دفترچه‌ی حواس

تمرکز واژه‌ای آشنا برای همه‌ی ماست. در هر کاری وجود این مورد باعث انجام درست و دقیق کار می‌شود.

دفترچه‌ی حواس

تمرکز واژه‌ای آشنا برای همه‌ی ماست. در هر کاری وجود این مورد باعث انجام درست و دقیق کار می‌شود.

این کلمه مخصوصاً برای دانش‌آموزان و دانشجویان هنگام مطالعه امری حیاتی است. یکی از راه‌های مؤثر در جهت افزایش تمرکز، کنترل و دفع افکار مزاحم است. برای این کار می‌توانید از دفترچه‌ای برای ثبت افکار مزاحم هنگام مطالعه استفاده کنید.

آیا می‌دانید چه موقع حواس شما پرت می‌شود و تمرکز خود را از دست می‌دهید؟ وقتی افکاری به ذهنتان می‌رسد که شما نسبت به آن‌ها علاقه دارید و دوست دارید به آن‌ها فکر کنید یا موضوعی مهم در پیش دارید یا افکاری که از آن‌ها می‌ترسید.

به هر حال در همه‌ی این حالات چون احساس می‌کنید همان لحظه باید به آن‌ها فکر کنید و اگر فکر نکنید چیزی را از دست می‌دهید، مشغول فکر کردن به آن‌ها می‌شوید و تمرکز خود را از دست می‌‌دهید.

برای مطالعه‌ی خود زمان تعیین کنید و به محض هجوم افکار مزاحم، آن‌ها را در دفترچه‌ی حواس یادداشت کنید و با خود بگویید: «بعد از اتمام ساعت مطالعه برای فکر کردن به این موضوعات وقت اختصاص می‌دهم و به همه‌ی آن‌ها فکر می‌کنم اما الان فقط باید درس بخوانم.»

با امتحان این روش می‌بینید که حتی بعد از اتمام زمان مطالعه دیگر به افکار مزاحم حتی فکر نمی‌کنید و می‌فهمید که چه‌قدر بی‌اهمیت هستند.

Menu