توصیه‌هایی برای تمرکز بیش‌تر در مطالعه

زنگ مطالعه (طول مدت مطالعه)ی خود را در هر درس متناسب با توانایی و روحیه‌تان انتخاب کنید. این مهم نیست که در شروع کار، زنگ مطالعه‌ی شما 15 دقیقه باشد یا یک ساعت.

توصیه‌هایی برای تمرکز بیش‌تر در مطالعه

1- در شروع مطالعه عوامل فیزیکی و محیطی را که ممکن است حواستان را پرت کنند، کاهش دهید. اتاق را مرتب نگه دارید. وسایل اضافی را بیرون ببرید. در مکانی ثابت درس بخوانید. میزتان را پشت پنجره قرار ندهید. تلفن همراه خود را خاموش نگه دارید. آن را روی میز خود قرار ندهید.

2- زنگ مطالعه (طول مدت مطالعه)ی خود را در هر درس متناسب با توانایی و روحیه‌تان انتخاب کنید. این مهم نیست که در شروع کار، زنگ مطالعه‌ی شما 15 دقیقه باشد یا یک ساعت.

3- هنگام درس خواندن در هر قسمت که دچار حواس‌پرتی شدید جلوی آن مطلب علامت بزنید؛ ولی نباید از سر میزتان بلند شوید و به بهانه‌ی آن‌که تمرکز ندارید به سراغ کار دیگر یا مطالعه‌ی درس دیگری بروید.

4- در شروع کار مهم نیست که کیفیت مطالعه‌تان عالی باشد. بیش‌تر تلاشتان برای این باشد که نوبت و زنگ مطالعه را تمام کنید؛ حتی اگر نتیجه‌ی کمی داشته باشید.

5- یک کش به مچ دست خود ببندید. هر وقت دچار حواس‌پرتی شدید آن را بکشید و رها کنید تا هشیار شوید.

6- دفتری به همراه داشته باشید و هر نوع فکر یا کاری که ذهنتان را به خود مشغول می‌کند در آن وارد کنید تا بعداً برای آن برنامه‌ریزی کنید. با این کار ذهن شما از این افکار خالی می‌شود.

در شروع تمرین برای تمرکز عوامل فیزیکی مانند سروصدا، نور و... می‌تواند بر تمرکزتان تأثیر داشته باشد. آن‌ها را کنترل کنید، ولی فراموش نکنید که این‌ها نمی‌توانند علت اصلی عدم تمرکز شما باشند.

Menu