نیمسال دوم به عبارت دیگر دورهی پند گرفتن از عملکرد گذشته و هدفگذاری و برنامهریزی صحیح در آینده است؛ زیرا این دوره نسبت به نیمسال اول از لحاظ محتوایی و زمانی، مهمتر است و در برنامهی نیمسال دوم، ایستگاههای مهم مطالعاتی برای جبران ضعفها و تقویت نقاط قوت وجود دارد. این ایستگاههای جبرانی به هر دانشآموز در هر وضعیت علمی و ترازی که باشد این امکان را میدهد تا با بازنگری عملکرد گذشتهی خود و تشخیص ضعفها و قوتهایش به اصلاح برنامهی خود بپردازد.
همهی دانشآموزان باید آموزههای قبلی خود را در مورد شیوهی صحیح مطالعاتی به یاد داشته باشند و بتوانند با استفاده از توصیههای مهم یادگیری از جمله مطالعهی درسهای هر روز در همان روز و استفاده از تست، سیستم چندتا از دهتا و هدفگذاری، تکمیل منابع و تنظیم برنامهی صحیح مطالعه و مرور، به بهبود وضعیت خود در نیمسال دوم بپردازند.