ضرورت برنامه‌ریزی

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت، تدوین برنامه است. برنامه‌ریزی در پیمودن راه و مسیر به ما کمک فراوانی می‌کند.

ضرورت برنامه‌ریزی

یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت، تدوین برنامه است. برنامه‌ریزی در پیمودن راه و مسیر به ما کمک فراوانی می‌کند. با برنامه‌ای متعادل و از پیش تعیین‌شده می‌توانیم نیرو و انرژی خود را به طور منطقی صرف کرده و از هدر رفتن آن جلوگیری کنیم. مانند راننده‌ای خواهیم بود که با داشتن یک نقشه‌ی خوب و جامع می‌توانیم بهترین و نزدیک‌ترین راه را برگزینیم و هر بار می‌دانیم کجا هستیم و چه‌قدر مانده تا به مقصد برسیم.

کم‌ترین خستگی و بیش‌ترین فراگیری و حداکثر استفاده‌ی هوشمندانه و مطلوب از زمان و نظم و انضباط کاری، نتیجه‌ی اجرای یک برنامه‌ی خوب برای کسب موفقیت است.

از دیگر فواید برنامه‌ریزی، اعتمادبه‌نفس نسبت به پیشرفت مطلوب کار و جلوگیری از دلشوره و نگرانی‌های معمول در ترس از انجام به‌موقع همه‌ی کارهاست. ازطرفی با داشتن یک برنامه‌ی ‌مناسب به جای مقایسه‌ی خود با دیگران (آفت اعتمادبه‌نفس)، پیشرفت خود را نسبت به وضعیت قبلی خود مقایسه خواهیم کرد که نه‌تنها مخرب نیست بلکه باعث ایجاد انگیزه و پیشرفت نیز خواهد شد.

آشنایی با برنامه‌ریزی و اجرای کامل و برنامه‌ی تدوین‌شده و کنترل و نظارت برنامه و اصلاح مرحله به مرحله‌ی آن باید توسط خود شخص انجام شود؛ زیرا هیچ کس به اندازه‌ی خود فرد با میزان هوش و استعداد و روحیات و ظرفیت‌های روانی خود آشنا نیست. دقت به این نکات ریز و در عین حال قابل تأمل از ما یک برنامه‌ریز توانا و قابل می‌سازد.

رسیدن به نظم یکی از نتایج مهم برنامه‌ریزی است که با داشتن دفتر برنامه‌ریزی میسر می‌شود و با آن می‌توانیم از میزان واقعی مطالعه‌ی خود مطلع شویم. با این دفتر متوجه فراز و نشیب خود خواهیم شد و زمانی که کم‌تر درس بخوانیم به ما هشدار خواهد داد. با کمک این دفتر روند مطالعاتی خود را در طول یک هفته بررسی کرده و با دیدگاه جدیدی برای هفته‌ی بعد برنامه‌ریزی می‌کنیم. دفتر برنامه‌ریزی به ما کمک می‌کند خودمان را بهتر بشناسیم، نقاط قوت خود و نیز علت کاهش نمره در بعضی درس‌ها را متوجه شویم. اولین دلیل برای کاهش نمره این است که در آن درس کم وقت گذاشته‌ایم. دومین دلیل نداشتن روش‌های مناسب برای مطالعه‌ی آن درس است. به کمک دفتر برنامه‌ریزی می‌توانیم مهارت‌های فراشناختی خود را تقویت کنیم.

پیشنهاد می‌کنم خودتنظیمی‌تان را ارتقا دهید و به طور پیوسته بر کمیت و کیفیت مطالعه‌ی خود بیفزایید و نتایج بهتری بگیرید. اگر آمار دقیق ساعت مطالعه‌ی خود را در دو هفته‌ی گذشته داشته باشید می‌توانید نقاط ضعف خود را مشاهده کرده و برای هفته‌های بعدی برنامه‌ریزی کنید. باید هر روز دفتر برنامه‌ریزی را کامل کنید و با استفاده از آن بعد از هر آزمون به تحلیل کارنامه بپردازید. جدی گرفتن دفتر برنامه‌ریزی شما را به موفقیت نزدیک‌تر خواهد کرد. مهم‌تر از ثبت فعالیت‌ها و ساعت مطالعه‌ی روزانه در جدول‌های برنامه‌ریزی، یادگیری یک روش صحیح و اصولی برای برنامه‌ریزی است. این روش به شما کمک می‌کند تا در کنار ثبت فعالیت‌های روزانه و هفتگی، برای زمان پیش‌ روی خود مطابق با نیاز‌های شخصی‌‌تان برنامه‌ریزی کنید. عامل مهم دیگر، که به کارامدی و جذابیت این دفتر می‌افزاید، مطالب آموزشی است که در فواصل گوناگون دفتر وجود دارد و مسیر دست‌یابی به هدف و روش‌های صحیح مطالعه و تست زدن را برای شما هموار می‌سازد.

هدف نهایی این دفتر بهبود کیفیت برنامه‌ی درسی است که به‌مرور از افزایش کمیت مطالعه‌ی درسی حاصل می‌شود و هر هفته تصمیم می‌گیرید از هفته‌ی گذشته بیش‌تر مطالعه کنید. این خود باعث افزایش انگیزه و ساعت مطالعه خواهد شد. ازطرفی مشاور می‌تواند با مشاهده‌ی این دفتر، اشکالات شما را در اجرای برنامه اصلاح کند. درنهایت می‌توان گفت: دفتر برنامه‌ریزی پلکان محکمی برای رسیدن به قله‌های موفقیت است.

فواید دفتر برنامه‌ریزی:

1- کاهش اضطراب و نگرانی‌های معمول از انجام به‌موقع کارها و مرور همه‌ی درس‌ها

2- افزایش انگیزه با مشاهده‌ی روند پیشرفت

3- داشتن ابزاری ملموس برای مشاهده‌ی فعالیت خود

4- نظم و انضباط شخصی و درسی

5- ایجاد عادت مطالعه در فرد و کمک به افرادی که ساعت مطالعه‌ی کمی دارند

6- صرف نیرو و انرژی به صورت منطقی

7- به‌کارگیری مدیریت زمان

8- یادگیری شیوه‌های صحیح مطالعه

9- گسترش فرهنگ برنامه‌ریزی در تمام امور زندگی

10- نظارت و ارزیابی فعالیت‌ها

11- کنترل سرگرمی‌ها و اجتناب از اتلاف وقت

12- احترام به زمان

13- ایجاد آمادگی برای افزایش تدریجی ساعات مطالعه و مطالعه‌ی 3 الی 5 کتاب درسی در یک روز

14- هشدار به دانش‌آموزانی که مطالعه‌ی کمی دارند یا در مطالعه دچار فراز و نشیب هستند

15- هدفمند شدن مطالعه

16- تشخیص زمان به‌موقع انجام کارها

17- یادگیری محاسبه‌ی زمان مفید مطالعه

18- بررسی روند مطالعاتی خود در طول هفته

19- بهبود کیفیت مطالعه و برنامه‌ی درسی با افزایش کمّی آن

20- رقابت با خود و مقایسه‌ی خود با عملکرد هفته‌های گذشته، به جای سکون یا رقابت با دیگران که نه‌تنها مفید نیست بلکه آفت اعتمادبه‌نفس است.

21- تقویت اراده (یاد می‌گیرید که تصمیم بگیرید و اجرا کنید.)

22- از بین رفتن ترس از برنامه‌ریزی (برنامه‌ریزی به معنی خارج شدن از جریان عادی زندگی نیست.)

23- نظارت والدین به عنوان بهترین پشتیبان

24- تبدیل مطالعه از حالت خسته‌کننده به فعالیت لذت‌بخش

25- مشخص شدن فعالیت‌ها در طول یک هفته

26- بررسی فعالیت‌های انجام‌شده و فعالیت‌های باقی‌مانده

27- انتخاب بهترین و کوتاه‌ترین راه برای موفقیت

28- هموار شدن راه و مسیر تا رسیدن به هدف

29- رفع اشکالات برنامه‌ریزی و اصلاح آن توسط مشاور

30- پایبندی به انجام برنامه‌ها

Menu