درس گرفتن از اشتباهات.چطور و چگونه؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم: همه ما کوله‌باری از اشتباه داریم که باید از آنها درس بگیریم. همه ما اشتباه می‌کنیم، آن هم خیلی زیاد...

درس گرفتن از اشتباهات.چطور و چگونه؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم: همه ما کوله‌باری از اشتباه داریم که باید از آنها درس بگیریم. همه ما اشتباه می‌کنیم، آن هم خیلی زیاد. بهترین قسمت آن این است که بپذیریم اشتباه کرده‌ایم. اگر نپذیریم، باز یک اشتباه دیگر کرده‌ایم.


غالب داوطلبان پس از اجرای آزمون و مشاهده‌ی کارنامه، رضایت کافی از نتیجه‌ی خود ندارند. آن‌ها شایستگی خود را بیش‌تر از این‌ها می‌دانند.دراین مقاله برآنیم تا دو  راهکار کانونی جهت کاهش اشتباهات شما دانش آموزان عزیز را ارائه نماییم.

قبل از آزمون:

شنیده اید که: افراد باهوش از اشتباهات خود درس می‌گیرند. اما باهوش‌ترین ها، از اشتباهات دیگران.اینکه بتوان اشتباهات متداول دانش آموزان را در آزمون ها دید و از آنها پلی برای پیروزی ساخت ،قطعا چالشی دلپذیر است.منطق کتاب اشتباهات متداول کانون دقیقا بر همین اصل استوار است.کافیست بعد از مطالعه مباحث درسی(از کتاب و یا جزوه) مسائل و سوالات مرتبط با آن را از روی کتاب اشتباهات متداول پاسخ دهید تا ببینید در کدام موضوع گرفتار اشتباه و یا دام آموزشی می شوید.سپس با خواندن نکات  و هشدارهای آموزشی، پاسخ صحیح و تشریح دام آموزشی سوال ها ،از اشتباهات دیگران درس بگیرید! ضمنا قبل از هرآزمون مبحث مربوطه را در این کتاب مطالعه کنید تا بقول جرج برنارد شاو:

*موفقیت این نیست که هیچوقت اشتباهی مرتکب نشوید. موفقیت در این است که هیچوقت یک اشتباه را تکرار نکنید.*

بعد آزمون:

آزمون بدون ارزیابی کاری ست نیمه تمام!باید با ارزیابی صحیح و دقیق آزمون، مشکل خود را ریشه یابی کنید. کافیست سؤالاتی را که قادر به پاسخ‌‌گویی آن‌ها نبودید یا اشتباه پاسخ دادید (یا حتی درست پاسخ دادید ولی نکته‌ی آموزشی و مهمی داشته که به آن توجه نکردید)در کتاب خودآموزی یادداشت کرده و بکوشید برای هرسوال یک نکته ی کلیدی استخراج کنید . علاوه بر نوشتن این نکات باید علت پاسخ اشتباه یا عدم پاسخ خود را نیز ذکر کنید!

پس:

باتمام وجود از فرصت‌ها استفاده کن و این را بدان که:

بیشتر اشتباهات فرصت‌هایی عالی برای پیشرفت در اختیارتان قرار می‌دهند...

Menu