نگرانی قبل از شروع

فهم بعضی از درس‌ها برای برخی از دانش‌آموزان دیرتر اتفاق می‌افتد اما به این معنا نیست که فهم غیر آ‌ن‌ها ممکن است.

نگرانی قبل از شروع

برخی از دانش‌آموزان در بعضی از درس‌ها ضعف دارند و این نقاط ضعف، همیشه برای آن‌ها ترس و واهمه ایجاد می‌کند و این ترس در اغلب موارد سبب می‌شود از همان نقطه‌ی ترس خود آسیب ببینند.

بعضی از دانش‌آموزان می‌گویند در درسی ضعیف هستند و هرچه تلاش می‌کنند بی‌فایده است و نتیجه‌ی مطلوب را نمی‌گیرند و بعد از مدتی تلاش، درس مورد نظر را از لیست درس‌های خود کنار می‌گذارند. این اتفاق ممکن است هم در درس‌های عمومی و هم اختصاصی اتفاق بیفتد. راه‌های مقابله با این حالت را در ادامه توضیح می‌دهم.

فهم بعضی از درس‌ها برای برخی از دانش‌آموزان دیرتر اتفاق می‌افتد اما به این معنا نیست که فهم غیر آ‌ن‌ها ممکن است. بعضی از درس‌ها نیاز به تمرکز و دقت بیش‌تری دارند بعضی از درس‌ها را با یک یا دو بار خواندن می‌توان به حد مطلوب رساند. ابتدا باید بین درس‌ها اولویت‌بندی کنید. خود دانش‌آموز بهتر از هر شخص دیگری می‌تواند با توجه به توانایی‌های خود این اولویت‌بندی را انجام دهد. برای مثال درس‌های عمومی و اختصاصی را می‌توان به سه دسته‌ی درس‌های قوی، متوسط، ضعیف تقسیم کرد. در لیست درس‌های قوی، درسی را بگذارید که برای فهم آن‌ها به یک یا دو بار خواندن نیاز است. در درس‌های متوسط درس‌هایی را که بیش‌تر از 2 تا 4 بار خواندن برای فهم آن‌ها زمان نیاز دارید قرار دهید و درس‌های ضعیف درس‌هایی هستند که در فهم کلیت مطالب با نقص روبه‌رو هستید.

بعد از تکمیل این موارد نوبت به زمان‌بندی می‌رسد؛ این‌که باید چه مدت‌زمانی برای هر کدام از درس‌ها در نظر گرفته شود. برای این کار با توجه به میزان تسلط بر درس‌ها، زمان را بین درس‌های مورد نظر تقسیم کنید.

تقسیم‌بندی زمان نباید به نحوی باشد که از درس‌های قوی غافل بمانید؛ زیرا اگر همه‌ی زمان خود را روی درس‌های ضعیف و متوسط صرف کنید، امکان افت در درس‌های قوی وجود دارد. باید برای همه‌ی درس‌ها وقت بگذارید و هیچ کدام را از برنامه‌ی درسی حذف نکنید.

یکی از دلایلی که دانش‌آموزان از درس‌هایی که در آن‌ها ضعیف هستند فرار می‌کنند و ترجیح می‌دهند آن‌ها را کنار بگذارند، ترس از عدم موفقیت و ناکامی در درس مورد نظر است.

تا زمانی که نتوانید بر این ترس غالب شوید اوضاع تغییری نمی‌کند. لازم است ابتدا با شناسایی نقاط ضعف به جنگ آن‌ها بروید.

شروع هر کاری همیشه با سختی‌هایی همراه بوده و هست؛ مخصوصاً اگر کاری باشد که در آن ضعف هم داشته باشید اما همیشه قدم‌های اول سخت است و اگر بتوانید بر ترس غلبه کنید به‌سرعت می‌توانید قدم‌های بزرگ‌تری بردارید.

اکنون که امتحانات ترم اول را پشت سر گذاشته‌اید، بهترین فرصت است که نقاط ضعف و قوت را شناسایی کرده و برای آن‌ها زمان مطالعه و تمرین قرار دهید تا بتوانید درس‌های ضعیف را هم به سطح درس‌های متوسط و سپس به سطح درس‌های قوی برسانید.

برای غلبه بر ترس در هر کاری باید آن را شکافت. بعد از مدتی متوجه خواهید شد که ترس‌های واهی داشته‌اید و بعد از اتمام به این نتیجه می‌رسید که آن‌قدرها هم که تصور می‌کردید سخت نبوده است.

Menu