برنامه‌ریزی برای پیشرفت درسی (2)

با یک برنامه‌ی منظم می‌توان علاوه بر افزایش تدریجی ساعت مطالعه، از زمان هم خوب استفاده کرد.

برنامه‌ریزی برای پیشرفت درسی (2)

با یک برنامه‌ی منظم می‌توان علاوه بر افزایش تدریجی ساعت مطالعه، از زمان هم خوب استفاده کرد. از برنامه‌های جهشی مطالعه پرهیز کنید و گام به گام بر ساعت مطالعه‌ی خود بیفزایید. قبلاً گفتیم بعد از هر آزمون، نتیجه‌ی کار خود را با آزمون قبل مقایسه کنید و نمودار پیشرفت درسی خود را بازبینی کنید تا روند رشد خود را ببینید. برای برنامه‌ریزی یک میزان را در نظر بگیرید و از همان‌جا شروع کنید. یادتان باشد یک شروع خوب، مهم است.

حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که سنگ بزرگ علامت نزدن است؛ پس سعی کنید ملاک‌های پیشرفت را به صورت منطقی تعیین کنید.

هر ماه یک ساعت به ساعت مطالعه‌ی خود بیفزایید تا بعد از چند ماه به سقف ساعت مطالعه‌ی خود برسید؛ البته فراموش نکنید که زیاد خواندن دلیل بر خوب خواندن نیست.

در این مسیر گاهی اوقات عواملی از قبیل کافی نبودن انگیزه برای مطالعه، عدم سامان‌دهی عادت‌های نامطلوب و عدم کنترل بر رفتارهای نامناسب آموزشی ممکن است منجر به از دست رفتن فرصت‌ها شود. در چنین مواقعی یک برنامه‌ریزی خوب می‌تواند مانند یک همراه خوب در طول مسیر باشد؛ هرچند موقت و کوتاه‌مدت. در کنار برنامه‌ریزی، وجود یک نفر مانند پدر و مادر، خواهر یا برادر بزرگ‌تر می‌تواند به عنوان همراه در این کار شما را تشویق کند؛ بنابراین بهتر است موارد زیر را همیشه در برنامه‌ریزی مورد توجه قرار دهید:

1- هرگز خود را با دیگران مقایسه نکنید.

2- به جای افزایش جهش ساعت مطالعه، آن را به صورت تدریجی افزایش دهید.

3- با مشخص کردن وضعیت مطالعه‌ی کنونی، نقشه‌ی مسیر را به صورت واضح ترسیم کنید.

4- همواره در کارنامه‌ی خود به نمودار پیشرفت درسی توجه کنید.

سخن پایانی این‌که همواره خودتان برنامه‌ریزی کنید؛ چون از همه‌ی کسانی که در اطرافتان هستند بیش‌تر بر وضعیت خود آگاه هستید.

Menu