آدمی از بدو خلقت در ذهن خود به دنبال کشف موفقیتها و رسیدن به اهداف خود است و از کودکی نیز رقابت با خود را آغاز میکند که فردایی بهتر از امروز داشته باشد و این رقابت تنها با برنامهریزی دقیق و کامل میسّر میشود.
میتوان گفت دفتر برنامهریزی ابزاری است در راستای رسیدن به فردایی بهتر.
هر دانشآموز میتواند با استفاده از آن مجموعهای از اهداف، موفقیتها و اموری را که نیاز به فعالیت و بررسی بیشتر دارند مورد بررسی قرار دهد و در رقابت با خود نیز بکوشد. همچنین میتواند با جمعبندی ساعت مطالعهی خود در آخر هر هفته، انگیزهای مضاعف در راستای افزایش ساعت مطالعهی خود داشته باشد که با توجه به تکمیل صفحهی 182 این امر تحقق مییابد و تصویری کلی از عملکرد چندین ماههی هر دانشآموز را در یک نگاه نشان میدهد. با کامل کردن این دفتر میتوان به تعادل مطالعاتی رسید و نقاطی را که نیاز به توجه بیشتر دارند در هر درس شناسایی کرد. در اینجاست که دانشآموز میتواند در مسیری برای رسیدن به فردایی بهتر از امروز خود گام بردارد.