یک انتخاب دوست‌‌داشتنی

خودتان را در شغل‌های آینده‌ای که دوست دارید، تصور کنید و راه رسیدن به آن شغل‌ها را بررسی کنید. راه ورود به آینده‌ی دوست‌داشتنی شما، کدام رشته است؟

یک انتخاب دوست‌‌داشتنی

زندگی هر انسانی سرشار از انتخاب است. هر کس باید با توجه به شرایط و موقعیتش و از میان راه‌های موجود، بهترین راه را برای زندگی خود انتخاب کند و تا انتهای راه، با پشتکار و تلاش، از پای ننشیند. شاید بتوان گفت اولین و باارزش‌ترین انتخاب اساسی شما در سال اول دبیرستان و هنگام انتخاب رشته رقم می‌خورد. لازمه‌ی این انتخاب، آگاهی، مشورت و از همه مهم‌تر، خودشناسی است.

بهتر است به این انتخاب نگاه ویژه‌ای داشته باشید و برای آن وقت بگذارید. راهکارهای زیر شما را در انجام این امر مهم یاری می‌کند:

- خودتان را در شغل‌های آینده‌ای که دوست دارید، تصور کنید و راه رسیدن به آن شغل‌ها را بررسی کنید. راه ورود به آینده‌ی دوست‌داشتنی شما، کدام رشته است؟

- کتاب‌های رشته‌های مختلف را از سایت چاپ و نشر کتب درسی یا از دوستان بزرگ‌تر از خودتان بگیرید و نگاهی به آن‌ها بیندازید. از خودتان بپرسید آیا برای رسیدن به هدف والا و ارزشمندتان حاضرید این کتاب‌ها را به‌خوبی مطالعه کنید.

- با مشاور مدرسه گفت‌وگو کنید و سؤال‌های خود را به صورت شفاف بپرسید. اجازه ندهید هیچ ابهامی برای‌تان باقی بماند.

- به طور مثال اگر دوست دارید در آینده مهندس برق شوید با چند مهندس برق شاغل در اطراف خود صحبت کنید و شرایط را به‌خوبی بررسی کنید. اجازه ندهید به صرف داشتن یک رؤیا وارد رشته‌ای شوید و پس از ورود متوجه فاصله‌ی زیاد بین رؤیا با واقعیت شوید. انتخاب شما باید آگاهانه و با چشمان باز باشد.

- دبیران و اساتید و خانواده‌ی شما شناخت نسبتاً خوبی از روحیات شما دارند. حتماً از اطرافیان خود نظرخواهی کنید تا انتخاب شما متناسب با توانایی‌ها و روحیات شما باشد.

- تست‌های مشاوره‌ای در مورد روحیات شما که در مدرسه موجود هستند نیز می‌توانند کمک شایانی به شما کنند.

مطمئن باشید که انتخاب رشته، ارزش صرف وقت را دارد و دریچه‌ی ورود شما به دنیای آینده‌ی شماست. فرصت را از دست ندهید.

Menu