تمرکز حواس در حین مطالعه

افزایش تمرکز حواس هنگام درس خواندن یکی از شروط اصلی یادگیری است که تعدادی از دانش آموزان در حین مطالعه با این مشکل مواجه هستند.

تمرکز حواس در حین مطالعه

افزایش تمرکز حواس هنگام درس خواندن یکی از شروط اصلی یادگیری است که تعدادی از دانش آموزان در حین مطالعه با این مشکل مواجه هستند. در اینجا چند راهکار را به شما پیشنهاد میکنیم.

قلم و کاغذ عامل افزایش تمرکز حواس

در حین مطالعه یک کاغذ کنارتان داشته باشید تا اگرذهنتان یکدفعه به سمت یک موضوعی غیر از درسی رفت که دارید میخوانید مثلا دارید درس میخوانید یکدفعه یادتان میاید که باید یک کاری را انجام بدهید. اگه آن کار در همان لحظه بیشتر از دو یا سه دقیقه وقت نمی برد اشکال ندارد همون جا انجامش دهید. اما اگر احساس می کنید وقت بیشتری از شما میگیرد روی یک کاغذ بنویسیدش تا ذهنتان از آن کار تخلیه شده و دوباره تمرکز پیدا کنید.

همچنین سعی کنید وقتی درس می خوانید یک کاغذ جلوی دستتان باشد و چیز هایی که یاد می گیرید را روی کاغذ بنویسید .چون وقتی که حواس بیشتری را درگیر می کنید یعنی هم لحس لامسه و هم بینایی شما درگیر میشود باعث میشود تمرکزتان  بالاتر رود .

افزایش تمرکز ذهن با بلند بلند خواندن/ نخواندن

بلند بلند درس خواندن هرچند برای افزایش تمرکز به بعضی ها کمک میکند چون حس شنوایی را هم درگیر میکند و کمتر حواسشان پرت میشود ولی چون  با بلند بلند خواندن انرژی که از شماهدر میرود چهار برابر حالات طبیعیست، این باعث میشود زودتر خسته شوید و نتوانید مدت زیادی درس بخوانید .اگر عادت کردید بلند بلند درس بخوانید و فکر می کنید اگر الان این عادت را کنار بگذارید تمرکزتان کم میشود اشکال ندارد فعلا بلند بلند بخوانید ولی کم کم تلاش کنید این عادت بد رو ترک کنید. مثلا چند جمله را بلند بلند و چند جمله بعدی را بی صدا بخوانید تا کم کم عادت کنید چون ترک کردن خیلی از عادت ها یکدفعه ای دشوار است.

اشیای مانع تمرکز حواس را بردارید

چیزهایی که ممکن است حواس شما را پرت کند  از اطرافتان بردارید. هیچ وقت تبلت یا موبایلتان را کنار دستتان نگذارید .مخصوصا وقتی که در حالت آفلاین نیست و یا نت روشن هست و ممکن است هر لحظه برایتان پیام جدیدی بیاید. خیلی ها اینگونه هستند که تا پیام جدیدی میاید کنجکاو میشوند بخوانند ببینند کی هست و یا چه گفته است. همین حواس شما را پرت میکند و علاوه بر آن چند دقیقه هم وقت شما را میگیرد که جواب آن پیام را بدهید و یا تا مدتی بعدش در فکر آن پیام باشید. اینها همه باعث کم شدن تمرکز شما میشود.

در محیط آرام و ساکت مطالعه کنید

در محیط ساکتی درس بخوانید طوری که صدای تلویزیون را نشنوید چون ممکن است خبر یا جمله جذابی از تلویزیون بشنوید و دلتان بخواهد بروید ببینید. اینجا هم تمرکزتان را از دست می دهید و هم چند دقیقه وقتتان تلف میشود. اگر در منزلتان هر جا بروید صدای تلویزیون هست سعی کنید بروید کتابخانه ای که ساکت هست درس بخوانید و ساعاتی که مجبور هستید منزل درس بخوانید مثل شب ها بر سر قضیه صدای تلویزیون با خانواده به توافق برسید.

در شرایط فیزیکی مناسب درس بخوانید

با لباس راحت درس بخوانید. اتاق یا جایی که آنجا مطالعه می کنید نباید خیلی گرم یا سرد و یا خیلی تاریک باشه که تمرکز شما را به هم بزند.

در مکان ثابتی مطالعه کنید

اگه مکان ثابت و زمان های مشخصی برای مطالعه کردن داشته باشید کم کم شرطی میشوید. این کار علاوه بر ایجاد تمرکز برای درمان خیال پردازی در حین مطالعه هم مفید است. البته هر جا و مکانی را نمی شود  به عنوان مکان مناسب برای مطالعه انتخاب کرد و باید شرایط مناسبی داشته باشه وگرنه باعث کاهش تمرکز حین مطالعه کردن میشود.

تندخوانی و افزایش تمرکز حواس

مخصوصا اگر عادت کندخوانی یا وسواس در مطالعه و برگشت خوانی دارید باید شروع کنید کم کم عادت به تندخوانی کنید.

از راهنما استفاده کنید

سعی کنید حین مطالعه از یک راهنما مثل مداد، انگشت اشاره و … استفاده کنید چون باعث روان خوانی، جلوگیری از برگشت دوباره به پاراگراف قبلی، جلوگیری از خستگی چشم و ذهن و باعث تمرکز حواس بیشتر میشود.

Menu