینکه نیازی به دانشتن اعداد دهدهی داشته باشید.


چه چیزی در این نمودار اهمیت دارد و باید به آن توجه کنید؟

1-به وجود هر رنگ در طول میله توجه کنید:

عنوان مثال اگر رنگ قرمز در طول میله وجود نداشته باشد ،‌به این معناست که، ‌‌سوالی که دو واحد یا بیشتر نسبت به مصوب دشوار بوده باشد، در این درس  وجود نداشته است.

2-به طول هر رنگ در میله توجه کنید.

به عنوان مثال هر چقدر طول یک رنگ نسبت به رنگ های دیگر در نمودار میله ای بیشتر باشد، یعنی سطح دشواری آزمون بیشتر به آن سمت گرایش دارد. مثلا در نمودار میله ای  زیر طول رنگ زرد بیشتر است، ‌یعنی آزمون بیشتر به سمت سطح نسبتا دشوار گرایش داشته است.

حال با توجه به چند از 10  درس ادبیات مقطع دوازدهم تجربی در آزمون 17 ابان  نگاه کنید:

در این درس دانش آموزان تراز 7000، به جای 7 سوال،‌ ا ز 10 سوال به 6 سوال پاسخ صحیح داده اند. یعنی یک برای این بازه ترازی این درس یک واحد دشوار بوده که رنگ این خانه زرد شده است.   در حالیکه در بازه ترازی 6250 از هر 10 به 5 سوال پاسخ صحیح داده اند وچون همانند مصوبه است، این خانه به رنگ سفید در ؟آمده است. همچنین این درس برای  دو بازه ترازی 5500 و 4750 نیز  منطبق (سفید)بوده است.بنابراین در مجموع در درس ادبیات از 4 خانه ترازی،‌برای سه بازی ترازی سفید و برای یک بازه ترازی زرد بوده است.

شما با یک نگاه به رنگ ها و طول رنگ آن ها در نمودار میله ای درس ادبیات در قسمت زیر متوجه می شوید که درس ادبیات در آزمن 17 آبان دوازدهم تجربی منطبق بوده  است و به میزان خیلی کمی متمایل به سطح نسبتا دشوار (زرد)شده است. در این درس  سوالات با سطح دشوار(قرمز) و ساده( سبز و آبی) در این درس وجود نداشته است.


**** اکنون جدول چند از ده درس ادبیات آزمون 17 آبان در مقاطع کنکوری و متوسطه 2 و نمودار میله ای سطح دشواری ان را  در قسمت زیر مشاهده کنید و ان را برای خودتان تحلیل کنید.

جدول شماره 1: چند از 10 درس فارسی در مقاطع کنکوری و متوسطه 2:


نمودار میله ای چند از ده (سطح دشواری) درس ادبیات در آزمون 17 آبان در مقاطع کنکوری و متوسطه 2( با توجه به توضیحات داده شده این نمودار بر اساس جدول 1  است)

شما بعد از هر آزمون می توانید نتیجه چند از ده و سطح دشواری هر درس را در روز همان درس در سایت کانون مشاهده کنید.


Menu