اگر‌ها و شاید‌ها را از ذهن خود کنار بگذارید

اگر‌ها و شاید‌ها را از ذهن خود کنار بگذارید و به این فکر باشید که برای ادامه‌ی مسیر چه راهی را باید بپیمایید. آیا دوباره باید همان رویکرد نیم‌سال اول را داشته باشید یا به دنبال مسیری تازه بگردید؟

اگر‌ها و شاید‌ها را از ذهن خود کنار بگذارید

اگر‌ها و شاید‌ها را از ذهن خود کنار بگذارید و به این فکر باشید که برای ادامه‌ی مسیر چه راهی را باید بپیمایید. آیا دوباره باید همان رویکرد نیم‌سال اول را داشته باشید یا به دنبال مسیری تازه بگردید؟

از برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها فاصله نگیرید. در هر شرایطی که هستید فرقی نمی‌کند چه ترازی دارید، رتبه‌ی برتر هستید یا متوسط یا پایین‌تر، باید طبق برنامه‌ی راهبردی آزمون‌ها پیشروی کنید.

دانش‌آموزان تراز بالا متوجه این نکته باشید که لازم نیست برنامه‌های خود را زودتر از برنامه‌ی راهبردی تمام کنید و مثلاً بگویید «من باید تا عید درس‌هایم را تمام کنم و بعد درس‌ها را مرور کنم.» این امر موجب خواهد شد تا در یکی دو ماه منتهی به کنکور برنامه‌ای برای مطالعه نداشته باشید و تکرار‌ها باعث می‌شود ساعت مطالعه‌ی شما پایین بیاید؛ در حالی که باید در این روزها تلاش بیش‌تری داشته باشید.

دانش‌آموزانی که میانگین تراز حدود 7000 دارند باید متوجه این باشند که اگر به فکر رتبه‌های خوب هستند در نیم‌سال دوم حداکثر تلاش خود را داشته باشید. نیم‌سال دوم مثل نیم‌سال اول نیست؛ شرایط هم شرایط دیگری است؛ مثلاً در لیگ‌های فوتبال دیده می‌شود که در نیم‌فصل اول تیم‌هایی که دوم و سوم هستند جوش و خروش بیش‌تری برای قهرمانی دارند تا تیمی که قهرمان نیم‌فصل اول شده است.

دانش‌آموزانی که در نیم‌سال اول نتیجه‌ی قابل قبولی نگرفته‌اند باید به فکر مهندسی دوباره‌ی منابع خود باشند. در شروع نیم‌سال اول به دلیل شور و هیجان کنکور و معلمان و دوستانتان شاید برای یک درس چندین کتاب خریده باشید اما اینک نمی‌دانید که با آن کتاب‌ها چه کنید. شاید اگر وقتی داشته باشید گاهی کتابخانه‌تان را مرتب کنید و نگاهی به آن‌ها بیندازید و متوجه شوید که به جز چند صفحه‌ی اول صفحه‌های دیگر ورق نخورده‌اند. لازم نیست هر روز این کتاب‌ها را با حسرت نگاه کنید. از بین این منابع بهترین‌ها را انتخاب کنید. از آن دسته از کتاب‌هایی که استانداردترین تست‌ها و تست‌های کنکور را دارند برای ادامه‌ی مسیر استفاده کنید.

برخی از شما شاید به این فکر بیفتید که درس‌ها را به طور تلفیقی از نیم‌سال اول و نیم‌سال دوم بخوانید.

با خود صادقانه فکر کنیم؛ چه‌طور امکان دارد که علاوه بر درس‌های یک آزمون که شاید به سختی بتوانیم به پایان برسانیم درس‌های نیم‌سال اول را نیز بخوانیم؟ ممکن است همین مطالبی را هم که قرار است خوب یاد بگیریم با سهل‌انگاری و برنامه‌ریزی‌های کورکورانه از دست بدهیم. اگر درس‌های نیم‌سال اول را خوب جمع‌بندی نکرده‌اید دوران طلایی نوروز بهترین زمان برای جمع‌بندی مجدد و یادآوری مطالب نیم‌سال اول است.

در کنکور کسانی موفق‌اند که در این ایام ذهن شفاف از آینده‌ی خود دارند.

Menu